کد خبر: 4279729
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۹:۰۲
مسلم شجاعی تبیین کرد

مزیت رقابتی ایران در گردشگری مذهبی

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی با اشاره به مزیت رقابتی ایران در گردشگری مذهبی، گفت: پیاده‌روی‌هایی در ایران برای زیارت امام رضا(ع) صورت می‌گیرد که باید به آنها توجه شده و افق‌های روشن‌تری برای آن ترسیم کرد.

مسلم شجاعی مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگیمسلم شجاعی، مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که گردشگری حلال و غذای حلال دو ویژگی ایران است که می‌تواند گردشگران زیادی را جذب کند، در این راستا چه برنامه‌ای برای جذب گردشگران حلال دارید؟ گفت: خوشبختانه در کشور ما هرگونه خدمات و غذایی که ارائه می‌شود ویژگی حلال بودن را دارد. گردشگری حلال بازار سوددهی است و گردشگری حلال گردشگران خاص خود را دارد. گردشگران کشورهای عربی که به ایران می‌آیند مشکل مواجهه با خدمات یا غذای غیر حلال را ندارند و عموماً گردشگران ما نیز که به کشورهای عربی می‌روند در این مورد با مشکلی مواجه نیستند.

وی اظهار کرد: گردشگرانی که بیشتر ریشه منطقه ما و شرق آسیا را دارند و به ویژه گردشگران مسلمان اروپایی به دنبال گردشگری حلال هستند. اگر بتوانیم سقف ورودی خود را از این کشورها افزایش دهیم گردشگر حلال ما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

شجاعی تصریح کرد: اما فستیوال مشخص و یا رویداد مستمر و برنامه‌ریزی شده‌ای اکنون برای گردشگری حلال نداریم؛ البته صنف بخش خوراک و غذای ما در حال انجام اقداماتی هستند اما چون صفر تا 100 گردشگری ما حلال است به این سمت نرفته‌ایم.

وی ادامه داد: کشور مالزی به این سمت رفته چون بخشی از ذبح صورت گرفته در این کشور حلال نیست ولی ظرفیت بزرگی در این خصوص وجود دارد و باید به سمت آن برویم و تبلیغات بیشتری در خصوص حلال بودن خدمات و غذای ایران داشته باشیم تا کسی که وارد ایران می‌شود بداند که دغدغه غذای حلال ندارند.

وی در پاسخ به این سؤال که در روزهای میلاد و شهادت امام رضا(ع) شاهد حضور گسترده زائران از ملیت‌ها و کشورهای مختلف هستیم، از این ظرفیت بزرگ چه قدر برای معرفی گردشگری ایران استفاده می‌کنید؟ گفت: ما هر گردشگری که وارد ایران می‌شود را یک سفیر و پیام‌رسان می‌دانیم چون تولید محتوا می‌کند و به صورت خودجوش در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهد، لذا نگاهمان این است که هر کسی از هر نقطه دنیا که وارد ایران شود، یک ظرفیت تبلیغی است.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی افزود: لذا گردشگران مذهبی که به زیارت امام رضا(ع) می‌آیند ظرفیت بزرگ و ارزشمندی هستند. همچنان که پیاده‌روی اربعین در عراق میلیون‌ها زائر را جذب می‌کند، پیاده‌روی‌هایی نیز در ایران برای زیارت امام رضا(ع) صورت می‌گیرد که باید به آن توجه کرد. به ویژه در ماه محرم تورهایی ویژه این ماه برای زائران و گردشگران خارجی در نظر گرفته می‌شود. گردشگری مذهبی و زیارتی یکی از توانمندی‌های قوی ایران است و ما در این نوع گردشگری مزیت رقابتی و حرف برای گرفتن داریم و امیدواریم بتوانیم افق‌های روشن‌تری در این زمینه داشته باشیم و تعداد بیشتری گردشگر جذب کنیم. 

انتهای پیام
captcha