کد خبر: 4250058
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۳
میرزاجانی بیان کرد:

فرصت و چالش طرح‌های استعدادیابی قرآنی + صوت

مدیرعامل بنیاد قرآنیان اُسوه گفت: فعالیت این بنیاد در مسیر پرورش قاریان نوجوان و جوان و نخبگانی است و فعالیت دیگر دستگاه‌ها در این حوزه، حرکت در دامنه استعدادیابی است.

ماهیت فعالیت بنیاد قرآنیان اسوه، قله‌پروری استبنیاد قرآنیان اُسوه در قالب یک مؤسسه فرهنگی و قرآنی، کار خود را با اجرای فرایند عضوگیری تیم ملی قاریان نونهال و نوجوان قرآن کریم آغاز کرد، فرایندی که با انتشار فراخوانی رسماً از اول آذرماه، ثبت‌نام آن از میان علاقه‌مندان آغاز شده است و تا پایان این‌ماه ادامه دارد.
 
از اجرای طرح اسوه یک دهه می‌گذرد و به تازگی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب یک مؤسسه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
 
قرار است پس از پایان فرایند ثبت‌نام، مراحل ارزیابی متقاضیان برای جذب در تیم ملی قاریان نونهال و نوجوان قرآن کریم(طرح اسوه) به انجام برسد تا در نهایت از اواسط بهمن‌ماه سال جاری، افراد واجد شرایط تحت پوشش این طرح قرار گرفته و موارد آموزشی و تربیتی بر روی آنها اعمال شود.

بیشتر بخوانید؛


در این میان نکته‌ای وجود دارد و اینکه اجرای چنین طرح‌ها و موارد مشابه آن را شاهد هستیم؟ و اینکه آیا فعالیت بنیاد قرآنیان اسوه با طرح‌های مشابه در حال اجرا به نوعی هم‌پوشانی نیست؟ که محمدتقی میرزاجانی، مدیرعامل بنیاد قرآنیان اسوه به آنها پاسخ داد.
 
وی گفت: شاید طرح سؤال شما ناظر بر حکم انتصاب اخیر از سوی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برای مسئول طرح ملی استعدادیابی، تربیت و آموزش قاریان ممتاز نوجوان و جوان کشور باشد. این امر نه‌تنها پرسش شماست، بلکه در ذهن بسیاری نیز این پرسش را ایجاد کرده است که آن طرح مرکز امور قرآنی اوقاف و امور خیریه هم به نوعی شناسایی نخبگان نوجوان و جوان قاری است و کاری که بنیاد قرآنیان اسوه دنبال می‌کند، همین است؛ پس این دو با یکدیگر چه تفاوتی دارند؟
 
میرزاجانی ادامه داد: اگر نهادهای فعال در امور قرآنی یا غیر آن درصدد باشند از توان و ظرفیت خود در جهت توسعه و رونق فعالیت‌های قرآنی استفاده کنند، این اتفاق مبارکی است و باید از آن استقبال کرد. ولی ورود به عرصه عمل در طرح‌های مشابه قرآنی باید با یک شرط مهم همراه باشد و آن هم اینکه نباید موجب تزاحم و موازی‌کاری شود که اگر این اتفاق بیفتد در نازل‌ترین سطح آن، دچار نوعی اتلاف منابع مالی خواهیم شد، مضافاً بر اینکه در سطوح بالاتر با تداخل‌ها و تضادهایی در روش‌ها و فرایندهای آموزشی نیز روبرو می‌شویم که نتیجه آن نوعی سردرگمی در میان قاریان و خانواده‌های آنهاست و آنگاه قادر به تصمیم‌گیری در انتخاب مسیر درست نیستند.
 
معاون آموزش، پژوهش و امور ارتباطات شورای عالی قرآن گفت: در نتیجه به شرط ورود همه‌جانبه و پُررنگ سازمان و نهادهای گوناگون در اجرایی شدن چنین امری، شاهد نوعی وحدت رویه، هم‌افزایی و هماهنگی میان آنها هستیم. به هر حال در برهه‌ای از زمان و با فاصله کوتاهی از هم، طرح اسوه با طرح‌هایی همچون طرح استعدادهای درخشان سازمان دارالقرآن‌ الکریم و طرح ملی تلاوت که زمانی معاونت قرآن و عترت ارشاد آن را پشتیبانی می‌کرد و سپس با حمایت آستان قدس رضوی در قالب طرح ملی تلاوت شباب‌الرضا(ع) به فعالیت خود ادامه داد، همزمان شد، اما با این وجود هیچ یک از آنها، تداخلی در ماهیت اجرایی یکدیگر نداشتند.
 
میرزاجانی تأکید کرد: آن زمان این طرح‌ها به سطحی از هماهنگی رسیده بودند که مقرر شد، مثلاً هر یک از آنها افرادی را که جذب طرح‌های دیگر هستند، پوشش ندهند و این حداقل پرهیز ما از موازی‌کاری بود. البته تعاریف دیگری نیز میان ما در شورای عالی قرآن و سایر طرح‌هایی که در این راستا در حال اجرا بودند، صورت گرفت، مثلاً طرح ملی تلاوت در دامنه حرکت کند و در جهت استعدادیابی و پرورش استعدادها در زمینه تلاوت فعالیت داشته باشد و در عین حال ما، قله‌پروری کنیم و در جهت پرورش و تعلیم و تربیت نخبگانی قاریان قرآن به پیش برویم که این خود فعالیت در دو ساحت متفاوت بود که هر چند تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داشت، اما مقبول بود.
 
وی افزود: در هر صورت برخی از این طرح‌ها طی زمان به شکلی خفیف‌تر به فعالیت خود ادامه دادند یا حتی طرح استعدادهای درخشان سازمان دارالقرآن، عملاً بعد از شیوع کرونا، تعطیل شد، اما طرح ملی تلاوت شباب‌الرضا(ع) با همان ماهیتی که به آن اشاره کردم، همچنان در شکلی متفاوت از طرح شورای عالی قرآن به فعالیت خود ادامه می‌دهد. مهم این است که در آینده چه اتفاقی را شاهد باشیم. امیدوارم اجرای همین طرح‌های باسابقه ادامه یافته و شاهد ایجاد طرح جدیدی نباشیم.
 
معاون آموزش، پژوهش و امور ارتباطات شورای عالی قرآن در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا در فرایند عضوگیری تیم ملی قاریان کودک و نوجوان همچون طرح حفظ یکساله که در آن دانش‌آموزان با هماهنگی آموزش و پرورش، مرخصی تحصیلی می‌گیرند، از مرخصی تحصیلی استفاده خواهند کرد یا خیر؟ گفت: ماهیت تلاوت و حفظ قرآن با یکدیگر متفاوت است و در فرایند حفظ، هر یک از حافظان باید در بازه زمانی خاصی متمرکز بر روی موارد حفظی شوند که این امر مستلزم آن است تا فارغ از سایر داده‌های اطلاعاتی دیگر همچون مباحث و محفوظات درسی باشند، اما در مورد تلاوت، لزوماً این فرایند نباید با فراغت از تحصیل، گره بخورد.
 
وی در پایان گفت: با این وجود نه در مورد تیم ملی قاریان نونهال و نوجوان بلکه در مورد آموزش تخصصی قرائت به دانش‌آموزان، سلسله جلساتی با مسئولان آموزش و پرورش از سوی شورای عالی قرآن ترتیب داده شده است و به تفاهم‌هایی رسیده‌ایم که به شرط نهایی شدن، یا از طریق شورای عالی قرآن یا از سوی آموزش و پرورش اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
یادآور می‌شود، ثبت‌نام برای عضویت در تیم ملی قاریان نونهال و نوجوان(طرح اسوه) از طریق مراجعه به نشانی quranosveh.com امکان‌پذیر است.
 
کد
 
 
امیرسجاد دبیریان
انتهای پیام
captcha