کد خبر: 4235248
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲

«رایانما» با موضوع افکار عمومی منتشر شد

ماهنامه تخصصی «رایانما» با موضوع حکمرانی افکار عمومی منتشر شد.

«رایانما» با موضوع افکار عمومی منتشر شدبه گزارش ایکنا، تازه‌ترین شماره نشریه تخصصی «رایانما» با موضوع حکمرانی افکار عمومی منتشر شد. این نشریه، نخستین نشریه تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای فناوری‌های سایبری است که مطالبی مانند مقولات بنیادین در فهم و مدیریت افکار عمومی، خوانش انتقادی از افکار عمومی، معرفی کتاب «عموم شبح‌گون»، افکار عمومی و قدرت بین‌الملل را به خود اختصاص داده است.  

داود طالقانی، پژوهشگر علوم اجتماعی در مطلبی با عنوان «افکار عمومی طبقه اقتصادی نیست» نوشته است؛ از منظر طبقه اقتصادی، افکار عمومی مجموعه‌ای از نگرش‌ها، عقاید و دیدگاه‌هایی است که توسط افراد و گروه‌های مختلف اقتصادی در جامعه شکل می‌گیرد. این افکار تحت تأثیر شرایط اقتصادی، سطح درآمد، دسترسی به منابع و فرصت‌های اقتصادی و همچنین تجربه‌های کاری و معیشتی افراد قرار دارد. طبقات اقتصادی مختلف می‌توانند نگرش‌ها و دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی داشته باشند.

«افکار عمومی و قدرت بین‌الملل» به قلم سیدکیارش شیخ‌الاسلام، پژوهشگر فلسفه غرب به نگارش درآمده است. در بخشی از این بحث آمده است: در دوران تغییرات و تحولات کلان در نظم بین‌المللی، کشور‌های قدرتمند و مؤثر در عرصه جهانی توانسته‌اند تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی خود را به کار گیرند. بسیج نیرو‌های داخلی شامل تمامی جوانب اقتصادی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی می‌شود. فقط کشور‌هایی که قادر به ایجاد وحدت و همگرایی در میان نیرو‌های داخلی خود هستند این امکان را خواهند داشت تا با انسجام و قدرت بیشتری در صحنه بین‌المللی ظاهر شوند. برای مثال، در دوران جنگ سرد، ایاالت متحده با تکیه بر نیرو‌های استعماری و رسانه‌ای عمده‌ای که در اختیار داشت و همچنین بهره گرفتن از پیشینه استعماری اروپای غربی و شمالی که در قالب بلوک غرب با این کشور همگرا و همسو بودند، توانست به عنوان یک ابرقدرت جهانی ظهور و نقش مهمی در شکل‌دهی به نظم بین‌المللی ایفا کند. در دوران کنونی نیز کشور‌هایی مانند چین و هند با تقویت همگرایی داخلی و بهره‌برداری از منابع و توانمندی‌های داخلی خود، به قدرت‌های جهانی تبدیل شده‌اند و نقش مهمی در دگرگونی نظم بین‌المللی ایفا می‌کنند.

«شکل‌دهی به افکار عمومی نوجوانان در ایران» نیز از سوی احمدرضا علیخانی، پژوهشگر فرهنگ و ارتباطات مورد توجه قرار گرفته است. وی در بخشی از این مقاله نوشته است: افکار عمومی نوجوانان در جمهوری اسالمی ایران به عنوان یکی از گروه‌های جمعیتی مهم و تأثیرگذار، نقش حیاتی در شکل‌دهی به آینده اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور دارد. با توجه به اینکه نوجوانان بخش عمده‌ای از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند، نگرش‌ها و باور‌های آنان به شدت بر جهت‌گیری‌ها و روند‌های اجتماعی آینده تأثیر می‌گذارد. از این رو، درک و تحلیل افکار عمومی این گروه سنی نه تنها برای سیاستگذاران و برنامه‌ریزان فرهنگی، بلکه برای کل جامعه ضروری است. 

کار بر روی افکار عمومی نوجوانان در جمهوری اسلامی ایران با چالش‌ها و مشکلات متعددی مواجه است که درک و مدیریت آنها برای بهبود شرایط اجتماعی و فرهنگی این گروه سنی ضروری است. یکی از مهمترین عوامل مؤثر در این زمینه فضای مجازی و تأثیرات آن بر نوجوانان است. فضای مجازی با تمام فرصت‌هایی که فراهم می‌کند،  چالش‌ها و مشکلات خاص خود را نیز به همراه دارد که باید به دقت مورد بررسی و مدیریت قرار گیرد.

فضای مجازی به نوجوانان دسترسی آسان به حجم عظیمی از اطلاعات را می‌دهد. اما این اطلاعات همیشه درست و مناسب نیستند. اطلاعات نادرست و محتوای نامناسب بر نگرش‌ها، باور‌ها و رفتار‌های نوجوانان تأثیر منفی می‌گذارند. نوجوانان به دلیل کمبود تجربه و مهارت‌های لازم برای ارزیابی انتقادی اطلاعات، ممکن است به راحتی تحت تأثیر اطلاعات نادرست قرار گیرند. استفاده بیش از حد از فضای مجازی به مشکلات روانی و اجتماعی مانند انزوا، افسردگی، اضطراب و کاهش تعاملات اجتماعی منجر می‌شود. نوجوانان به دلیل وابستگی زیاد به تکنولوژی و فضای مجازی، ممکن است دچار کاهش کیفیت روابط خانوادگی و دوستانه شوند و از فعالیت‌های مفید و سازنده‌ای که به رشد فردی و اجتماعی آنها کمک می‌کند،  فاصله بگیرند.  

یادآور می‌شود، نشریه «رایانما» به صاحب امتیازی منصور امینی، رئیس سازمان فضای مجازی سراج منتشر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند نشریه را  اینجا دانلود کنند.

انتهای پیام
captcha