رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دستاندرکاران حج و جمعی از زائران بیتالله الحرام، ترکیب و هیئت ظاهری فریضه حج را کاملاً سیاسی و محتوای اجزای آن را کاملاً معنوی و عبادی خواندند تا منافع همه بشریت تأمین شود.
ایشان تأکید کردند: امروز بزرگترین منفعت امت اسلامی «اتحاد و همافزایی» برای حل مشکلات جهان اسلام است که اگر این اتحاد بود، مسائلی چون غزه و یمن رخ نمیداد.
معظم له در بخش دیگر از سخنان خویش، جدایی و تفرقه امت اسلامی را زمینهساز تحمیل منافع و مطامع استعمارگران، آمریکا، رژیم صهیونیستی و دیگر زیادهخواهان بر ملتها دانستند.
بیشتر بخوانید:
در این راستا حجتالاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفتوگو با ایکنا، درباره کارکردها و ظرفیتهای سیاسی بودن حج در جهان اسلام گفت: حج را باید دانشگاه، نمایشگاه، آموزشگاه، پژوهشگاه و کارگاه بدانیم. قرآن مجید یک سوره به نام حج دارد و حج را به عنوان پرچم اسلام معرفی میکند یعنی با یک ندای ابراهیمی که از عمق جان او برخاسته است، دنیا برای برگزاری حج فراخوان میشود.
وی با اشاره به آیه «لِيَشهَدُوا مَنافِعَ لَهُم» ادامه داد: براساس این فراخوان ملتها و افراد جهان برای حج به گردهم جمع میشوند تا منافع خود؛ وحدت، صمیمیت، ارتباط و اتصال با یکدیگر، یارگیری و معنویت را به چشم خود ببینند. این منافع صرفا دنیوی نیست بلکه منافع اخروی، روحی و معنوی نیز هست.
عضو جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر اینکه مراسم حج دربردارنده بیشترین منافع برای مسلمانان و حتی بشریت است، اظهار کرد: حجاج با لباس احرام، وضو، طواف و سعی بین صفا و مروه درکنار هم مناسک را برگزار می کنند. با این نگاه حج را باید یک تمرین خودسازی، جامعهسازی، ایجاد وحدت و یارگیری امت اسلامی دانست.
حجتالاسلام اکرمی اظهار کرد: حج دربردارنده جنبه فردی، اجتماعی و سیاسی است به طوری که گلدستون، نخست وزیر یهودی گفته بود؛ مادامی که خانه کعبه و قرآن وجود دارد، ما نمیتوانیم بر مسلمانها غالب شویم. بنابراین حج، قرآن، نماز و عبادات موجب غلبه و غالب شدن مسلمانان در دنیا خواهد شد.
وی درباره چرایی اینکه برخی از دولتهای اسلامی بیشتر به بعد فردی و عبادی حج تا بعد سیاسی آن میپردازند، گفت: گاهی نماز را میخوانیم و میبینیم. آیا این نماز «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ» است و من را از گناه و زشتی باز میدارد یا اینکه نه هم نماز میخوانم هم دروغ میگویم، هم غیبت میکنم و هم توبه میکنم؟! در وهله نخست، حج را باید به درستی اول بشناسیم. ببینیم حج و مناسک حج چیست؟ چرا باریتعالی میفرماید «وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا». چرا خداوند اغنیا را برای انجام اعمال حج فراخوان داده است. لذا نخست باید حج را بشناسیم و بعد روی خودمان تمرین کنیم که این چه نیروی قدرتمندی است که از گوشه و کنار جهان، مردم را برای برگزاری حج فرا میخواند و این چه میزان برکات دارد.
حجتالاسلام اکرمی تأکید کرد: اگر ما حج را به درستی بشناسیم و حقیقت آن را دریافت کنیم قطعا آن را سیاسی، بینالمللی و عمومی خواهیم دید.
وی در پاسخ به این سؤال که چه میزان میتوان از ظرفیت حج برای خنثی سازی پروژه به فراموشی سپردن فلسطین و بازخوانی جنایتهای رژیم صهیونیستی، افزود: هنگامی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، امام راحل برای فریضه حج، مراسم برائت از مشرکین را مطرح کردند که واقعاً حب و بغض ما، دوستی و دشمنی ما که امری فطری و نهادی است، مشخص شود.
حجتالاسلام اکرمی در پایان گفت: مراسم برائت در حج برای همین است که ظالم بداند منفور است و مظلوم بداند که همواره مورد حمایت است و این به صورت شعار، شعور و عمل در میآید تا مادامی که واقعاً حج را به درستی بشناسیم و نسبت به آن عمل کنیم.
گفتوگو از سمیرا انصاری
انتهای پیام