محمود شرکت، متولد ۱۳۷۰، دارای مدرک کارشناسی مکانیک سیالات، کارشناسی مطالعات اسلامی و سطح سه حوزه علمیه، مدیر ارشد مجموعه بازیسازی «آکوگیم» و طراح بازی است. خبرنگار ایکنا از اصفهان بهمناسبت ششم مردادماه، روز کارآفرینی و آموزشهای فنیوحرفهای، گفتوگویی با وی انجام داده که متن آن را در ادامه میخوانید.
ایکنا ـ شرکت آکوگیم از چه سالی و با چه هدفی تأسیس شد و در چه زمینهای فعالیت دارد؟
شرکت «آکوگیم» برای اولین بار از حلقهای چهار نفره تشکیل شد و هر یک از ما چهار نفر سابقه رفاقت حدوداً ۱۵ ساله با یکدیگر داشتیم و فعالیتهای متعددی با هم انجام داده بودیم. ایده اصلی راهاندازی این شرکت نیز از بهمن ۱۳۹۹ آغاز شد. هدفگذاری ما در راستای پاسخ به این سؤالات بود که «برای ارتباط با قشر خاکستری جامعه، چه راههایی وجود دارد؟» و «از چه موضوعاتی برای تربیت فرهنگی میتوان استفاده کرد؟» سپس ایده بازی و بازیوارسازی از سوی یکی از اعضای گروه مطرح شد و بر اساس همان ایده، کارمان را آغاز کردیم. در ادامه نیز آن ایده خام را به فعالیتی جدی و پرثمر بسط دادیم که با استقبال مجموعههای گوناگون شهری روبهرو شد. زمینه فعالیت ما بهطور کلی، بازی و بازیوارسازی و تعريف یک خطی شرکت «آکوگیم»، طراحی و مدلسازی «بازی جدی» است. «بازی جدی» نوعی بازی بهشمار میرود که براساس انگیزه و اهداف متنوع اقتصادی، آموزشی، تربیتی، گردشگری، سلامت و... طراحی شده است.
ایکنا ـ در راهاندازی این شرکت از حمایت کدام افراد یا مجموعهها برخوردار شدید؟
مجموعهها و مؤسسات گوناگون بهویژه مراکز دولتی پس از آشنایی با ایده و فعالیتهای ما از آن بسیار استقبال میکردند. ما در سال ۱۴۰۰ با «مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق» زیر نظر حجتالاسلام محمد قطبی آشنا شدیم و اولین بلوک پذیرششدهای بودیم که امکاناتی نظیر مکان، منتور، اینترنت، سالن جلسات و... از سوی این مرکز در اختیار ما قرار گرفت تا بتوانیم بدون دغدغههای اینچنینی، کسبوکارمان را راهاندازی کنیم. در عین حال ایدههای ما نیز در مجموعههای دیگر مورد پسند و حمایت قرار گرفت و تا حد سفارش کار نیز پیشرفت کردیم. اکنون شهرداری اصفهان یکی از مشتریان ما بهشمار میرود و چندین بازی سفارش داده است. مجموعههای خصوصی و نهادهای دیگری نیز با ما همکاری دارند.
ایکنا ـ در مسیر کارآفرینی چه فراز و نشیبهایی تجربه کردهاید؟ شرکت شما با چه چالشها و مشکلاتی مواجه بوده است؟
هیچ کاری بدون دردسر و مشکل نیست و ما از همان ابتدا با عزم و اراده قوی توانستیم کارمان را آغاز کنیم. پس از گذشت شش ماه نیز موفق به کسب امتیاز شرکت خلاق و دانشبنیان شدیم و داورانی که در حال بررسی کار و ایده ما بودند، از فعالیتمان استقبال بسیاری کردند. در عین حال فراز و نشیبهای بسیاری وجود دارد، از جمله اینکه بتوانید خود را به درستی به مخاطب معرفی کنید. دنیای امروز دنیای رسانه است و متأسفانه جدیترین عیب مجموعههایی چون ما نیز همین مسئله محسوب میشود. مسئله بعدی، در دست داشتن و یا نداشتن محصول است. ممکن است شما ایدهای ارائه بدهید؛ اما دیگران نمونه عینی از شما بخواهند. از همینرو، تعدادی کارگاه طراحی بازی راهاندازی کردیم و توانستیم منابع انسانی و تیمهای بازیسازی به وجود بیاوریم.
نقدینگی، جدیترین چالش ما بود. موضوع رسانه و اعتماد نکردن مخاطب نیز از جمله چالشهای ابتدایی ما به شمار میرفت. ما با افتخار چندین بار مسیرهایی را که پیمودیم، در اصطلاح کسبوکاری، Pivot (چرخش) کردیم. در مقطعی از زمان، تمرکز ما بر بازیهای فیزیکال و محیطی بود و حدود یک سال هم درباره پلتفرم بازیسازی کار کردیم؛ اما پس از تحقیقات و مشاورههای گوناگون به این نتیجه رسیدیم که باید Pivot کنیم. شرکت ما در حال تکمیل زنجیره محصولات خود و در مسیر تبدیل به استودیوی بازیسازی در حال توسعه است. زمانی رویکرد ما به بازیهای محیطی و آنلاین بود، اکنون بر طراحی و تولید بازیهای رومیزی متمرکز شدهایم. در آینده نیز بازیهای چمدانی و انشاءالله در بلندمدت نیز بازیهای اندرویدی و ویدیویی در سیستم آکوگیم ایجاد خواهند شد.
ایکنا ـ آیا بازیهای فکری شرکت آکوگیم صرفاً با هدف سرگرم کردن مخاطبان تولید میشوند؟ رویکرد اصلی این شرکت برای تولید بازیهای فکری چیست؟
محصولات «آکوگیم» جنبه تفریحی و سرگرمی ندارند و تمرکز ما بر تولید «بازی جدی» است که هدفی را دنبال میکند. به عبارت دیگر، هدفدار بودن بازیها خط قرمز شرکت ما به شمار میرود. مزیت رقابتی شرکت «آکوگیم» در مقایسه با رقبا و سایر شرکتها نیز دارا بودن اهداف مشخص و ملموس و سعی ما نیز در طراحی بازی، تمرکز بر همین اهداف و نکات مهم است. ارتباط با نوجوان نیز مسیری است که ما در شرکت «آکوگیم» در پیش گرفتهایم؛ یعنی ارتباط با گروه سنی حساسی که به راحتی اعتماد و ارتباط برقرار نمیکند. رویکرد اصلی ما در شرکت نیز مباحث فرهنگی و تربیتی است، بهگونهای که حتی اگر به سفارش شرکتی خصوصی به طراحی و تولید بازی اقدام کنیم، محتوای فرهنگی و تربیتی را برای آن در نظر میگیریم تا دغدغه و رویکرد اصلی ما را نیز پوشش دهد.
ایکنا ـ تاکنون چه تعداد محصول از این شرکت وارد بازار بازیهای فکری شده است؟ مخاطبان بیشتر از کدام بازی استقبال کردهاند؟
شرکت آکوگیم تاکنون بیش از ۱۲ بازی محیطی و آنلاین و پنج بازی فکری و رومیزی طراحی، تولید و راهی بازار کرده است. هرکدام از بازیها مورد استقبال گروه خاصی قرار گرفتهاند؛ اما با توجه به تبلیغات صورتگرفته، بازیهای فکری «ایلیا» و «مهراس» جزو پرطرفدارترین و پرتقاضاترین محصولات ما به شمار میروند. از دیگر بازیها میتوان به بازی «مروارید صورتی» اشاره کرد که در دو رویداد مهم کشوری مانند «هدانا» و «گام نو» توانست رتبه اول و برتر را کسب کند. بازی «پاکیز» نیز نوعی بازی محیطزیستی است که در رویداد «ماراتن شهری» رتبه دوم را به دست آورد. بازی «پولکی» هم با محوریت سواد اقتصادی، به آموزش اصول صحیح سرمایهگذاری میپردازد که مورد استقبال چشمگیر خانوادهها قرار دارد. چند بازی دیگر نیز در دست تولید داریم که در سال جاری وارد بازار خواهند شد.
ایکنا ـ سهم موضوعات مذهبی و قرآنی در بازیهای تولیدی این شرکت چیست؟
هدف و محور فعالیتهای ما فرهنگی و تربیتی است که قطعاً مبنای اصلی آن را موضوعات مذهبی و قرآنی تشکیل میدهد. البته این الزاماً به معنای پرداختن مستقیم به موضوعات مذهبی و آیات قرآن نیست. ما در لایههای متعددی از بازیها، چنین مفاهیمی را به کار میبریم؛ اما به هر حال فضای جامعه و ذائقه مخاطبان را نیز باید در نظر گرفت. بازی رومیزی «پولکی» با اینکه رویکرد اقتصادی دارد، اما در بطن و لایه نهان آن موضوع زکات نیز بهطور کامل آموزش داده میشود؛ با این حال ما هیچ اسمی از «زکات» در این بازی به میان نیاوردیم، زیرا ممکن است عدهای با شنیدن این نام سوگیری کنند. بهطور کلی، تمامی محصولات ما اعم از بازیهای آنلاین، محیطی، رومیزی و حتی کارگاههای طراحی بازی مبنای تربیتی و فرهنگی دارند که خط قرمز ما بهشمار میروند.
ایکنا ـ وجه تمایز آکوگیم در مقایسه با شرکتها و مجموعههای مشابه را در چه میدانید؟
هدفدار و هدفمند بودن محتواها و کیفیت محصولات از جدیترین و مهمترین وجوه تمایز محصولات آکوگیم به شمار میرود. «family game» بودن یا بازیهایی که قابلیت استفاده در دورهمیهای خانوادگی و جمعهای دوستانه دارند، از دیگر ویژگیهای محصولات ماست. افزون بر این، شرکت «آکوگیم» دارای دو نشان ویژه است؛ شامل یک نشان «اصلی»، یعنی بازیهای ما برگردان و کپی از هیچ بازی دیگری نیست و نشان «سالمبازی» به معنای اینکه بازی تولیدشده دارای محتوای مخربی نیست و صد در صد سالم و مثبت است.
ایکنا ـ چشمانداز آینده آکوگیم را چگونه تعریف کردهاید؟
چشمانداز و هدف آینده ما، راهاندازی استودیوی بینالمللی بازیسازی و طراحی و تولید بازی با رویکرد فرهنگی و تربیتی است. در همین خصوص افزون بر فعالیتهای میدانی، در حال انجام یکسری فعالیتهای زیرساختی در شرکت هستیم. در این مسیر به دعای خیر امام زمان(عج) و مؤمنان نیازمندیم. از همه کسانی که دغدغه کارهای فرهنگی و تربیتی دارند، تقاضامندم که علاوه بر دعا، ما را حمایت کنند تا انشاءالله این امر به نتیجه برسد.
زهرا مظفریفرد
انتهای پیام