کد خبر: 4219374
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷

ویژگی‌های مؤمن راستین در امام خمینی(ره) + اینفوگرافیک

براساس آیات اول تا یازدهم سوره مبارکه «مؤمنون» که شش ویژگی بارز مؤمنان را برمی‌شمرد و تطبیق آن با روزگار معاصر و جستار در میان انسان‌های وارسته قرن حاضر، به روشنی می‌‎توان دریافت که امام خمینی(ره) از جمله مظاهر ویژگی‌های یک مؤمن واقعی است.

امام خمینی(ره)به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین علی رجبی، حافظ کل و مدرس تدبر در قرآن کریم در جدیدترین اینفوگرافیک قرآنی خود با عنوان «از رَستن(رها شدن) تا رُستن(سبز شدن)» که در آستانه سالروز ارتحال امام خمینی(ره) منتشر کرده، به ویژگی‌های شش‌گانه مؤمنان راستین رستگار اشاره کرده است.
 
این اشاره مستند به آیات ا تا 11 سوره مبارکه «مؤمنون» است که بر این اساس «تواضع در نماز»، «روی‌گردانی از همه امور بیهوده»، «تزکیه نفس و انفاق مالی»، «پاکدامنی و قانون روابط جنسی»، «امانتداری و پایبندی به پیمان‌ها»، «مراقبت بر نمازها» را می‌توان به عنوان این ویژگی‌های شش‌گانه برشمرد که توضیح آن در ادامه آمده است:
 
در آیات مذکور از قطعی بودن رستگاری مؤمنانی سخن رفته که افزون بر ایمان، خود را به صفاتی شش‌گانه آراسته و آن ویژگی‎ها را در خود ماندگار کرده‌‎اند، زیرا برای سعادت، ایمانِ تنها بَس نیست و به عمل صالح نیز نیاز است.(بقره/82)
 
مصداق اَتّم و اَکمَل ایـن آیات معصومین(ع) هستند و در مرتبه پایین‎تر اُولیاء الهی و شاگردان مکتب اهل ‎بیت(ع) همانند امام خمینی(ره) است. بر این پایه، مؤمنانی که معارف دینی را پس از فهمِ آنها به جان خود گـِره می‎زنند و به همه دستورهای الهی عمل می‎‌کنند، در دنیا و آخرت رستگارند که اثر آن، پس از مرگ ظاهر می‌شود.
 
ایمانی که سبب سعادت ابدی مومنان است، از سنخ اراده و عمل قلبی است و به عقلِ‎ عملی باز می‌گردد. «ایمان»، گره زدن عصاره عِلم و تصدیق به جان و روی آوردن به عمل پس از اعتقاد است و «مُومن» کسی است که بیابد، ببیند، بشنود، بپذیرد و عمل کند. این مؤمنان راستین، وارثان حقیقی بهشت‌اند که فردوس را به اِرث می‌برند و در آن جاودانه‌اند.
 
بهشت از راه اِرث دستیافتنی است، نه از راه کسب، مانند خرید و فروش. راه ارث بردن مرتبه عالی بهشت(فردوس)، ایجاد رابطه با خدا از طریق عمل به دستورهای الهی است. «اِرث»، اثر پیوند مؤمن با خدا، انبیاء و اولیای الهی(ع) و عمل صالح، سبب این پیوند است.
 
قرآن کریم کتابی جهانی و جاودانه است، لذا در غایب همانند حاضر جاری است و بر گذشته و آینده همانند حال منطبق می‎شود (تعریف جَری در احادیث). امام باقر (ع) می‌فرماید: آیاتی که درباره اقوامی نازل شده، اگر پس از مرگ آن اقوام، بمیرد از قرآن چیزی باقی نمی‌‎ماند؛ لیکن همه قرآن تا آسمان‌ها و زمین پا‎برجاست، بر اقوام، مِلل، اشخاص و اشیاء جاری است و نیز می‌فرماید: همه آیات قرآن دارای ظاهر و باطن است... برخی از [مصادیق] آن گذشته و برخی هنوز نیامده...
 
روایات تفسیری ذیل آیات یاد شده، از باب تطبیق مصداقِ کامل، «الموُمنون» را بر انسـان کامل معصوم(ع) معنا کرده‌‎اند؛ لذا هرگز گستره شمول و عموم معنای آیات را محدود نمی‌کند و بیان مصداق کامل و یک مصداق، مصادیق دیگر را نفی نمی‎کند، بلکه آیه دارای معنایی عامّ است. لذا با استفاده از همین قاعده تفسیری، ما در این تصویرنگاری بنیانگذار کبیر انقلاب را به عنوان یکی از مصادیق بارز آیات که به اقرار دوست و دشمن عامل به این صفات شش‌گانه بوده، جَری و تطبیق داده‌‎ایم. (تسنیم،ج 58، ص167تا169، 384و 452)
 
آگاهی: معنای واژه و نکات ادبی اَفلَحَ: در اصل به معنای شکافتن و بریدن است، سپس به هر نوع پیروزی و رسیدن به مقصد و خوشبختی گفته شده است. ماضی بودن آن برای تأکید مفهوم فعل است، یعنی رستگاری مؤمنان آنقدر مسلّم است که گویی قبلاً تحقّق یافته، «قَد» نیز آن را تأکید می‌کند. ترجمه دقیق عبارتِ «اَفلَحَ» از باب اِفعال‎، متعدّی و به معنای رستگار‎ کردن است و رستگار شدن لازم و عربی آن فَلَحَ است.(ترجمه قرآن دکتر صادقی تهران)
 
کد
 
علی رجبی
انتهای پیام
captcha