کد خبر: 4216303
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳
گالری ترانه باران و دارالکتابه قرآن برگزار کردند

کتابت اعتراضی سوره فیل به نسل‌کشی در فلسطین

حدود صد کاتب قرآن کریم در نمایشگاه «روایت باران» سوره فیل را در اعتراض به نسل‌کشی در فلسطین و غزه کتابت کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی _اسلامی "روایت باران"؛ کارگاه «کاتب و کتابت» در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران با حضور صد کاتب از ده استان کشور و یازده استاد خوشنویس برگزار شد.

برگزاری این کارگاه یک‌روزه که با نشست تخصصی «فرصت‌ها و ظرفیت‌های خط نسخ در دوره معاصر» همراه بود در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» صورت گرفت. این کارگاه یک‌روزه در دو حوزه خط نسخ و ثلث با حضور اساتیدی چون احمد عبدالرضایی، علیرضا بخشی،  محمدتقی اسدی، زهرا میبدی و عذرا عبدالله پور و دیگر اساتید برگزار شد و کاتبان قرآن کریم در کنار تعلیم قلمی، سوره فیل و آیه «لقد خلقنا الانسان فی کبد» را در اعتراض به نسل‌کشی در فلسطین و غزه، حضوری‌نویسی کردند. آیه‌های قرآن پس از کتابت در مسیر ورودی گالری به نمایش درآمد.

فهم خط نیازمند نگاه عمیق جهانی است

در ادامه همکاری نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی _اسلامی ترانه باران و دارالکتابه قرآن کریم، در عصر روز پنج‌شنبه نشست تخصصی «بررسی فرصت‌های نسخ در دوره معاصر» برگزار شد.
 مجید سعید کافی در خصوص هندسه در خط و زیبایی‌شناسی هندسی در خط محقق و نسخ سخنرانی کرد و در خلال سخنانش گفت: ارکان خوشنویسی هنوز آنگونه که باید شناخته نشده. همواره یک نگاه روزمره به خط داشتیم اما به یک نگاه عمیق جهانی برای فهم خط نیاز داریم. وقتی با نگاه عمیق و درست به یک مقوله پرداخته نمی‌شود، ارزش آن‌هم درک نمی‌شود.
 کافی در خصوص ظرافت‌ها و نکاتی که به‌ویژه در خطوط قدما وجود دارد نکاتی را تحلیل و بررسی کرد و گفت: در نقاشی‌های بسیاری از اساتید بزرگ ظرافت‌هایی وجود دارد و می‌شود ارتباطات میان عناصر نقاشی را بررسی کرد، اما نکته اینجاست که همان شیوه از ارتباطات در یک اثر خوشنویسی که با یک قلم نوشته شده هم وجود دارد.

نسخ خط کتب علمی است

در ادامه نشست، پنل تخصصی با حضور استادان احمد عبدالرضایی، محمدعلی قربانی، ایرج نعیمایی و علیرضا بخشی با موضوع  «بررسی فرصت‌های نسخ در دوره معاصر» برگزار شد. 

در این پنل محمدعلی قربانی با اشاره به اینکه نمی‌توانیم هنر معاصر را بدون بررسی گذشته، تحلیل کنیم، گفت: برای تحلیل یک خط باید ببینیم که پیشینه یک خط و خاستگاه و جایگاهش در گذشته چطور بوده، در مورد خط نسخ باید دلایل عمومیت این خط را بررسی کنیم، چراکه هیچ خطی به اندازه نسخ عمومیت پیدا نکرده است و نقش این خط در طول تاریخ هم متأثر از همین عمومیت بود. خطی که اعراب پذیر و مناسب برای متون است، درنتیجه انتقال تجربیات علمی و معرفتی با کمک همین خط بوده. امروز آن‌قدر این خط در فعالیت روزمره همه ما مورد استفاده است، که گاهی ممکن است از اهمیت آن غافل شویم و شاید همین موارد باعث شده تا ظرفیت‌های دیگر این خط پنهان بماند.

ایرج نعیمایی نیز در این خصوص افزود: خط نسخ بر این اساس شکل گرفت که کارکرد آموزشی و علمی داشته باشد، کتاب‌های علمی بر خط نسخ نوشته شده، به دلیل اینکه خط نسخ خواناست.

احمد عبدالرضایی نیز در خصوص اقتصاد هنر در حوزه خوشنویسی با انتقاد از رویکرد موجود هم در میان دولتمردان و هم در میان هنرمندان گفت: خودمان سواد کار خودمان را نداریم، هیچ اهتمامی هم نداریم که تغییری در این زمینه ایجاد کنیم. مسئولان هم تسلطی به حوزه کاری خود ندارند. دارالکتابه قرآن به دنبال این بود که در این ۴۵ سال یک قرآن ثابت آماده کند که چاپ نشد، بعد هم قرآن عثمان طه را وارد بازار کردند و چاپ کردند و هزینه کاتب هم نیاز نبود پرداخت کنند.

نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی _اسلامی "ترانه باران" در فرهنگسرای نیاوران برگزار شده و تا ۳۱ اردیبهشت میزبان علاقه‌مندان است.

انتهای پیام
captcha