کد خبر: 4263910
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹
کاظمی تأکید کرد:

دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن موظف به ارائه جدیدترین آمار از وضعیت فعلی

وزیر آموزش و پرورش در شصت‌وسومین نشست کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور گفت: در این عرصه باید هدف‌گذاری مشخصی وجود داشته باشد به این معنی که زین پس هیچ دانش‌آموزی از نظام آموزشی کشور خارج نشود، مگر اینکه بر روخوانی و روانخوانی قرآن مسلط باشد، این مهم نیازمند یک تحلیل دقیق میدانی از وضعیت موجود است.

علیرضا کاظمیبه گزارش خبرنگار ایکنا، شصت‌وسومین نشست کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، صبح امروز سه‌شنبه ۱۶ بهمن‌ماه با حضور علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی و نمایندگان سازمان و نهادهای ذی‌ربط عضو این کمیسیون در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش با تبریک دهه فجر و اعیاد شعبانیه وقوع انقلاب اسلامی را احیاگر قرآن، نماز و ولایت دانست که موجب عزت و سربلندی ایران اسلامی و اقتدار در مقابله با دشمنان انقلاب و اسلام شد و اظهار کرد: دو‌ مؤلفه ایمان و وحدت حول رهبری معظم انقلاب لازمه دفاع از آرمان‌های امام و انقلاب است و موجب همدلی، اتحاد و انسجام هر چه بیشتر مردم خواهد شد. امیدواریم در این راه تمسک به سنت و اندیشه امامان معصوم(ع) بتواند موجب تداوم هر چه بیشتر این وحدت و همدلی شود.

کاظمی تصریح کرد: آنچه در مورد آموزش عمومی قرآن در نسبت آموزش و پرورش کشور وجود دارد، اینکه نظام آموزشی کشور علاوه بر مأموریت کلان و آن هم انتقال علم و دانش و همچنین توانمندسازی علمی نوجوانان و جوانان، موضوع ترویج و آموزش قرآن و نماز را نیز دارد که پرداختن به آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

رئیس کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور گفت: آموزش و پرورش در عرصه آموزش علمی طراحی، و در ادامه دستاوردهای خوبی داشته است تا جایی که وضعیت کنونی ما در عرصه کسب علم و دانش در دنیا مطلوب است و شاهد توفیقات دانش‌آموزان در مقاطع آموزش عالی دانشگاهی و المپیادها هستیم.

وی تأکید کرد: صرف نظر از این اولویت مأموریتی آموزش و پرورش، همانطور که اشاره شد در کنار تحصیل علم، موضوع انتقال باورها، ارزش‌ها، هنجارها و سبک زندگی و مهارت‌های مرتبط با آن تا به آن مرتبه که آموزش‌دیدگان و‌ محصلان از سبک زندگی اسلامی  و حیات طیبه برخوردار باشند، از جمله دیگر دغدغه‌های آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در این حوزه قرآن و نماز مهمترین مأموریت ما در نظام آموزش و پرورش است و به ویژه در حوزه نماز در سه بخش، مجموعه اقداماتی را دنبال می‌کنیم؛ یکی موضوع اقامه نماز در مدارس سراسر کشور به این معنی که حتی اگر مدرسه‌ای یک دانش‌آموز هم داشته باشد، در آن نماز اول وقت و ترجیحاً به جماعت اقامه شود.

وی افزود: در گام دوم توسعه و ترویج فعالیت‌های مرتبط با نماز از جمله دیگر موضوعات مهمی بود که آن را پیگیری کرده و خواهیم کرد و در سطح سوم اهمیت نیز باید به موضوع فلسفه نماز، چیستی و چرایی آن و اثراتی که نماز می‌تواند در زندگی مادی و معنوی نوجوانان و جوانان داشته باشد، پرداخته شود.

کاظمی با اشاره به اینکه در این امر خطیر معلمان آموزش و پرورش پرچمدار اقامه نماز هستند، گفت: مکمل امر نماز در نظام آموزش و پرورش قرآن است و لذا هر دوی این ساحت نخستین مأموریت کمیسیون آموزش عمومی قرآن خواهد بود.

رئیس کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور گفت: در این عرصه باید هدف‌گذاری مشخصی وجود داشته باشد به این معنی که زین پس هیچ دانش‌آموزی از نظام آموزشی کشور خارج نشود، مگر اینکه بر روخوانی و روانخوانی قرآن مسلط باشد.

وی اظهار کرد: این مهم و رسیدن به شرایط مطلوب در این عرصه نیازمند یک تحلیل دقیق میدانی از وضعیت موجود است و لذا یک کارویژه پژوهشی را طلب می‌کند. باید مشخص شود که چند درصد از دانش‌آموزان در وهله اول روخوانی قرآن بلدند. پس از احصا این وضعیت باید به دنبال این بود که از این به بعد باید چه مجموعه کارهایی را انجام داد و تا رسیدن به شرایط مطلوب باید چه برنامه‌هایی طراحی کرد؟

کاظمی گفت: همینجا باید دبیرخانه کمیسیون را مکلف کنم تا در حد فاصل این جلسه تا جلسه بعدی آمارهای دقیق از شرایط و وضعیت فعلی را به دست آورند و در جلسه آتی کمیسیون ارائه دهند.

رئیس کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن گفت: از جمله مواردی که باید در آموزش عمومی قرآن به آن توجه کرد، حفظ قرآن است؛ حفظ قرآن دروازه آشنایی با قرآن برای کودکان و نوجوانان است و می‌توان روخوانی و روانخوانی قرآن را نیز با توسل به آن دنبال کرد؛ در رسیدن به چنین هدفی می‌توان بر روی آیات کاربردی قرآن متمرکز شد، البته خوشبختانه دو سالی است که طرح نهضت ملی «زندگی با آیه‌ها» مبتنی بر حفظ آیات کاربردی در سراسر کشور اجرا می‌شود.
 
وی ادامه داد: این امر می‌تواند به لایه‌های مغفول‌مانده اجتماع نیز تسری پیدا کند، مثلاً در رده مدیران نظام نیز به دنبال این امر باشیم که چه آیاتی از قرآن می‌تواند ‌به آنها در زمینه حکمرانی مساعدت کند. از جمله زمینه‌های دیگری که می‌توان به آن ورود جدی داشت، شناسایی و پرورش استعدادهای قرآنی است؛ کاری که مؤسسات قرآنی به این امر مبادرت می‌ورزند و دارالقرآن‌ها نیز در این زمینه فعال هستند، اما جدای از این تلاش‌ها می‌توان مدارس ویژه قرآن نیز در راستای تحقق این هدف راه‌اندازی کرد که اوقات زیادی از یک روز کاری را به امر آموزش تخصصی و استعدادیابی قرآن اختصاص دهند به ویژه در زمینه صوت و لحن که گویا در این زمینه شاهد بروز پدیده‌هایی در قشر سنی کودک و نوجوان هستیم.
 
وزیر آموزش و پرورش در شصت و سومین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور با اشاره به این نکته که آموزش و پرورش تحت هر شرایطی پای کار قرآن است و عمل به فعالیت‌هایی در راستای اعتلای فرهنگ قرآن را مهمترین مأموریت خود می‌داند و در آن از هیچ کوششی دریغ  نخواهد کرد، گفت: متأسفانه با فقر سواد قرآنی در سطح عمومی روبه‌رو هستیم و برای آن باید فکری عاجل کرد، چرا که خاستگاه و مبدأ آموزش در هر سطحی از وزارت آموزش و پرورش است، البته این امر به این معنی نیست که باقی دستگاه‌ها از این امر خطیر غافل شوند و لذا دبیرخانه کمیسیون توسعه آموزش عمومی کشور باید از توان کارشناسی و ظرفیت‌های موجود در همه معاونت‌های آموزش و پرورش و دستگاه‌های سیاستگذار و اجرایی کشور استفاده کند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور باید تلاش بیشتری در زمینه فعالیت پررنگ‌تر کارگروه‌های تخصصی خود داشته باشد تا براساس سند تدوین شده، در هر نوبت برگزاری این نشست با ارائه گزارش‌هایی، پیشرفت‌های محسوسی در نیل به سوی اهداف مورد نظر داشته باشیم. در صحبت‌های مطرح شده در کمیسیون به ایجاد یک هیئت اندیشه‌ورزی اشاره شد که لزوم آن بیش از پیش احساس می‌شود، چرا که ممکن است صاحب‌نظران قرآنی با دارا بودن ایده و طرح‌های ابتکاری مجال حضور در این نشست را نداشته باشند یا اساساً فرصت برای طرح مباحث آنها نباشد و در نتیجه این هیئت اندیشه‌ورزی می‌تواند بستر مناسبی را در این زمینه فراهم آورد.
 
کاظمی با تأکید مجدد بر ارائه تحلیل دقیق از وضعیت آموزش روخوانی قرآن افزود: به منظور فراگیرتر شدن اقدامات در زمینه آموزش عمومی قرآن نیاز است که کارگروه‌هایی متناظر با آنچه در کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن در حال فعالیت هستند در سازمان‌ها و نهادهای دیگر نیز تشکیل شود، نماینده یا رؤسای آنها هر نوبت براساس برنامه‌ریزی برای ارائه گزارش به این کمیسیون فراخوانده شوند و پیرامون این موضوع که در راستای ترویج فرهنگ قرآنی، آموزش روخوانی و روانخوانی چه کارهایی‌ انجام داده‌اند، گزارش ارائه دهند.
 
وی ادامه داد: همچنین هر یک از دستگاه‌ها می‌توانند مسابقات روخوانی و روانخوانی قرآن را به تفکیک رده خدمتی در میان کارکنان و کارمندان خود برگزار کنند؛ قرار نیست این امر به شکل حرفه‌ای دنبال شود؛ این امر جنبه عمومی دارد و صرفاً هدف این باشد که کیفیت روخوانی و روانخوانی قرآن در میان کارکنان سازمان‌ها و نهادها ارتقا پیدا کند.
 
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: از آنجا که در آستانه ماه رمضان هستیم، لذا این اوقات بسیار مناسب برای آموزش عمومی قرآن است؛ این حرکت را می‌توان از داخل مدارس آغاز کرد و به این منظور دوره‌های روخوانی و جلسات قرآن را در واحدهای آموزشی برگزار کردم. ما در زمینه، ایده و ابتکارات مشابه در امر آموزش عمومی قرآن هیچ محدودیت مالی نداریم و لذا در صورت ارائه یک برنامه مؤثر عملیاتی، بودجه آن نیز تأمین و اختصاص داده خواهد شد.
 
کاظمی  در پایان با اشاره به ظرفیت‌های خوب در عرصه فضای مجازی که در خدمت وزارت آموزش و پرورش است، گفت: سامانه شاد با دارا بودن 11 میلیون کاربر که به طور همزمان و میانگین سه میلیون نفر در لحظه از آن استفاده می‌کنند، ظرفیت مناسبی برای اجرای برنامه‌های آموزش قرآن است، ما در شبکه انجمن اولیای و مربیان نیز در کل کشور و در بستر فضای مجازی سی میلیون کاربر داریم. از این ظرفیت‌ها نهایت استفاده را باید به انجام رساند و مثلاً با ایجاد پویش‌هایی قرآنی، عموم مردم را به امر تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی ترغیب و مشتاق کرد. به این منظور پیشنهاد من این است که مثلاً پویش همراه با قرآن در ماه رمضان ویژه اولیاء و مربیان ایجاد شود تا با برنامه‌ریزی، شاهد انس بیشتر مردم با قرآن در یک ماهه رمضان باشیم.
 
انتهای پیام
captcha