به گزارش ایکنا، شبیر فیروزیان؛ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت آغاز پیادهروی اربعین حسینی طی یادداشتی چنین بیان کرد که این حرکت عظیم نتایج سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و تمدنی بیشماری دارد. در ادامه متن این یادداشت را میخوانید؛
در منطق اسلام هیچ رشد و پیشرفتِ حقیقی و عمیق مادی و معنوی، بدون شکلگیری رابطه قلبی، عاطفی و معرفتی و عملیِ میان امام و امّت حاصل نمیشود؛ چه برای یک فرد و چه برای یک جامعه. در منطق اسلام پیشرفت و رشد مادی و معنوی یک جامعه تنها از مسیر پذیرشِ عملیِ ولایت امام و تبعیت از او، حاصل میشود. حضرت موسی(ع)، از جناب خضر(ع) درخواست میکند تا با او همراهی کند تا در نتیجه این تبعیت، به رشد برسد؛ میفرماید:
«قالَ لَهُ مُوسى هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلى أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً؛ موسى(ع) به او گفت آيا من از تو پيروى كنم تا از آنچه به تو تعليم داده شده است و مايه رشد است به من بياموزى؟!» (کهف/ 66)
و در آیه دیگری، در مقابلِ نسخه رشددهنده موسی(ع)، نسخه فرعون و فرعونیان عالَم را مایه «رشد» و «پیشرفت» یک جامعه نمیداند:
«وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى بِآياتِنا وَ سُلْطانٍ مُبِينٍ إِلى فِرْعَوْنَ وَ مَلائِهِ فَاتَّبَعُوا أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَ ما أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِيدٍ؛ ما موسى را با آيات خود و دليل آشكار فرستاديم؛ موسی به سوى فرعون و اطرافيانش رفت، اما آنها از فرمان فرعون پيروى كردند؛ در حالى كه فرمان فرعون مايه رشد نبود.» (هود/ 97-96)
خداوند متعال به ابراهیم(ع) درباره مناسک حج اینگونه فرمان میدهد:
«وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلى كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ...؛ و مردم را دعوت عمومى به حج كن تا پياده و سواره بر مركبهاى لاغر از هر راه دور به سوى تو بيايند تا شاهد منافع گوناگون خويش (در اين برنامه حياتبخش) باشند...» (حج/ 28-27)
تعبیر «یَأْتُوكَ» در این آیه شریفه، تعبیر مهمی است. آیه نمی فرماید: مردم را به حج دعوت کن تا به سوی خانه خدا بیایند! بلکه میفرماید: به سوی «تو» (که ولیّ خدا هستی) بیایند؛ زیارت کعبه، به تنهایی کافی نیست؛ زیارت کعبه به همراه زیارت ولیّ خداست که منافع مادی و معنوی به دنبال دارد و موجب رشد و پیشرفت فردی و اجتماعی و تمدنی است: «لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ»
«اربعین»، موعد بیعت با ولی خداست؛ مردم همچون دستور آیه پیشین، پیاده و سواره، از راههای دور و نزدیک به زیارت ولی خدا میآیند: «يَأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلى كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ». این «زیارت جمعیِ ولی خدا»، علاوه بر منافع کوتاهمدت فردی، بیتردید منافع بلندمدت اجتماعی، سیاسی و تمدنی نیز به همراه دارد.
خداوند متعال در آیه دیگری به کسانی که با حرکت به سوی ولی خدا با او بیعت میکنند، چهار وعده قطعی داده است: «رضایت الهی»(رَضِی اللَّهُ عَن المُؤْمِنين) «آرامش روحی»(فَأَنزَلَ السَّكينَةَ عَلَيهِم) «فتوحات سیاسی»(وَ أَثَابَهُم فَتحًا قَريبا) و «گشایشهای اقتصادی»(وَمَغانِمَ كَثيرَةً يَأخُذونَها):
«لَقَدْ رَضِی اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِی قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا وَمَغَانِمَ كَثِيرَةً يَأْخُذُونَهَا وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا؛ بیتردید خداوند از مؤمنانی كه در زير آن درخت با تو بيعت كردند، راضی شد، پس آنچه را در درون قلب آنها (از صداقت و ايمان) نهفته بود میدانست، لذا آرامش را بر دلهای آنها نازل كرد و فتح نزديكی، به عنوان پاداش، نصيب آنها فرمود و غنایم بسياری كه آن را به دست میآورند و خداوند عزيز و حكيم است.» (فتح/ ۱۸ و ۱۹)
مطابق وعده خداوند در این آیه شریفه، بیتردید اربعین که موعد بیعت با ولی خداست، ما را به «فتح قلّه» نزدیکتر میکند: «وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا»؛ و پس از آن «گشایشهای اقتصادی» نیز به دنبالش خواهد آمد: «وَمَغانِمَ كَثيرَةً يَأخُذونَها».
با توجه به آنچه گفته شد، باید گفت پیادهروی اربعین نتایج سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و تمدنی بیشماری دارد. در یک کلمه میتوان گفت این پدیده و نرمافزار فوقالعاده و جذاب معنوی، موجب پیشرفت و رشد همهجانبه مادی و معنوی جهان اسلام خواهد شد و بیش از پیش ما را به قلهها نزدیکتر خواهد کرد.
انتهای پیام