کد خبر: 4231169
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷
علی عبدالله‌زاده:

پیام اختصاصی امام حسین(ع) برای امروز مبارزه با صهیونیست است

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: امام حسین(ع) دو پیام عمومی و اختصاصی برای دنیای جدید دارند؛ پیام عمومی ایشان این است که ای انسان‌ها آزاده باشید و امروز در برابر جنایات صهیونیست‌ها سکوت نکنید و پیام اختصاصی هم مبارزه و جهاد است.

علی عبدالله زادهبه گزارش ایکنا، علی عبدالله‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، شامگاه 20 مردادماه در نشست علمی «پیام‌های اختصاصی و عمومی نهضت حسینی(ع) برای دنیای جدید» با اشاره به مفهوم واقعی وطن به عبارت حضرت امام حسین(ع) در منا اشاره کرد و گفت: ایشان در این خطبه فرمودند مرگ بر فرزندان آدم مقدر شده است و همانند گردنبندی که بر گردن دختران آویزان است مرگ هم بر انسان آویزان است و من آنقدر مشتاق ملاقات پدران خود هستم که مانند اشتیاق یعقوب(ع) به یوسف(ع) است. در ادامه هم فرمودند افرادی که قصد دارند با من همراه باشند با من از مکه حرکت کنند. علی و من کان ...فینا مهجه؛ کسی که خونش را در راه ما فدا می‌کند و وطن حقیقی خود را در لقا و ملاقات خدا جست‌وجو می‌کند؛ از منظر ایشان، وطن رفتن به لقای الهی است.

وی افزود: در دعای کمیل هم امیرمؤمنان(ع) در تعبیری دارند خدایا آیا تو آتش را بر صورت‌هایی که برای تو به سجده افتاده‌اند مسلط می‌کنی؟ بر بدن‌هایی که برای عبادت تو سعی و تلاش کرده‌اند مسلط خواهی کرد؟ تعبیر حضرت، اوطان تعبدک طائعه، است یعنی اگر بخواهیم وطن حقیقی در نظر بگیریم این وطن حقیقی وطن تعبد و عبادت و لقا و رضایت الهی است. 

عبدالله‌زاده با طرح این پرسش که چرا ما در اربعین به کربلا می‌رویم، گفت: ما باید دنبال یافتن وطن حقیقی خودمان باشیم و اگر وطن حقیقی ما وصال و لقاء باشد، یکی از مهمترین جاهایی که انسان می‌تواند به آن برسد وقتی است که بتواند به لقا و وصال انسان کامل برسد و از عابد حقیقی که سید الشهدا(ع) بودند برای رسیدن به وطن اصلی استمداد و توسل بجوید و بهره ببرد؛ بنابراین تجدید عهد ما در اربعین تحقق وطن حقیقی خود یعنی لقا و عبادت و وصال به کمال است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: آیا معنای وطن‌شدن این است که ما زندگی دنیوی خود را به کربلا ببریم؟ قطعا مراد این نیست بلکه مراد این است که زندگی ما حسینی شود و بتوانیم پیام این زندگی را به دنیا منتشر کنیم. این روزها سالگرد شهید حججی هم هست؛ او و شهدای مدافع حرم لقاء و وصال را یافتند و از امام حسین(ع) مدد گرفتند و به عبادت حقیقی رسیدند. خداوند فرموده است: إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ۚ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ ۖ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ وَالْقُرْآنِ ۚ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ ۚ وَذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ؛ خداوند مال و جان برخی از افراد را از آنان می‌خرد و به جای آن بهشت را عطا می‌کند. 

وی اضافه کرد: حضرت یوسف(ع) وقتی قصد کرد بنیامین را نزد خود نگه دارد و برادران از او خواستند که یکی از ما را به جای او نگه‌ دار ایشان به تعبیر قرآن فرمودند: قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ أَنْ نَأْخُذَ إِلَّا مَنْ وَجَدْنَا مَتَاعَنَا عِنْدَهُ إِنَّا إِذًا لَظَالِمُونَ؛ خدا قصد دارد انسان را بخرد و به وصال و لقای حقیقی خود برساند؛ حال که خداوند می‌خواهد متاع ما را بخرد باید این متاع را در وجودمان فراهم کنیم تا خدا آن را بخرد. سنت الهی این است که خدا از کسی چیزی می‌خرد که متاع لازم را دارد.

عبدالله‌زاده با اشاره به پیام امام حسین(ع) برای دنیای جدید با بیان اینکه ابتدا باید ببینیم دنیای جدید چیست، تصریح کرد: در قرون جدید مجموعه تحولاتی ایجاد شد که باعث کار رفتن تعبیر دنیای جدید شد؛ این دنیا رفتار و کنش و دانش مخصوص خود را دارد؛ پیشرفت ابزارهای صنعتی و کشاورزی و رواج تکنولوژی و پیدایش مکاتب مختلف فکری و مذهبی و ... از جمله ویژگی‌های دنیای جدید است. یکی از مطالبی که در این مقوله بر آن تاکید شد جایگزینی علم و عقل به جای معنویت بود و نمود بارز آن را در دنیای مسیحیت شاهدیم زیرا مسیحیت رفتارهای ضد علم و ضدعقلی زیادی داشت. البته امروز برای ما روشن است که تکیه بشر بر عقل و علمی که آن را هم خدا داده است بی‌نیاز از معنویت نیست.

 

پیام سیدالشهدا(ع) برای دنیای جدید

عبدالله‌زاده بیان کرد: نهضت سیدالشهدا(ع) نهضت تبیین و توضیح بوده است و حتی مسائل را برای پیروان(شیعیان) آل ابی سفیان توضیح می‌دادند و این تعبیر در سخنانشان هم وجود دارد؛ چیزی که دشمن دنبال آن است و ما هم به آن دامن می‌زنیم عزاداری برای امام بدون انتقال پیام امام حسین(ع) برای دنیای امروز است. در عصر حاضر همه معترفند که بشر در دنیای کنونی بیشترین نیاز را به دستورالعمل‌های الهی دارد و پیام‌های نهضت حسینی، ناب‌ترین و پاک‌ترین پیام برای بشریت است.

وی با بیان اینکه پیام اهل بیت(ع) دو نوع است؛ یکی اختصاصی و دیگری عمومی، اضافه کرد: گاهی مخاطب اهل بیت(ع) کسانی هستند که ایمان ضعیفی دارند در این صورت پیام ایشان هم عمومی است ولی گاهی پیامی برای شیعیان مخلص و مؤمن خود دارند که این پیام، اختصاصی است. پیام عمومی عاشورا، آزادگی و آزاده‌بودن است و پیام اختصاصی هم پیام جهاد و مبارزه است. آزادگی در لفظ شبیه آزادی است ولی فرد آزاده کسی است که روح و حقیقت او از بند گناه و عصبیت و خشم و ... آزاد است. علی(ع) فرمودند: کَمْ مِنْ عَقْل اَسیر تَحْتَ هَوى اَمیر ؛ چه بسیار عقولی که اسیر هوا و هوس‌های نفسانی هستند؛ آزاده کسی است که از قید و بند دنیا آزاد است یعنی اگر غذای او دیر و زود شد و کیفیت لازم را نداشت خیلی اهمیت نمی‌دهد. حضرت امیر(ع) فرمودند کسی نیست که ته مانده غذا(دنیا) را برای اهلش واگذار کند؟ 

عبدالله‌زاده با بیان اینکه شهید مطهری بحثی با عنوان آزادی معنوی دارد. آزادی معنوی یعنی انسان فطرت و حقیقت بیدار داشته باشد، گفت: انسان آزاده با یک تلنگر و اشاره از قید و بند دنیا رها می‌شود مانند حر که نماد آزادگی است که با تلنگر امام حسین(ع) به عمق آزادگی در وجود خودش پی برد. الان بیش از 300 روز از نبرد غزه می‌گذرد و همه تلاش دشمن نابکار این است که نگذارد حقیقت برای مردم دنیا آشکار شود و البته موفق هم نشده است. امام حسین(ع) در سخنانی خطاب به شیعه آل ابی‌سفیان فرمودند ای پیروان آل ابی‌سفیان شما دین ندارید و از معاد هم نمی‌ترسید ولی اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید. این پیام، پیام عمومی و فطری حضرت سیدالشهدا(ع) است.

 

پیام عمومی امام حسین(ع)

وی با تاکید بر اینکه پیام آزادگی را امروز باید علیه جنایات اسرائیل به کار ببریم، گفت: همه مردم دنیا زبان این پیام را می‌فهمند زیرا این رژیم کودک‌کش هزاران نفر از زنان و کودکان و افراد مسن را به خاک و خون کشیده است. حضرت در سخنان دیگری فرمودند: و الدین لعق علی السنتهم ...؛ مردم بندگان دنیا هستند و دین لقلقه زبانشان است و در هنگام بلا دینداران اندک هستند؛ حضرت فرمودند انسان باید آزاده از قید دنیا باشد و اینطور نباشد که اگر دنیای او با دین تامین شد دیندار باشد ولی اگر دین، دنیای او را تامین نکرد دست از دین بکشد. البته عمدتا هم موقعیت و مقام سیاسی و اجتماعی است که سبب می‌شوند تا انسان در تعارض بین دین و دنیا قرار بگیرد.

وی افزود: امام(ع) خطاب به حر فرمودند تو حر هستی، هزار نفر از تو در لشکر یزید فرمان می‌بردند ولی تو از این موقعیت دست کشیدی و این روحیه آزادمنشی و آزادگی حر بود که سبب نجات او شد. حضرت امام حسین(ع) در نامه به محمدبن حنفیه در اوج عاشورا فرمودند که حال من اینطور است که دنیا گویی هرگز نبوده است و آخرت همیشه بوده است... امام با سرمایه آزادگی به جنگ دشمن رفت لذا هرلحظه که به شهادت نزدیک می‌شدند برافروخته و نورانی‌تر بودند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه بشر امروز به معنای واقعی آزاده نیست، اضافه کرد: انسان باید زندگی ماشینی خود را داشته باشد و مجبور است تحت این سیطره زندگی کند و اگر بخواهد حریت و آزادگی داشته باشد مستکبران علیه او موضع شدیدی می‌گیرند؛ فضای آزادگی، فضایی است که انسان نسبت به آنچه در دور و بر انسان می‌گذرد بی‌تفاوت نباشد یعنی اگر در جایی از دنیا ظلمی صورت می‌گیرد نمی‌تواند و نباید بی‌تفاوت باشد. فرد آزاده در قید و بند دنیا نیست و تعلقاتی ندارد مانند امام(ع) که همه خانواده را به میدان عاشورا برد. 

وی در پایان گفت: عبارتی در خصال آمده که روای گفته است من به امام حسین(ع) عرض کردم که دو گروه در آیه «هَٰذَانِ خَصْمَانِ اخْتَصَمُوا فِي رَبِّهِمْ ۖ فَالَّذِينَ كَفَرُوا قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِيَابٌ مِنْ نَارٍ يُصَبُّ مِنْ فَوْقِ رُءُوسِهِمُ الْحَمِيمُ» گروهی هستند که با هم دشمن هستند و در ارتباط با خدا دشمنی کردند و حضرت فرمودند منظور از این دو گروه ما و بنی‌امیه هستند و ما گفتیم خدا راست گفته و آنان گفتند خدا دروغ گفته است؛ ما و ایشان دو دشمن در روز قیامت هستیم. ایشان فرمودند مثل من با مثل یزید بیعت نمی‌کند و پیروان امام حسین(ع) هم باید این طور باشند و این پیام جهاد و مبارزه است.

انتهای پیام
captcha