کد خبر: 4228784
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰

بازدید میلیونی گردشگران خارجی از سومین مسجد بزرگ جهان

مرکز فرهنگی مسجد جامع شیخ زاید ابوظبی، سومین مسجد بزرگ دنیا اعلام کرد در نیمه نخست امسال بیش از چهار میلیون و 370 هزار نفر از این مسجد بازدید کرده‌اند که 81 درصد آنها گردشگران خارجی بوده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از اخر الاخبار، مرکز مسجد جامع شیخ زاید ابوظبی در نیمه نخست امسال پذیرای 4 میلیون و 379 هزار و 258 بازدیدکننده بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31 درصد افزایش داشته است.

این تعداد شامل یک میلیون و 765 هزار و 698 نمازگزار مرد و زن و 2 میلیون و 584 هزار و 425 بازدیدکننده بوده همچنین 29 هزار نفر از مسیر پیاده‌روی این مسجد استفاده کرده‌اند.

 
تعداد نمازگزاران جمعه در نیمه اول سال جاری به 149 هزار و 666 نمازگزار رسید، این در حالی است که تعداد کسانی که نمازهای یومیه را در مسجد اقامه کردند به 348 هزار و 573 نمازگزار رسید. 
 
27 رمضان سال 1445 هجری قمری مطابق با 5 آوریل امسال شاهد بیشترین تعداد نمازگزاران در مسجد بود، به طوری که 87186 نمازگزار در مسجد به اقامه نماز پرداختند که از این تعداد 70680 نمازگزار مراسم شب 27 رمضان را برگزار کردند.
 
این مرکز در قالب طرح «مهمانان روزه‌دار ما»، برای تهیه دو میلیون و 150 هزار وعده افطاری اقدام کرد که از این تعداد 650 هزار وعده غذا برای افطارکنندگان در داخل مسجد تهیه و یک میلیون و 500 هزار غذا در مناطق دیگر توزیع شد. این مرکز همچنین 30 هزار وعده سحری در 10 روز پایانی ماه مبارک رمضان توزیع کرد.
 
این مرکز جایگاه خود را در نقشه گردشگری فرهنگی جهانی تقویت کرده است زیرا 81 درصد از بازدیدکنندگان مسجد را گردشگران خارج از کشور و 19 درصد را ساکنان کشور تشکیل می‌دهند.
 
در این مدت، شهروندان قاره آسیا در صدر فهرست بازدیدکنندگان از مسجد قرار داشتند، به طوری که آمار بازدیدکنندگان آسیایی از مسجد به 52 درصد رسیده است، پس از آن قاره اروپا با 34 درصد و سپس قاره آمریکای شمالی با 7 درصد، قاره آفریقا و قاره آمریکای جنوبی هر کدام با 3 درصد و پس از آن استرالیا با 1 درصد قرار دارد.
 
در رده‌بندی کشورهایی که شهروندان آنها از مسجد بازدید کرده‌اند، هند با 22 درصد از کل بازدیدکنندگان در رتبه اول، چین با 11 درصد رتبه دوم، روسیه با 8 درصد سوم، آلمان با 4 درصد و ایالات متحده آمریکا با 4 نفر در رتبه پنجم قرار دارند. 
 
بازدیدکنندگان از مسجد همچنین از خدمت «الدلیل» بهره‌مند می‌شوند که یک سیستم چندرسانه‌ای است که تورهای فرهنگی مجازی را به 14 زبان بین‌المللی ارائه و امکان بازدید 24 ساعته از مسجد را فراهم می‌کند.
 
«بازار مسجد» به گروه‌ها و خانواده‌ها اجازه می‌دهد تا از بیش از 50 واحد تجاری شامل انواع رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، کیوسک‌ها، فروشگاه‌های خرده‌فروشی و مناطق تفریحی استفاده کنند و نیازهای اعضای خانواده در سنین مختلف را برآورده می‌کند. این بازار به کودکان اجازه می‌دهد اوقات لذت‌بخشی را با آموزش هنرهای دستی و با حضور در آکادمی هنرهای رزمی بگذرانند.
 

مسجد «شیخ زاید» در شهر «ابوظبی»، پایتخت امارات بعد از مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) سومین مسجد بزرگ جهان است و یکی از نقاط دیدنی امارات متحده عربی به شمار می‌آید. این مسجد نمونه تمدن اسلامی و مرکز برجسته علوم دینی محسوب می‌شود.

این مسجد بر اساس رتبه‌بندی تریپ‌ادوایزر در سال ۲۰۲۲، یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری در جهان معرفی شده است. همچنین این مسجد در زیرمجموعه «جاذبه‌های برتر» جایزه «انتخاب مسافران برای سال ۲۰۲۲: بهترین مقصدهای سفر» که بر اساس کیفیت و کمیت نظرات مسافران درباره تجربیات، تورها، فعالیت‌ها و جاذبه‌ها امتیاز داده می‌شود، در رتبه اول منطقه و چهارمین رتبه جهانی قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha