به گزارش ایکنا به نقل از الدستور، نشست «مسجدالاقصی در قرآن» در راستای سلسله نشستهای هفتگی مسجد جامع الازهر روز یکشنبه، 24 فروردینماه در این مسجد برگزار شد و ابراهیم الهدهد، رئیس سابق دانشگاه الازهر و عضو مجمع تحقیقات اسلامی مصر و صلاح عاشور، استاد تاریخ و رئیس سابق دانشکده زبان عربی مصر در آن سخنرانی کردند.
ابراهیم الهدهد طی سخنانی در آن گفت: نام مسجدالاقصی در قرآن، آنگونه که برخی مردم فکر میکنند، تنها در آیه «اسراء» نیامده است، بلکه در تعدادی از سورههای قرآن از جمله بقره، آل عمران، اعراف، قصص، مؤمنون و سوره قاف، این نام ذکر شده است.
وی افزود: بیتالمقدس سرزمین اجتماع مردم در روز محشر و رستاخیز و جایی است که خلقت در روز قیامت در آن زنده میشوند.
الهدهد تصریح کرد: پیامبر(ص) فضیلت مسجدالاقصی را مورد توجه قرار داد و به رفتن به این مسجد امر کرد و فرمود «اگر شخصی در آن چراغی روشن کند، گویا در آن نماز خوانده است».
وی تأکید کرد اینکه گفته میشود که مسجدالاقصی قبله یهودیان است، قولی باطل است و قرآن هرگز این مکان را به یهودیان منتسب ندانسته است؛ بلکه این مسجد، قبله مسلمانان، سرزمین نبوت و محل برکتی است که خداوند آن را برکت داده است.
در ادامه صلاح عاشور با اشاره به جایگاه مهم مسجدالاقصی در میان مسلمانان گفت: آغاز سوره اسراء با ذکر مسجدالاقصی، بیانگر اشاره واضح قرآن به جایگاه این مسجد است و نشان میدهد که این مسجد، بخش جداییناپذیر هویت امت اسلامی است.
وی همچنین تأکید کرد: ذکر مسجدالاقصی در کنار مسجدالحرام در این سوره، بیانگر خواهرخواندگی معنوی و دینی بین این دو مسجد است.
عاشور ضمن هشدار نسبت به تلاشهای اشغالگران صهیونیستی برای تخریب مسجدالاقصی به بهانه یافتن معبد سلیمان، اظهار کرد: اینها ادعاهای نادرستی است که به عنوان پوششی برای یهودیسازی مسجد، تخریب و هتک حرمت آن در منطقهای که از زمانهای قدیم محل زندگی عربها بوده است، به کار میرود.
وی همچنین تصریح کرد: بیتالمقدس و فلسطین عربی خواهند ماند، هر چند دشمنیها طولانی شود و هر چند که دشمن اشغالگر برای تحریف تاریخ تلاش کند.
انتهای پیام