کد خبر: 4282651
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۵:۱۹
درنشست برنامه‌ریزی اوقات فراغت مطرح شد

اوقات فراغت همان سبک زندگی کودک و نوجوان امروز است

رضا تبریزی با بیان آنکه تلاش همه ما در زمانه حاضر باید آن باشد تا سرزمینی لبریز از شور و نشاط برای کودکان و نوجوانان بسازیم گفت: اوقات فراغت همان سبک زندگی کودک و نوجوان امروز است.

به گزارش ایکنا، نشست رونمایی از سامانه مدیریت و برنامه‌ریزی اوقات فراغت کودک و نوجوان با عنوان «آوانیان»؛ ظهر پنجشنبه، 25 اردیبهشت در سرای گفت‌وگو سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور رضا تبریزی (وحید)؛ پژوهشگر، مدرس و طراح برنامه جامع موفقیت کودک و نوجوان، سامه ابتهاج؛ پژوهشگر حوزه صنایع خلاق و کامیار محبوبیان؛ پژوهشگر حوزه بازی و سرگرمی برگزار شد.

تبریزی در این نشست با اشار به آنکه تلاش کردیم در حوزه راه‌اندازی سکوی «آوانیان»، سرزمینی لبریز از شور و نشاط را برای کودکان و نوجوانان تهیه ببینیم گفت: امروز بیش ‌از هر زمان دیگری مسئله‌ای به‌نام اوقات فراغت به سبک زندگی کودک و نوجوان بدل شده ‌است.

وی ادامه داد: در این سرزمین با طراحی هفت شخصیت جذاب و دوست‌داشتنی تلاش خود را بر آن داشتیم تا فضایی داستانی و روایی در راستای تربیت نسل فردای کودک و نوجوان طراحی کنیم و از این طریق با آنها صحبت کنیم. امروز رونمایی از فاز اول سامانه مدیریت و برنامه‌ریزی اوقات فراغت کودک و نوجوان را در همین نشست برگزار خواهیم کرد.

این فعال تربیتی حوزه کودک و نوجوان با اشاره به آنکه گذار عمر، ارزشمندترین دارایی هر فرد است و در مواجهه با عمر کودکان و نوجوانان، نباید تنها نگاهی بر گذران و پر کردن اوقات فراغت او داشته باشیم خاطرنشان کرد: در این مسیر باید برنامه‌ریزی‌های مختلف و متعددی را به‌ کار بندیم تا در کنار بهره‌برداری ازمسئله اوقات فراغت به بهترین شکل ممکن؛ فردای کودکان و نوجوانان خود را نیز بسازیم.

ساخت آینده با دستور ممکن نخواهد بود

تبریزی با اشاره به اینکه اگر برنامه‌ریزی جزء مهم‌ترین نیازهای ذهنی ما باشد بی‌هیچ تردیدی آینده زیبایی را برای ایران فردا خواهیم ساخت تصریح کرد: این آینده با حرف و شعار ساخته نمی‌شود و سکوی «آوانیان» حاصل 35 سال تجربه کار در عرصه کودک و نوجوان و 320 جلسه با وزارتخانه‌ها، ارگان‌ها و سازمان‌ها است.

وی با اشاره به آنکه در کمترین حالت باید درکی کلی از اوقات فراغت کودک و نوجوان خود داشته باشیم و امروز برای پر کردن تک‌تک لحظات این اوقات فراغت نباید نگاه‌مان فقط به تعطیلات سه ‌ماهه تابستان باشد گفت: باید از صنایع خلاق استفاده کنیم و به خود اوقات فراغت که برای بچه‌های امروز به مثابه صنایع خلاق است، توجه کنیم.

اوقات فراغت فرایندی عمیق و هدفمند

در ادامه این نشست؛ سامه ابتهاج، پژوهشگر حوزه صنایع خلاق با بیان آنکه وقتی حرف از اوقات فراغت می‌شود ذهن ما به سمت برنامه‌ریزی برای کودک و نوجوان بعد از فراغت از مدرسه و تعطیلات تابستانی باز می‌گردد یادآور شد: نباید از این مهم غافل شویم که این رویکرد بسیار غلط است که توسط خانواده‌ها و مدارس به آن پرداخته می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود تا حتی همان اوقات سه‌ ماهه فراغت کودکان نیز به مهارت‌ها و سرگرمی‌های پیش ‌پا افتاده تلف شود و بگذرد.

وی با تأکید بر اینکه اوقات فراغت در دنیای امروز فرایندی بسیار هدفمند، عمیق و متکی به برنامه‌ریزی دقیق است خاطرنشان کرد: سرزمین «آوانیان» به ‌دنبال برنامه‌ریزی هدفمند برای تمام روزهای سال و اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در این ایام است.

این پژوهشگر حوزه صنایع خلاق با تأکید بر آنکه وقتی صحبت از «اکوسیستم» می‌شود نباید شکل‌گیری این محیط‌زیست بر نگاه کوتاه‌مدت برای کودک و نوجوان استوار بلکه برای اصل و اساس زندگی آنها استوار شود. برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دستوری و فرمایشی نیست بلکه کودک امروز به‌مثابه سفر قهرمانانه‌ای که در مسیر تجربه زندگی برای رسیدن به بزرگسالی دارد نیازمند راهنما و مرشد است. در این ‌میان خانواده‌ها باید نقش راهنما و مرشد را ایفا کنند.

چرا والت دیزنی موفق بوده و ما نه؟

ابتهاج با اشاره به اینکه یکی از حوزه‌های دارای اهمیت در جهان کودک و نوجوان، بحث شخصیت‌سازی و کالاهای جانشین و مکمل براساس شخصیت‌هاست؛ به این نکته اشاره کرد که اگر کمپانی دیزنی تا این حد توانسته موفق باشد و شخصیت‌های خود را به تمام کودکان جهان ارائه کند به این سبب است که از این نگرش‌ها در حوزه برنامه‌ریزی و کالاهای جانشین و مکمل در مسیر شخصیت‌سازی و ارائه آن به کودکان بهره می‌برد. اگر همین نگاه را بر اولویت شخصیت‌سازی داشته باشیم بی‌هیچ تردیدی شخصیت‌های جذاب خلق شده توسط ما باعث جذب و پیروی کودکان از آنها خواهد شد.

وی درباره هفت شخصیت طراحی‌شده در سکوی «آوانیان» با اشاره به اینکه تلاش کردیم از کهن الگوهای بومی، ایرانی و اسلامی این شخصیت‌ها را طراحی کنیم و آنها را برای ذائقه کودک و نوجوان امروز روزآمد و امروزی کنیم یادآور شد: کودک کم‌حوصله امروز زمانی می‌تواند به سمت شاهنامه و روایات نقالی حرکت کند که ما بتوانیم با صنایع خلاقی چون فیلم؛ طراحی شخصیت و عروسک آنها را با مفاهیم عمیق شاهنامه آشنا سازیم.

در ادامه مراسم هفت شخصیت طراحی‌شده در سکوی «آوانیان» در راستای مدیریت و برنامه‌ریزی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان معرفی شد. این شخصیت‌ها عبارتند از:

«آرشام»؛ خرس مهربانی که علاقه به ورزش ورزشکاری دارد.

«زانیار»؛ جغد دانایی که نماد خرد است.

«درسا»؛ دلفین بازیگوشی که گردش و سرگرمی برای او هدف است.

«هما»؛ همای سعادتی که پیشه و علاقه‌ او هنرمندی است.

«پیروز»؛ یوزپلنگ سریعی که به‌دنبال طراحی مهارت‌های مختلف است.

«ایران»؛ گربه مهربانی که نقش مادرانه در گروه را ایفا می‌کند.

و «پارسا»؛ شیر قدرتمندی که در مقام مهندس ایفای نقش می‌کند.

بعد از رونمایی از این شخصیت‌ها بر این مسئله تأکید شد که سکوی مدیریت و برنامه‌ریزی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان «آوانیان» برای کودک سه‌ تا نوجوان 15 ‌ساله طراحی‌ شده است.

تبریزی بعد از معرفی شخصیت‌ها در صحبت کوتاهی با اشاره به آنکه حاصل نگارش 50 عنوان کتاب که شش میلیون نسخه از آن تا به امروز منتشر شده و 35 سال کار مستمر با خانواده‌های بسیار؛ همه همراهان طراحی این سکو را بر آن داشت تا «آوانیان» را به ‌دنبال رسالتی جدید برای همراهی خانواده‌ها و افزایش هوشیاری آنها در مسیر مسئولیت با رویکرد تربیتی، مهارتی و فرهنگی کودکان و نوجوانان معرفی کنند.

(سفارش خانم بختیاری)فوری ارسالی/// اوقات فراغت همان سبک زندگی کودک و نوجوان امروز است

بچه‌ها زندگی را بازی و بازی را زندگی می‌کنند

در ادامه این نشست؛ کامیار محبوبیان، پژوهشگر حوزه بازی و سرگرمی با بیان آنکه نیاز امروز همه ما تربیت پدران برای آشنایی نقش آنها در مسیر تربیت فرهنگی و اجتماعی کودکان است گفت: کودک و نوجوان؛ پدری که سر کار می‌رود؛ پدری که تأمین‌کننده اقتصاد و معیشت خانواده است و پدری که وقت و حوصله‌ای برای او ندارد را در نقش زندگانی خود دخیل نمی‌کند.

وی ادامه داد: فراموش نکنیم بازی‌ها برای کودکان به مصداق بارز زندگی برای آنهاست و بچه‌ها زندگی را بازی و بازی را زندگی می‌کنند.

محبوبیان با اشار به آنکه امروز بیش‌ از پیش نیازمند درک فرآیند زندگی در مواجهه با کودک و نوجوان هستیم گفت: باید به‌ همین میزان زندگی را به ‌درستی به آن‌ها یاد دهیم تا آنها بتوانند در بزرگسالی با غم‌ها و شادی‌هایشان چگونه زندگی کنند نه اینکه به شکل علی‌السویه و بدون توجه به فرازوفرود زندگی، تنها روزهای زندگی را به‌ هم گره بزنند.

این پژوهشگر حوزه بازی و سرگرمی با تأکید بر اینکه اگر با این نگاه با فرزندان خود مواجه شویم، متوجه نقش و رسالت خود خواهیم شد تأکید کرد: بازی جزء زندگی بچه‌ها است و نقش پدر و مادر در زندگی فرزندان از طریق بازی‌های آنهاست که تحکیم می‌شود. اگر پدر و مادر در مسیر بازی فرزندان با او همراه نشوند به قطع در نقش‌خوانی و توجه کودک و نوجوان و پدر و مادر به‌عنوان ارزشمندترین الگوهای خود دچار اشتباه خواهیم شد و نمی‌توانیم آنها را به ‌عنوان بازیگرانی خوب برای زندگی فردا و فرزندانشان تربیت کرد.

در پایان این نشست از فاز نخست و سکوی «آوانیان» در حوزه مدیریت اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با حضور حاضران در نشست و سخنرانان رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha