
به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایینژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده در مراسم اختتامیه همایش بینالمللی «خانواده مقاوم و چالشهای اخلاقی جهان متحول» که بعدازظهر امروز پنجشنبه 10 خردادماه 1403 در سالن همایش آیتالله شرعی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران برگزار شد، گفت: وقتی انسان شرقی با مدرنیته مواجه شد، رفتارهای مختلفی داشت؛ برخی مانند دوران قاجار با روی گشاده به استقبال تجدد رفتند و آن را نقطه عطف مثبت تاریخی دانستند و معتقد بودند که باید هزینههای این اقبال را هم تحمل کنیم و اصطلاحا از تعبیر درد زایمان برای این مسئله استفاده میکنند، ولی برخی محتاطتر با این دنیای جدید مواجه شدند و از تعبیر مبادله کالا به کالا با این مسئله استفاده کردند و گفتند که باید در این داد و ستد نبازیم یعنی تمدن جدید در مواجهه با ما چیزهای به ما میدهد و چیزهایی میگیرد و تلاش ما باید برای پیروزی باشد.
وی افزود: طرفداران رویکرد دیگر معتقدند که ما تجدد را نشناختهایم، زیرا یک فرهنگ و تمدنی است، که قصد دارد ریشه تمدنهای دیگر را بزند لذا فواید آن قابل مقایسه با مضرات آن نیست. پشت سر این تجدد لیبرالیسم و ... وجود دارد و قصد دارد دودمان فرهنگ و تمدن ملتها را باد بدهد و برای تبیین آن از تعبیر زمین سوخته استفاده میکنند، یعنی موقعی که جریان تجدد وارد کشورها میشود، تا زمین سوختهای از فرهنگ و تمدن تحویل ندهد، دست بردار نخواهد بود.
رئیس پژوهشکده زن و خانواده حوزه خواهران با بیان اینکه بحث خانواده مقاوم با تصویر استعاره درد زایمان کنار هم قرار نمیگیرد و کسانی که مدرنیته را کاملا مثبت قلمداد میکنند نمیتوانند ذیل این خانواده مقاوم با ما همفکری کنند، تصریح کرد: به تعبیر دکتر کچویی مواجهه ما با تجدد مواجهه عمیقی نبود ولی استعاره خانواده مقاوم در ذیل تفکر اول نیست، ولی با کسانی که در ذیل دو تفکر دیگر هستند، میتوانیم گفتوگو کنیم.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن کید شیطان را ضعیف شمرده است، ولی در عین حال میبینیم که خانواده رو به تزلزل دارد، گفت: ممکن است این مسئله ناشی از اشکالات آموزشی و تربیتی ما باشد، لذا ما از چند سال قبل موضوع خانواده مقاوم را در دستور کار قرار دادیم و رهبری هم در بیانیه گام دوم این مطالبه را مطرح کردند و با جدیت بیشتر در دستور کار قرار گرفت. از دل این موضوع ایده همایش متولد شد که باید چه نگاه و رویکردهای جدیدی در مقیاس خانواده و نظام تعلیم و تربیت و تبلیغ ما اتخاذ شود.
بوی تعفن فردگرایی فریاد همه را بلند کرده است
زیبایینژاد با بیان اینکه در بررسی اولیه مشخص شد، ادبیات نظری در بحث تربیت خیلی ضعیف و متناسب با شرایط گذشته است، گفت: برخی اسناد خیلی از موضع قدرت سخن میگویند و متوجه ابرچالشها و تهدیدات نیستند، در حالی که این مسئله دغدغه جهانی است. امروز آنقدر بوی گند فردگرایی درآمده است که مسئله برای بیشتر جهانیان ملموس و دغدغه شده است. کار ما هم در این همایش تبدیل این دغدغه به دغدغه جامعه علمی و غنیسازی این مسئله است و ادبیات متناسب با شرایط روز ایجاد شود تا تولید فکر صورت گیرد.
زیبایینژاد بیان کرد: شش کشور یعنی آلمان، انگلیس، فرانسه، آمریکا و ... مورد بررسی در این زمینه قرار گرفتند تا جهتگیری علمی مشخص شود؛ ترجمه آثار هم به یک پروژه تبدیل شد که چهار اثر ترجمه شده است. مسیر دیگر حرکت ما با توجه به اینکه چون ادبیات علمی تولیدشده ضعیف است، تجربهنگاری است که پنج گروه تجربهنگاری در حال پیگیری کارها هستند.
وی افزود: مسیر دیگر فراخوان و سفارش مقالات و تولید مقاله توسط اعضای هیئت علمی بود که امروز 94 چکیده مقاله رونمایی خواهد شد؛ دو فصلنامه مطالعات خانواده هم با استفاده از این آثار تولید شده است. همچنین 37 نشست داخلی مرتبط با این همایش تشکیل و برپا شده است که تعدادی از آنها مرتبط با اصحاب هنر و سینما بوده است.
وی گفت: یک نشست بینالمللی در بیروت و 14 نشست وبیناری هم در عرصه بینالمللی تشکیل شد. سیاست ما مشارکت حداکثری با نهادها بوده است و مهمانانی از برزیل، گرجستان، بورکینافسو، مراکش و ... حضور داشتند.
خفقان در غرب برای حمایت از همجنسگرایی
این پژوهشگر با بیان اینکه قوانین جدید در آلمان به سمت حمایت جدی از همجنسگرایی پیش میرود، افزود: در کانادا هم به شدت استادان دانشگاهها تحت فشار هستند و به آنان اجازه نمیدهند، وارد این نوع مباحث شود و اختناق شدیدی در این زمینه وجود دارد از جمله ما آنقدر با محدودیت مواجه شدیم که با وجود تمایل برخی استادان دانشگاههای کانادا برای ارسال مقاله و شرکت در وبینار به آنان اجازه چنین کاری را ندادند.
رئیس پژوهکشده زن و خانواده ادامه داد: بحث ایجاد دبیرخانه دائمی به خاطر اهمیت موضوع و ایجاد انجمن بینالمللی خانوادهگرایان دو پیشنهادی است که به ما ارائه شده است و بعد از همایش دنبال خواهد شد، همچنین متونی تولید خواهد شد تا پرچم خانوادهگرایی در دست حوزه باشد و البته باید هم باشد، گرچه این مسئله با شعار ممکن نیست. روحانیت شیعه باید وارد این عرصه شوند و این ظرفیت وجود دارد.
انتهای پیام