کد خبر: 4263476
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴
حجت‌الاسلام مبینی خبر داد

ثبت‌نام ۱۲۰۰ مدرسه در گام دوم «رزمایش سفارتخانه مقاومت»

قائم مقام سازمان مدارس صدرا گفت: تاکنون هزار و 200 مدرسه در سراسر کشور در گام دوم «رزمایش سفارتخانه مقاومت» ثبت‌نام کرده‌اند و در حال برنامه‌ریزی برای بزرگداشت دهه فجر با ادبیات سفارتخانه مقاومت هستند.

ثبت‌نام ۱۲۰۰ مدرسه در گام دوم «رزمایش سفارتخانه مقاومت»به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری «رزمایش سفارتخانه مقاومت» یکشنبه 14 بهمن ماه با حضور حجت‌الاسلام محمدحامد مبینی، قائم مقام سازمان مدارس صدرا و امید میرزای شیرازی، مدیرعامل مدارس پیشرفت، به همت بنیاد ملی نوجوان برگزار شد.

حجت‌الاسلام مبینی در تشریح اهداف و برنامه‌های این جریان گفت: رزمایش ملی سفارتخانه مقاومت براساس مباحث مقاومت در جمهوری اسلامی طراحی شده است. این رزمایش از ابتدای سال جاری و با شعار «هر مدرسه یک سفارتخانه و هر دانش‌آموز یک سفیر مقاومت» آغاز شد و هدف آن بود که مدارس نقش کنشگری جدیدی در عرصه مقاومت و جامعه دینی ایفا کنند؛ از این رو نقش‌آفرینی نهاد مدرسه در این عرصه، براساس ادبیاتی که مدارس باید سنگر مبارزه باشند، رقم خورد. 

وی افزود: در رزمایش ملی سفارتخانه مقاومت، چند اصل را طراحی کردیم. یکی از اصول طراحی این رزمایش، ایجاد جایگاه جدیدی برای مدارس در عرصه‌های اجتماعی بود. مدارس باید بتوانند نقش‌آفرینی اجتماعی داشته باشند و به عنوان یکی از کانون‌های پیشران محلی در محله‌ها اثرگذار باشند. این یکی از اصول طراحی رزمایش ملی سفارتخانه مقاومت بود که بر کنشگری نهاد مدرسه به عنوان یک نهاد اجتماعی تأکید داشت. دومین اصل، حضور فعال دانش‌آموزان بود. درواقع دانش‌آموزان باید نقش خود را در نظام اسلامی پیدا کنند و ما به عنوان مبلغان جهاد تبیین مقاومت، باید نقش‌آفرینی کنیم. بنابراین، تمام این رزمایش بر نقش‌آفرینی دانش‌آموزان متمرکز بوده و دانش‌آموزان میداندار اصلی این رزمایش هستند. 

حجت‌الاسلام مبینی با بیان اینکه سومین اصل این بود که مدرسه به عنوان محور اصلی دیده شود، ادامه داد: در طراحی رزمایش سفارتخانه مقاومت، هدف این بود که دانش‌آموزان و نوجوانان را به سمت ثبت‌نام در پویش‌های دیگر هدایت کنیم و در این راستا مدرسه باید پیشرو باشد و مدیر مدرسه به عنوان سکاندار و فرمانده اصلی میدان مدرسه و معاونانش به عنوان میدانداران تبیین جریان سفارتخانه مقاومت، نقش اصلی را ایفا کنند. اصل دیگری که در طراحی رزمایش رعایت شد، توجه به بوم مدرسه بود. برخلاف برخی رزمایش‌های دیگر که فقط مأموریت‌های مشخصی از مدارس انتظار می‌رود، در این رزمایش، دست مدیر مدرسه باز بود تا براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اقدامات لازم را برای تبیین عرصه مقاومت انجام دهد.

کنشگری در سه عرصه مدرسه، محله و شهر

وی با اشاره به اجرای گام اول این رزمایش تصریح کرد: در گام اول، انواع مأموریت‌هایی که به مدارس داده شد، شامل کنشگری در سه عرصه مدرسه، محله و شهر بود. در عرصه مدرسه، هر مدرسه پس از ثبت‌نام، باید هسته مقاومت خود را تشکیل می‌داد. این هسته شامل ۴ یا ۵ دانش‌آموز به عنوان سفیران اصلی مقاومت در مدرسه بود که جریان سفارتخانه مقاومت را راهبری می‌کردند. عملیات‌هایی مانند صبحگاه مقاومت، دیوار مقاومت، یادمان مقاومت و رزمایش ایران همدل در مدارس انجام شد. همچنین، دانش‌آموزان کنفرانس‌های خبری مقاومت برگزار کردند و به تبیین جریان مقاومت پرداختند. 

حجت‌الاسلام مبینی در ادامه بیان کرد: در سطح محله، هر سفارتخانه باید مأموریت‌هایی مانند رزمایش خانه به خانه و رزمایش مدرسه به مدرسه را انجام می‌داد. دانش‌آموزان به خانه‌های محله مراجعه می‌کردند و اهالی محل را به سفیران مقاومت تبدیل می‌کردند. همچنین، مدارس دیگر را به سفارتخانه مقاومت دعوت می‌کردند و در برنامه‌های مدارس دیگر حضور می‌یافتند. در سطح شهری نیز، مدارس دو مأموریت شاخص داشتند؛ برپایی ایستگاه فرهنگی مقاومت در محله‌های پررفت‌وآمد و برگزاری همایش شهری سفیران مقاومت. در این همایش‌ها، دانش‌آموزان به گفت‌و‌گو درباره مقاومت می‌پرداختند و میز‌های پرسش و پاسخ برگزار می‌کردند. همچنین، آثار هنری خود را به نمایش می‌گذاشتند. 

وی گفت: در گام اول، ۸۵۰ مدرسه از سراسر کشور در این رزمایش شرکت کردند. حدود ۲۲۰ مدرسه ابتدایی، ۳۳۰ مدرسه متوسطه اول و بقیه مدارس متوسطه دوم بودند. هر سه مقطع دخترانه و پسرانه در این رزمایش حضور داشتند. اول آذرماه نیز، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، حدود ۴۵۰ نفر از مدارس سراسر کشور، شامل مدیران و دانش‌آموزان هسته مقاومت، حضور داشتند.

قائم مقام سازمان مدارس صدرا با اشاره به گام دوم این رزمایش گفت: اوایل اسفندماه، در راستای برگزاری گام دوم رزمایش، همایش کشوری سفارتخانه مقاومت برگزار خواهد شد. در گام دوم، دو محور محتوایی روایت پیشرفت مقاومت و رویای مقاومت در دستور کار قرار گرفت. با توجه به نزدیک شدن به نیمه شعبان و ولادت حضرت صاحب‌الزمان(عج)، دانش‌آموزان باید آینده جهان را ترسیم کنند. در سفارتخانه مقاومت، بستری فراهم شده است تا دانش‌آموزان نقش خود را در آینده جهان ترسیم کنند و همراه با لشکر ظهور، گام‌های مؤثری بردارند. سه مأموریت جدید یعنی زنگ مقاومت، حضور مدارس در مساجد به عنوان سنگر مقاومت و جمعه‌های مقاومت نیز به مأموریت‌های قبلی اضافه شده است. دانش‌آموزان در این مأموریت‌ها به تبیین جریان مقاومت در مدارس، مساجد و مراکز عمومی خواهند پرداخت. 

وی در ادامه افزود: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در ۱۳ آبان، دانش‌آموزان باید نگاه بین‌المللی داشته باشند و با دانش‌آموزان کشور‌های دیگر، به ویژه کشور‌های مقاومت، ارتباط برقرار کنند. هسته مجازی سفیران مقاومت در مدارس در حال شکل‌گیری است و دانش‌آموزان در فضای مجازی نیز به تبیین ادبیات مقاومت خواهند پرداخت.

حجت‌الاسلام مبینی ادامه داد: تاکنون ۱۲۰۰ مدرسه در سراسر کشور در گام دوم ثبت‌نام کرده‌اند و در حال برنامه‌ریزی برای بزرگداشت دهه فجر با ادبیات سفارتخانه مقاومت هستند. مدارس می‌توانند از طریق سایت سفارتخانه مقاومت ثبت‌نام کنند و پس از ثبت‌نام، با دبیرخانه ارتباط برقرار کنند. مدارس برتر که مأموریت‌های مختلفی در عرصه مدرسه، محله، شهر و فضای مجازی انجام داده‌اند، در همایش گام دوم تجلیل خواهند شد.

وی با اشاره به نحوه نظارت و ارزیابی این طرح‌ها در مدارس گفت: مدارس گزارش‌های خود را ارائه می‌دهند و براساس آنها امتیازاتی دریافت می‌کنند. دانش‌آموزان این مدارس به‌طور فعال‌تر در عرصه‌های مختلف مشارکت می‌کنند و فعالیت‌های آنها در سایتی که اعلام شده است، بارگذاری می‌شود. همچنین، در صفحه آپارات سفارتخانه مقاومت، رویداد‌هایی که دانش‌آموزان رقم می‌زنند، منتشر می‌شود. از این رو نظارت و ارزیابی این محتواها و فعالیت‌ها به طور مستمر انجام می‌شود.

وی با اشاره به گام‌های بعدی این رزمایش بیان کرد: در گام‌های بعدی برنامه‌هایی به مناسبت دهه فجر، ماه مبارک رمضان و طرح ملی زندگی مقاومت اجرا خواهد شد که سفارت نیز مأموریت‌هایی در این زمینه خواهد داشت. در مرحله بعدی، با مدارس دولتی و غیردولتی، به‌ویژه مدارس اسلامی، ارتباط برقرار شده و از آنها درخواست شده است تا در این طرح‌ها مشارکت کنند. مدیران مدارس نیز همراهی خوبی داشته‌اند و همانند گام اول، این روند را در مدارس دولتی و غیردولتی ادامه خواهیم داد. همچنین، با وزارت آموزش و پرورش و همکاران آنها نیز همکاری‌های لازم انجام شده است.

امید میرزای شیرازی، مدیرعامل مدارس پیشرفت نیز با تأکید بر تحقق گفتمان مقاومت گفت: یکی از بهترین زمان‌ها برای این موضوع، ولادت امام حسین(ع) است؛ چراکه مقاومت را از قیام عاشورا تا پیروزی انقلاب اسلامی و تا ظهور حضرت مهدی(عج) و تحقق تمدن اسلامی می‌شناسیم؛ تعریفی که از مقاومت داریم و دوست داریم این تعریف را به صورت بین‌المللی برای تمام جوامع، به‌ویژه نوجوانان و جوانان عدالت‌خواه، گسترش دهیم و این گفتمان را در سطح جهانی رواج دهیم. 

وی افزود: سفارتخانه‌های مقاومت یا سفیران مقاومت، یکی از بزرگترین رویداد‌های بین‌المللی خواهد بود که از این پس شاهد آن خواهیم بود. تاکنون در گام اول به دنبال توضیح و تبیین این مفهوم بودیم، اما در گام دوم قصد داریم این طرح را به صورت بین‌المللی پیش ببریم. این رویداد کاملاً فرهنگی و تربیتی است. کلمه «سفیر» و «سفارتخانه» در بین تمام جوامع بین‌المللی آشناست و همه می‌دانند که این نهاد‌ها حافظ منافع هستند. 

میرزای شیرازی با اشاره به هدف اصلی این طرح ادامه داد: افزایش دغدغه‌مندی خانواده‌ها و نوجوانان نسبت به موضوعاتی مانند عدالت‌خواهی، ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی یکی از این اهداف است. حتی در نظام آموزشی کشورمان، در مدارس و به‌ویژه در سطح بین‌المللی، ممکن است در ساعات مختلف به این گفتمان بپردازیم؛ یعنی در ساحت‌های علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، این موضوعات را محدود به قوانین شهروندی و جغرافیای سیاسی نمی‌کنیم. اما در بحث سفارتخانه‌های مقاومت، قصد داریم محتوایی ایجاد کنیم که دانش‌آموزان بتوانند از طریق شبکه‌سازی بین نوجوانان دیگر، این موضوع را گسترش دهند. 

آشنایی با تاریخ رژیم غاصب صهیونیستی

وی با اشاره به آشنایی با تاریخ رژیم غاصب صهیونیستی و اتفاقات اخیر گفت: این موضوعات بهترین مصادیق برای تعریف مقاومت هستند. اگر اتفاقاتی مشابه در دانشگاه‌های آمریکا یا اروپا رخ نمی‌داد، شاید جنگ در غزه ادامه می‌یافت و متأسفانه تلفات بیشتری به بار می‌آمد. این اتفاقات برای ما بارقه‌ای از امید بود که بتوانیم بحث سفارتخانه‌های مقاومت را در عرصه بین‌المللی مطرح کنیم. در جبهه مقابل استکبار، باید به دانش‌آموزان آموزش دهیم که استکبار فقط در موضوع استعمار و اشغال زمین خلاصه نمی‌شود، بلکه در حوزه‌های سلامت، سبک زندگی، هنر و حتی ورزش نیز تأثیرگذار است. در اتفاقات اخیر المپیک، شاهد بودیم که چگونه روحیه استکباری خود را نشان دادند. مهمتر از همه، اندیشه‌های افراد از مهدکودک شروع می‌شود و بر دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارد. از این رو در سفارتخانه‌های مقاومت، به‌وسیله سفیران مقاومت که شامل معلمان، خانواده‌ها و دانش‌آموزان هستند، در مقابل این تفکر مقاومت خواهیم کرد. 

میرزای شیرازی با اشاره به ایجاد روحیه ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی مسئولانه در سطح بین‌المللی در میان دانش‌آموزان بیان کرد: هر دانش‌آموز باید طوری تربیت شود که بتواند برای خود برنامه‌ریزی کند و اخبار جهانی را رصد کند. از طریق روایت‌گری و تولید محتوای فاخر، دانش‌آموزان می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرینی کنند. در بحث مدارس آینده، هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین می‌توانند به دانش‌آموزان کمک کنند تا محتوای خوبی تولید کنند و در هر نقطه جهان، در برابر استکبار و شیاطین سیاسی مقاومت کنند.

وی تصریح کرد: این رویداد می‌تواند بزرگترین رویداد تربیتی برای کشف و رشد استعداد‌های سیاسی باشد. در حوزه‌های ورزشی، فرهنگی و هنری، جشنواره‌های ملی و بین‌المللی زیادی داریم، اما در حوزه سیاسی، رویدادی مانند سفارتخانه‌های مقاومت می‌تواند کمک کند تا سیاستمداران عدالت‌خواه و استکبارستیز را از همان ابتدا شناسایی و توانمند کنیم تا بتوانیم رهبرانی مانند گاندی، امام خمینی و دیگر شخصیت‌های عدالت‌خواه جهان را شناسایی و در رشد آنها نقش‌آفرینی کنیم.

انتهای پیام
captcha