مرتضی تسخیری، فعال کسب و کارهای نوآورانه در حاشیه برگزاری سی و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم در گفتوگو با ایکنا، به موضوع رویداد کافهمحفل (دورهمی کسبوکارهای نوپای قرآنی) پرداخت و اظهار کرد: رویداد کافهمحفل، سنتی بود که از سوی مرکز رشد جهاددانشگاهی پایهگذاری شد و تاکنون نیز 39 دوره از آن برپا شده است.
وی با بیان اینکه سی و نهمین کافهمحفل با موضوع کارآفرینی با رویکرد اسلامی و یا کسب و کار با رویکرد اسلامی در مصلای تهران، محل برگزاری سی و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن برگزار شد، گفت: در این دوره از رویداد کافهمحفل، دورهمی علاقهمندان به موضوع برنامه کافهمحفل برپا میشود و در ادامه نیز برنامه پرسش و پاسخ درباره موضوع مورد نظر برگزار میشود.
تسخیری بیان کرد: بنده با توجه به فعالیتهایی که در زمینه کارآفرینی مذهبی داشتم، در این دوره از کافهمحفل یه بیان تجربیات خود در این زمینه پرداخته و آنچه از دانش ضمنی و تقسیمبندیهایی که در حوزه کارآفرینی مذهبی، فرهنگی اندوخته داشتم، بیان کردم.
فعال کسب و کارهای نوآورانه ادامه داد: در این دوره از کافهمحفل ابتدا تعریفی از کسب و کار فرهنگی و اسلامی ارائه شد. آنچه بیان شد در این زمینه بود که اصالتاً چیزی به نام کسب و کار اسلامی وجود ندارد و آنچه موجود و مشخص است، کسب و کار با رویکرد اسلامی است. چنین کسب و کارهایی، فعالیتهایی هستند که میتوانند جمعی از مؤمنان و مسلمانان را راهنمایی کنند.
وی با بیان اینکه در این نوع فعالیتها، افرادی که فعالیت دارند، به توصیه امام معصوم(ع) عمل کرده و آن را تداوم میدهند، ادامه داد: یکی از این حوزهها رفع فقر، انفاق، کمک به مسکینان و ... است. البته این فعالیتها فی نفسه فقط مربوط به دین اسلام نیست و تمامی انسانها در ادیان و مذاهب مختلف نیز میتوانند در این رابطه فعالیت کنند، اما در نهایت این فعالیتها نیز جزء کسب و کارهای فرهنگی و مذهبی هستند.
تسخیری با اشاره به فیلدهای تجربی در حوزه کسب و کارهای مذهبی و فرهنگی همچون آموزش، محتوا، پوشش، معماری، اقتصاد و ...، گفت: کافهمحفل در ادامه برنامههای خود به رویدادهایی در راستای انتقال تجربه کسانی که تجربه کسب و کارهای فرهنگی و مذهبی دارند، خواهد پرداخت.
وی به ارائه پیشنهاداتی برای اداره بهتر کافهمحفل پرداخت و اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعات در این زمینه، بحث خلق مشترک است یعنی نگاه موجود به این رویداد، عمدتاً نگاهی خدماتی است اما اگر این خدمت به یک فضای خلق مشترک تبدیل شده و شرکتکنندگان بتوانند مشارکت بیشتری در تولید محتوای کافهمحفل داشته باشند، فضای بهتری ایجاد خواهد شد. همچنین، بهرهگیری از عنصر فناوری در بازاریابی، پوشش و شکل برگزاری رویداد کافهمحفل و همراه شدن فعالانی که تجربه عملیاتی در این حوزه دارند نیز تأثیر بسزایی در بهبود عملکرد کافهمحفل دارد.
انتهای پیام