به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی مرکز ملی فضای مجازی، دومین جلسه ستاد اربعین مرکز ملی فضای مجازی به منظور همافزایی در ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی(ع) با حضور دستگاهها، اپراتورها، پیامرسانهای داخلی، بخش خصوصی و فعالان این حوزه برگزار شد.
در این جلسه درباره استفاده از ظرفیت این گردهمایی بزرگ مذهبی در جهان برای رساندن صدای مردم مظلوم فلسطین و شهادت اسماعیل هنیه تأکید و درباره محورهای بهداشت اربعین، اخبار خلاف واقع، مشکلات حمل و نقل زائران، بررسی خدمات ارتباطی از طریق اپراتورها و پیام رسانهای داخلی و ... بحث و تبادل نظر شد..
حجتالاسلام احمدی رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین کشور با تأکید بر اهمیت اتصال گروههای فرهنگی به کمیتههای فعال در ستاد اربعین مرکز ملی فضای مجازی گفت: مقابله با اخبار جعلی و خلاف واقع یکی از مهمترین دغدغههای ستاد اربعین کشور است که به همین منظور تمهیداتی برای انتشار اخبار صحیح، سریع و اطلاعات دقیق از نیازهای زائران انجام شده است.
وی افزود: باید از ظرفیتهای ایجاد شده و تمام توان ملی برای خدمترسانی به زائران به شکل مطلوب استفاده شود.
حمیدرضا زندی، رئیس ستاد اربعین مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اهمیت همگرایی در ارائه خدمات ارتباطی توسط اپراتورها و پیامرسانهای داخلی گفت: با توجه به برنامهها و خدماتی که هر یک از اپراتورها و پیامرسانهای داخلی کشور برای کمک به زائران در نظر گرفتهاند، باید برای ارتقای کیفیت خدمترسانی به مردم، این خدمات تجمیع شود.
وی با بیان اینکه خدمات اپراتورهای همراه اول، رایتل و ایرانسل در راستای مسئولیت اجتماعی آنها به زائران ارائه خواهد شد، افزود: خدمت ویژه به معلولین امسال به این خدمات اضافه شده است و در ۱۵ نقطه مسیر راهپیمایی سه اپراتور یاشده در عراق مستقر خواهند شد و در مبادی هفتگانه مرزی نیز خدمات زیرساختی توسط اپراتورها ارائه میشود. همچنین طی هماهنگیهای انجام شده، به دنبال ارائه تعرفه ارتباطات، کمتر از همتای عراقی توسط اپراتورها هستیم و این اپراتورها در حال پیگیری مجوزهای لازم برای ارائه خدمت هستند.
رئیس ستاد اربعین مرکز ملی فضای مجازی به ویژگیهای شعار اربعین امسال با عنوان «کربلا طریق الاقصی» و همچنین پویش «هر موکب یک پرچم فلسطین و هر زائر یک چفیه» اشاره کرد و گفت: پرداختن به مسئله فلسطین و شهادت مظلومانه اسماعیل هنیه از جمله محتواهایی است که توسط فعالان فرهنگی و انسان رسانهها در اربعین حسینی(ع) به آن تأکید خواهد شد تا صدای مردم مظلوم فلسطین از طریق این گردهمایی بزرگ مذهبی به گوش جهانیان برسد.
راهاندازی چتبات هوش مصنوعی
در پایان این نشست، مصوب شد پیام رسانهای داخلی علاوه بر ارائه خدمت تماس تصویری مشابه سالهای گذشته، سرویس مکانمحور که حدود دهها مسجد، موکب و هیئت را به صورت محلی ثبت کرده و با عنوان «اطراف من چه خبر» فعال کنند. همچنین خدمت ارز اربعین و سرویس خدمات بدون اینترنت به زائران ارائه شود.
دستیار هوشمند اربعین با عنوان «دستیار زائر» که با همکاری مرکز ملی فضای مجازی و پیامرسانهای داخلی به زائران ارائه میشود نیز بر روی این سکوها در دسترس خواهد بود و خدمت اطلاعات گمشدگان، جای موکب ایرانیها و مکانهای دارای وایفای از جمله خدمات پیامرسانها در زمان اربعین حسینی(ع) است.
ارائه اینترنت با قیمت مناسب، تجمیع و نشر محتواهای فاخر، نمادسازی و راهاندازی کمپینهای فرهنگی با تأکید بر وحدمت مسلمانان جهان، مقابله با اخبار جعلی و خلاف واقع و فعالسازی ظرفیتهای تبلیغی و اطلاعرسانی در کشور از جمله مصوبات این ستاد بود.
گفتنی است؛ در ستاد اربعین مرکز ملی فضای مجازی، نمایندگان وزارت ارشاد اسلامی، حوزه علمیه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ستاد اربعین کشور، سازمان تبلیغات، سازمان بسیج مستضعفین، شهرداری تهران، خانه مداحان، تبیان، سازمان اوج و پیامرسانهای ایتا، بله، آیگپ و اپراتورهای ایرانسل، رایتل و همراه اول و جمعی از فعالان فرهنگی حوزه فضای مجازی حضور داشتند و دیدگاهها و خدمات مجموعه خود را به منظور همافزایی بیشتر ارائه کردند.
انتهای پیام