محمدحسین سیمیار، دبیر اجرایی اولین دوره رویدادهای ملی بازیستا در گفتوگو با ایکنا گفت: این رویداد با هدف آموزش طراحی بازی، ترویج بازیهای غیردیجیتال، کنشگری نسبت به مفاهیم تاریخی، ملی و… ویژه نوجوانان با محوریت بازیهای رومیزی، اتاق فرار و بازی محیطی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
وی افزود: در این دوره شرکتکنندگان بازینامههای خود را به صورت گروهی تدوین و ارسال کردهاند که ۲۴۹ طرح به دبیرخانه ارسال شد و پس از داوری اولیه، ۳۰ طرح به مرحله نهایی رسید. پس از این مرحله، بازیها وارد مرحله رشد و تولید میشوند و نمونهای که در این مرحله تولید میشود، معیار داوری نهایی قرار خواهد گرفت.
سیمیار ادامه داد: در مرحله رشد و تولید نیز، علاوه بر فرآیند داوری و اهدای بیش از ۱۷۰ میلیون تومان جایزه، سرمایهگذاران و ناشران بازی نیز از نمایشگاه و غرفه بازیهای شرکتکنندگان دیدن کرده و در صورت تمایل روی بازیها سرمایهگذاری خواهند کرد.
وی در ادامه گفت: در این رویداد ملی از اکثر استانهای کشور اثر دریافت کردیم و بیشترین تعداد اثر مربوط به استانهای تهران، قزوین، گیلان، یزد و خراسان رضوی بوده است. باتوجه به اینکه طراحان بازیها، دانشآموزان و گروه سنی نوجوان هستند، از این رو آثار آنها از نظر کیفی در سطح قابل قبولی قرار دارد وبرخی از آنها میتواند در رقابت با بهترین بازیهای بازار قرار گیرد و اغلب موضوعاتی که طراحان به آنها پرداختهاند، تاریخ ایران، پیشرفت کشور و... بوده است.
سیمیار تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه و آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان، اواخر شهریورماه برگزار خواهد شد.
یادآور میشود، عناوین برخی از بازیهای نهایی در بخش بازی رومیزی شامل مدار قدرت، نبرد ققنوس، عملیات آمرلی، جنگ جهانی نانو، عملیات خاموش، راز نهفته در اهرام، باغ فدک و ... است و در بخش اتاق فرار نیز طرحهای عبرت، من قوی، بازنده قهرمان، راز گمشدگان مدارس و ... و در بخش بازی محیطی سلحشور به مرحله نهایی راه یافتهاند.
انتهای پیام