
به گزارش ایکنا به نقل از برناما، ویتنام با تبدیل شدن به یک تولیدکننده و صادرکننده قابل توجه محصولات حلال و در عین حال تقویت روابط دیپلماتیک خود با جهان اسلام، استراتژی دوسویهای را برای توسعه تجارت حلال خود دنبال میکند.
هانوی، پایتخت این کشور روز سهشنبه میزبان اولین کنفرانس ملی حلال با موضوع «تقویت همکاریهای بینالمللی و بسیج منابع داخلی برای توسعه صنعت حلال ویتنام» بود تا تعهد این کشور را به گسترش تجارت با جهان اسلام بیان کند.
فام مین، چین نخستوزیر این کشور به شرکتکنندگان خارجی در کنفرانس گفت که دولت این کشور اهمیت زیادی برای توسعه بخش حلال قائل است و این را به عنوان یک فرصت جدید در فعالیتهای تولیدی معرفی میکند.
وی افزود: ما توسعه بازار حلال را یک همکاری مهم اقتصادی، یک رکن جدید و یک موتور محرکه تازه در توسعه روابط با کشورها بهویژه کشورها و جوامع مسلمان در سراسر جهان میدانیم.
وی افزود: ما این را فرصتی طلایی برای بهبود ظرفیت تولید و تقویت همکاری شرکتهای ویتنامی برای مشارکت موثر در بازار حلال و زنجیره ارزش جهانی حلال میدانیم.
کارشناسان صنعت حلال میگویند که ویتنام با موقعیت استراتژیک در جنوب شرقی آسیا یعنی همسایگی با اندونزی، مالزی، سنگاپور و تایلند که تقاضای قابل توجهی برای
غذا و خدمات حلال وجود دارد، میتواند از این مزایا استفاده کند.
مرکز حلال ویتنام اعلام کرده است که این کشور پتانسیل تولید حدود ۳۴ میلیارد دلار کالا برای کشورهای سازمان همکاری اسلامی(OIC) را دارد. در سال ۲۰۲۳، مجموع تولید ناخالص داخلی کشورهای OIC حدود ۸,۵ تریلیون دلار برآورد شد که آنها را به یک قطب اقتصادی قابل توجه تبدیل کرد.
چندین شرکت ویتنامی قبلاً وارد بازار حلال شدهاند. برای مثال، Minh Phu Seafood Corporation، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان میگو، پس از دریافت گواهی حلال، رشد قابل توجهی در صادرات خود به کشورهای مسلماننشین داشته است. همچنین Vinamilk، بزرگترین شرکت لبنی در ویتنام، محصولات دارای گواهی حلال خود را گسترش داده است و بازارهای جدیدی را در خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی در نظر دارد.
این کشور به دنبال همکاری با نهادهای بینالمللی صادرکننده گواهی حلال و کشورهای OIC است تا اطمینان حاصل کند محصولات حلال آن با استانداردهای جهانی همخوانی دارد. به عنوان مثال، توافقات اخیر با مقامات حلال مالزی و اندونزی با هدف ایجاد شناخت متقابل استانداردهای گواهینامه و افزایش دسترسی به بازار است.
نزدیکی جغرافیایی ویتنام به اندونزی، که بازار بزرگ حلال با بیشترین جمعیت مسلمان جهان است این کشور را در موقعیتی استراتژیک برای افزایش و تسریع عملیات صادرات حلال خود به آسیای جنوب شرقی قرار میدهد. مصرفکنندگان اندونزیایی حدود ۲۰۰ میلیارد دلار برای محصولات و خدمات حلال هزینه میکنند.
انتهای پیام