به گزارش ایکنا، رمزینه سریعپاسخ(QRCode) امکانی است که در تدوین کتابهای قرآن درسی مقطع ابتدایی(دوره اول و دوم) از سوی کارشناسان سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی به منظور سهولت در روند تدریس کلاسی، امکان تمرین و ممارست مکرر دانشآموزان، در محیط خانه را فراهم ساخته است.
امری که با وجود جهد و کوششی که کارشناسان در این امر به خرج داده اما همچنان مغفول مانده یا در مواردی معلمان و مربیان قرآنی مدارس از وجود آن بیخبرند.
گویا استفاده از این رمزینهها در مورد دروس دیگر مدارس و به منظور کمک به فهم و درک بهتر دانشآموزان نیز طراحی و به کار رفته است که این مسئله در این مقال مورد نظر نیست.
در مطلبی که در ادامه خواهد آمد و البته فیلم آموزشی نیز ضمیمه آن شده است، رضا نباتی؛ یکی از کارشناسان دفتر تألیف کتب درسی قرآنی به این مهم اشاره کرده و توجه کاربران، دانشآموزان، معلمان و والدین را به استفاده در خور از این رمزینهها در آسانسازی امر آموزش و انتقال صحیح مطالب قرآن به قرآنآموزان جلب کرده است:
با کمال تأسف به دلیل عدم اطلاعرسانی از سوی مراجع ذیربط، بسیاری از دانشآموزان، والدین محترم و نیز همکاران آموزگار و دبیر قرآن و حتی مدیران و معاونان مدارس، مناطق و استان در جریان وجود رمزینه سریعپاسخ کتابهای درسی نیستند. لذا با وجود مجاهدت کارشناسان و مؤلفان کتابهای درسی در طراحی، تدوین و تولید محتوای هزاران رمزینه سریعپاسخ کتابهای درسی، به دلیل بیاطلاعی اعم اغلب مخاطبان، از این فرصت ارزشمند و زمینه مناسب برای تربیت و یادگیری، استفاده چندانی نمیشود.
از این رو، بر آن شدیم که با حداقل امکانات، در زمینه نحوه استفاده دانشآموزان، والدین، همکاران عزیز فرهنگی از این ظرفیت طلایی، فیلم کوتاهی را آماده و تقدیم کنیم. از سوی دیگر ضعف اساسی آموزش عمومی قرآن کریم نه در بخش روخوانی (شناخت حروف و حرکات و ترکیب آنها و قواعد حاکم بر بخشخوانی و شمردهخوانی) که در عدم تمرکز بر روانخوانی (تثبیت یادگیری) است.
مؤثرترین و سادهترین راهکار، تخصیص 10 دقیقه از زمان، به استماع و اقراء سورهها و قطعات منتخب قرآنی کتابهای درسی از طریق رمزینه سریع پاسخ است. این مسئله تا آنجا مهم است که بدون آن، توفیق عملی چندانی در حوزه آموزش عمومی قرآن در کشور رخ نخواهد داد. امیدواریم با ترویج استفاده از این ظرفیت، به آمادهسازی زیرساخت تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کمک مؤثری صورت گرفته باشد. انشاءالله.