به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین علی رجبی؛ حافظ کل و مدرس تدبر در قرآن کریم جدیدترین اینفوگرافیک قرآنی خود را به مناسبت اول شهریور، روز پزشک، به این موضوع اختصاص داد که در ادامه توضيحاتی پیرامون این اینفوگرافیک را میخوانید و میشنوید؛
به راستی چرا ابو علی سینا که او را پدر دانش پزشکی نامیدهاند، نام کتاب طِبابت خود را «قانون» و نام کتاب فلسفی و حِکَمی خود را «شفا» نامیده است؟ پاسخ این پرسش را حکیم دینانی چنین مینویسد: «ابن سینا قصد داشته به یک مسئله بنیادی اشاره کند که از اهمیّت بسیار برخوردار است. او خواسته بگوید بیماری نادانی، از بیماریهای مربوط به جسم خطرناکتر است که موجب هلاکت ابدی انسان میشود. حکیم ابوعلی سینا برای رفع بیماری نادانیِ ناشی از تعصّب از داروی فلسفه استفاده کرده و در طریق تعقّل و تامّل عمیق گام برداشته است...» [سخن ابنسینا و بیان بهمنیار، ص 36]
حال با این گفتار میتوان فهمید که چرا این فیلسوف و حکیم بزرگ در توصیف امیر مومنان(علیه السّلام)، برترین تعبیر را _ به قول استاد علامه جوادی آملی _ داشته است: «کالمعقول بین المحسوس».
چه بسا شیخ الرئیس با توجه به همین کلام حکیمانۀ امیر سخن (ع)، نام دو اثر گراسنگ و جهانی خود را انتخاب کرده باشد؛ چرا که خود عالمِ دینی است که ارزش و بهای روح را، از جسم و تن آدمی بالاتر میدانست به همین دلیل در دو حیطۀ طبابت جسمانی و روحانی خدمات ارزشمندیِ برای بشریّت داشته است. گفتهاند ابوعلی سینا در روزهای پایانی عمر خویش دست از جهان شسته بود و هر سه روز یکبار، قرآن را ختم میکرد و شفای جان دل خویش را از آن میخواست (اسراء/82) [کتاب مفاخر ایران زمین، ج 14، ص32]. اشارت: نامگذاری «حکیم» بر پزشکان گذشته چقدر آگاهانه بوده است!.
تلاشهای پزشکان را در ترویج جامعهای سالم در روز بزرگداشت بوعلی سینا (روز پزشک، اوّل شهریور ) ارج مینهیم، چه آنکه خداوند ارج نهاده است: «...و هرکس، شخصی را زنده بدارد، پس گویا همه مردم را زنده داشته است...» (مائده/ 32). در این «اطلاعنگاشت» یکی از هزاران نسخه طبیب معنوی، علی(ع) را تصویرگری کردهایم، که حضرتش در تقابلی متدبّرانه شدیدترین بلاها و زیباترین نعمتها را برای بیداری خردهای خفته، بیان داشته تا داروی شایعترین بیماریهای بشر امروز را تجویز کند.