به گزارش ایکنا، آیتالله علیرضا اعرافی؛ مدیر حوزههای علمیه، در مراسم اختتامیه همایش «خانواده مقاوم و چالشهای اخلاقی جهان متحول» که ۱۰ خردادماه از سوی پژوهشکده زن و خانواده حوزه بانوان برگزار شد با بیان اینکه وقتی سخن از خانواده مقام است در ذیل یک مفهوم بالاتر یعنی تربیت مقاوم قرار میگیرد، گفت: تربیت مقاوم هم در ذیل مفهوم عامتری به نام فرهنگ مقاوم است و فرهنگ مقاوم هم در ذیل مفهوم تمدن مقاوم معنا دارد.
مدیر حوزههای علمیه با بیان اینکه رشته مباحث ما در تولید ادبیات در بحث خانواده مقاوم، نباید از تمدن مقاوم گسسته شود، تصریح کرد: در عصری زندگی میکنیم که با تمدن غرب مواجهیم و باید منصفانه هم با آن برخورد کنیم؛ لذا خواسته یا ناخواسته ما در یک رویارویی قرار داریم و عمیق و ذواطراف است. روزگاری تصور ما این بود که با انقلاب بزرگ راههای تربیت و سازندگی تسهیل میشود که قطعا اینطور بوده است و انقلاب بر همه جهان اثر گذاشته است.
اعرافی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به عنوان معمار فرهنگ مقاومت هستند و ایشان در عین اینکه رهبر هستند ولی نظریهپرداز نظریه مقاومت هم هستند، اظهار کرد: از دوره جنگهای صلیبی تاکنون معالاسف به دلایلی تاریخی تمدن اسلامی به حاشیه رفت و تمدنی با همه زرق و برقها شکل گرفت و هجومی را به همه دنیا تحمیل کرد و ما امروز ضمن مقاومت باید آن را مقدمه تهاجم قرار دهیم.
استاد حوزه گفت: از مهمترین مختصات انقلاب اسلامی این است که تمدن اسلامی بلکه دینی و شرقی را به سمت مقاومت سوق داد و از انفعال و حاشیه بیرون آورد. روزی خدمت رهبری بودیم و ایشان در دقایق کوتاهی نکته مهمی فرمودند و آن اینکه جنگ جهانی دوم همه معادلات عالم را تغییر داد و همه عالم بر روی این تمدن چیده شد؛ ایشان غیبت در مواقع حساس و حضور در مواقع استراتژیک را مورد تاکید قرار دادند و فرمودند جهان اسلام در این رویارویی بزرگ جهانی غایب بزرگ بود، یعنی اگر نازیستها هم پیروز میدان بودند، عالم به نحو دیگری طراحی میشد و با پیروزی متفقین هم باز جهان اسلام غایب بود و متفقین اقتصاد و فرهنگ و نفوذ سیاسی و ... را بین خود تقسیم میکردند و رژیم منحوس صهیونیستی هم محصول تمدن غرب و بعد از جنگ جهانی دوم است.
مدیر حوزه با بیان اینکه هنوز هم نقشه عالم تحت تاثیر آن کار بزرگ تمدنی متفقین است، تصریح کرد: امروز میبینید کشورهای آفریقایی کاملا تقسیم شده است؛ در آفریقا دهها زبان محلی وجود دارد، ولی چیزی باقی نمانده است و عمدتا زبان فرانسه و انگلیسی دارند و زبان رفت و همه چیز را تسخیر کرد و همه معادن آنها را هم با کارگری خود آفریقائیان بردند.
مدیر حوزههای علمیه اضافه کرد: در بحث خانواده در موقعیتی هستیم که باید مقاومت کنیم تا مبانی هجوم را تولید کنیم که از مبانی تا سبکهای زندگی را شامل میشود؛ معماری مبانی فلسفی خانواده چند قرن است که توسط غرب بنا نهاده شده است و ما در برابر یک ساختمان محکم و البته نادرست هستیم. بنابراین مقاومت خانواده مقاوم در ذیل این نقشه قابل بحث است. پس خانواده مقاوم در ذیل تمدن مقاوم است و تمدن مقاوم هم شعار اصلی انقلاب اسلامی است.
اعرافی بیان کرد: باید به این موضوع توجه داشته باشیم که ما در خانواده مقاوم، اصول و راهبردها و قواعدی که تولید میکنیم به دو نوع است و بخشی ویژه خانواده مقاوم است و بخشی اصول و راهبردهای جنسی و بالاتر از این مقوله است و رشته بحث نباید از آن تمدن مقاوم قطع شود.
اعرافی تصریح کرد: برخی متوهم هستند که اگر حوزه در حاشیه مسائل سیاسی و ... باشد بهتر است ولی حوزه حرف ربطی در کنار اسلام است و امروز نیازمند مقاومت در کارزار بزرگ تمدنی در برابر تمدن غرب هستیم و مراد ما از مقاومت هم مقاومت مثبت در دفاع از حق است نه مقاومت علیه حق یا با روشهای نادرست.
وی ادامه داد: منطق اسلام در خانواده بر چند عنصر اصلی استوار است؛ اول اینکه اسلام مصالح چندگانه را با هم دیده است، یعنی مصالح زن و مرد و فرزندان و مصلحت اجتماع که مبنای حقوقی ما هم این است و اگر کاریکاتوری شد مقبول اسلام نیست، یعنی اگر نیازهای معرفتی، فرهنگی و اقتصادی و ... زن دیده نشود، مورد پذیرش نیست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اصل دوم این است که این مصالح منحصر در دنیا نیست و به آخرت هم مرتبط است و در همین دنیا هم باید همه مصالح با هم دیده شود. همچنین ازدواج و تعامل زن و مرد مقولهای فراتر از این حد است که در غرب چنین نگاهی وجود ندارد و ما اگر بخواهیم مقاومت را مدنظر داشته باشیم، باید این چند مصلحت را در نظر بگیریم.
وی ادامه داد: وقتی سخن از مقاومت است، میگوییم باید به یک قاعده اساسی یعنی عقل و اراده در مقاومت توجه کنیم، زیرا عقل و اراده دو پایه اصلی تربیت خانواده است. توانایی برای انتخاب و اینکه انسان در برابر امواج هضم نشود روح مقاومت را شکل میدهد.
وی افزود: مقاومت هوشمندانه و حکیمانه در تصمیمگیری درست و هضم نشدن در امواج است. البته این مقاومت هم فردی و هم اجتماعی است. وقتی سخن از خانواده مقاوم میکنیم باید افراد را به گونهای تربیت کنیم که قواعد خانواده را بپذیرند و تابآوری در مقابل موج فروپاشی خانواده داشته باشند و دیگر اینکه جمع خانواده اراده جمعی داشته باشند و جامعه و نظام هم اراده برای ایجاد خانواده مقاوم داشته باشد.
اعرافی اظهار کرد: مهمتر از اینها مقاومت جمعی در برابر الگوی نادرست غربی است که سیاستگذاران و همه نهادها باید به آن توجه داشته باشند و این کار میتواند آغازی باشد تا حوزه و دانشگاه و دولت را به سمت پیوست خانواده مقاوم در همه مباحث پیش ببرد. امروز باید پیوست خانواده مقاوم در همه نهادها و طراحان و مدیران منعکس شود و این همان نقشه جامعی است که باید از سوی پژوهشکده زن و خانواده دنبال شود و به نهادها منعکس کنند تا نتیجه عملی از همایش به دست آید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای نگهبان و مدارس و مجلس و ... همه باید بدانند برای ایجاد خانواده مقاوم چه رسالتی دارند و این در پرتو نقشه راهی که باید پژوهشکده طراحی کند، ایجاد خواهد شد.
وی با بیان اینکه نفوذ بحث خانواده مقاوم مقدماتی دارد که یکی از آنها تئوریپردازی است، گفت: ما اگر نتوانیم از اندیشه مقاومت دفاع کنیم، مابقی مطالب راه به جایی نمیبرند و البته در امتداد آن باید فراغت، تفریح، اشتغال، اقتصاد و ... در مسیر خانواده مقاوم طراحی شود و حوزه خواهران هم در این مسیر نقش مهم و اثرگذاری دارند.
آیتالله اعرافی در پایان تصریح کرد: خانواده مقاوم بحثی اسلامی، ادیانی و انسانی به معنای عام است و وجدان بشر میفهمد این افسارگسیختگی در غرب پایانی ندارد، جز اینکه انسانها بدون ریشه متولد شوند. بنده در گفتوگو با پاپ گفتم ۱۲ مسئله در دنیا هست که برای انسانیت بیدار و آگاه و همه ادیان مطرح است و مختص ما فقط نیست.
انتهای پیام