حج تجمیع و اوج عبادت اسلامی و فرصتی است که برای بیشتر انسانها، فقط یک بار فراهم میشود. فرصتی که باید از ذره ذره و لحظه لحظه آن بهره برد. اما برای این بهرهمندی باید قبل از آغاز اعمال حج با ابعاد مختلف این مناسک و اسرار آن به خوبی آشنا شویم؛ هر قدر میزان آشنایی ما با حقیقت حج بیشتر باشد، بهره بیشتری از آن خواهیم برد.
بر همین اساس خبرگزاری ایکنا درسگفتارهایی را با حضور کارشناسان و پژوهشگران حوزه حج و زیارت تهیه کرده است تا طی دقایقی کوتاه، اطلاعاتی فشرده، اما مهم در زمینه اسرار و ابعاد عمیق حج تمتع به زائران عرضه شود.
در بخش دوم این درسگفتارها، حجتالاسلام حمید احمدی، پژوهشگر و نویسنده حوزه حج و زیارت به تشریح «حج؛ تمرین زندگی موحدانه» پرداخته است که با هم این مطلب را میبینیم و میخوانیم.
چنانچه بیان شد، علما، اهل معرفت و معنا گفتهاند که حج عبادتی است که ظاهر و باطن و همچنین فواید و بهرههایی برای حجگذار و جامعه دارد و اساساً گفتهاند، خداوند در حج، مسلمانان، اهل ایمان و کسانی که استطاعت دارند را فراخوانده و برای حضور در سرزمینی دعوت کرده است که اولاً با هجرت و کوچ و دست کشیدن از تعلقات شروع میشود و اجتماع در زمان و مکان معینی است و از همه ملل، اقوام و مذاهب حضور دارند، از همه طیفها و اقشار اعم از کمسواد، باسواد، با تحصیلات عالی، تاجر، بازرگان، کارگر و ... حضور دارند که سرمایه بزرگی برای جهان اسلام است. حج معرض و صحنهای برای تجلی، درخشش و حضور امت اسلامی بوده و نمونه جامعه کوچکی از جامعه بزرگ اسلامی است.
در چنین جامعه افراد به چه منظور قرار میگیرند؟ یکی از این ابعاد و ثمره این کار، تمرینی برای داشتن زندگی موحدانه و توحیدی است. اسلام آموزههایش را تبیین کرده است، اما اگر این موارد به منصه ظهور برسد و تحقق یابد، کمک میکند که مسلمان طعم، رنگ و بوی این عبادات، آموزهها و ارزشها را بچشد و درک کند.
حج این صحنه و عرصه و فرصت را در اختیار قرار میدهد. با اینکه هر کسی مسئول اعمال خودش است، اما در جمع قرار میگیرد و باید حواس، نگاه و توجهش به دیگران باشد تا حضورش باعث اذیت و آزار دیگران نشود. این همان موضوعی است که در جامعه توحیدی باید مورد توجه قرار گیرد و نسبت به دیگران نباید بیتفاوت باشیم. در واقع اول مسئول اعمال خودمان هستیم و در مقابل کاری که انجام میدهیم مسئولیم و باید پاسخگو باشیم و حج این چنین است.
نسبت به دیگران هم مسئولیت داریم، یعنی نسبت به افرادی که با ما هستند، باید با هم حرکت کنیم و در جمع حقوق آنها را مراعات کنیم و نسبت به عمل و گفتارمان توجه داشته باشیم، چرا که در رابطه با اذیت و آزار دیگران، حتی بالا بردن صدا، خلاف رویه عادی با دیگران صحبت کردن، اذیت و آزار حتی جانداران و گیاهان و ... منع شدهایم و این زندگی مسالمتآمیز است که با ذکر نام و یاد خداوند آمیخته است. هر کسی این کار را انجام میدهد، برای هدف و غایت بزرگتر و برای کانون نورانی و مهمتری به نام خداوند است؛ لذا در حج جامعه جدیدی خواهیم داشت که مدنیت و جامعه نویی است که آمیخته با توحید است و همه با یک هدف و به یک سو اما با رنگهای مختلف میروند. گرچه با پوشیدن یک لباس احرام به ظاهر یکی میشوند، اما زبانها و فرهنگها و رنگها متفاوت است و با این وجود حاجیان در کنار هم قرار میگیرند و زندگی میکنند تا به یک مقصد برسند.
چنانچه رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ حج تمرینی برای یک زیست موحدانه و زندگی توحیدی مبتنی بر اخلاق، رعایت حقوق دیگران و به رسمیت شناختن دیگران و در کنار دیگران بودن است، اما همه افراد مسئول اعمال خود هستند و این ثمره حج است که انشاءالله خداوند نصیب و روزی مهمانانش بگرداند.
انتهای پیام