
به گزارش ایکنا به نقل از العربی الجدید، نیروهای اسرائیلی سحرگاه جمعه مانع ورود دهها فلسطینی به مسجد ابراهیمی در الخلیل شدند.
همزمان صدها شهرکنشین به بخشی از مسجد که رژیم صهیونیستی آن را یهودی خوانده است هجوم آوردند تا پرچمهای فلسطین را آتش بزنند.
بزلئل اسموتریچ،
وزیر دارایی راست افراطی صهیونیست، رهبری حمله شهرکنشینان به حیاط مسجد را بر عهده داشت و در آنجا برای جمعیتی که شامل شهرکنشینان از شهرکهای غیرقانونی در منطقه الخلیل و چندین خاخام بودند سخنرانی کرد.
نیروهای اسرائیلی هیچ هشدار قبلی به فلسطینیها نداده بودند.
عماد ابوشمسیه، یکی از مدافعان حقوق بشر در تل رومیدا، محلهای در کنار مسجد گفت که شهرکنشینان آدمکهایی با پرچم فلسطین و همچنین پرچمهای فتح و حماس را آورده بودند. آنها این آدمکها را در حالی که با موسیقی بلند میرقصیدند، آتش زدند، در حالی که سایر شهرکنشینان پرچم اسرائیل را تکان میدادند.
ابو شمسیه توضیح داد که نشانههای روشنی از برنامهریزی اسرائیل برای اقدام علیه مسجد ابراهیمی و محلههای اطراف آن وجود دارد. او گفت که شهرکنشینان از دیگر شهرکهای منطقه الخلیل وارد شده بودند و گروهی از صهیونیستهای کریات اربع، یک شهرک غیرقانونی اسرائیلی در قلب شهر الخلیل آمده بودند.
آنها سپس از محلههای بسته و محاصرهشده شهر قدیمی الخلیل از جمله تل رومیدا، خیابان شهدا، وادی الحسین و دیگر محلهها عبور کردند و سپس وارد مسجد شدند.
جمال ابو آرام، مدیر اوقاف الخلیل گفت که اندکی پس از ورود نمازگزاران مسلمان به مسجد، نیروهای اسرائیلی تمام دروازههای مسجد را بستند و شروع به شلیک نارنجکهای صوتی به سمت حاضران از جمله شیخ معتز ابو سنینه، مدیر مسجد کردند. در نتیجه، نمازگزاران مجبور شدند نماز فجر را در بیرون مسجد بخوانند.
ابو آرام گفت که این رویداد، روند جدیدی را در میان مجموعهای از جنایات فزاینده اسرائیل علیه مسجد از ابتدای سال نشان میدهد.
اسرائیل سالهاست که فلسطینیها را از عبادت در مسجد ابراهیمی در طول ده روز تعطیلات یهودی هر سال منع کرده است. با این حال، در این مورد، هیچ مناسبت مذهبی رسمی یهودی وجود نداشت و دفتر ارتباطات مدنی فلسطین از هیچ گونه اختلال برنامهریزی شده به دلایل امنیتی یا اهداف هماهنگی که پروتکل معمول است، مطلع نشده بود.
مسجد ابراهیمی از سال ۱۹۹۴، زمانی که یک شهرکنشین اسرائیلی ۲۹ نمازگزار فلسطینی را قتل عام کرد، تحت اشغال اسرائیل باقی مانده است. از آن زمان، اسرائیل این مکان را تقسیم کرده و ۶۳ درصد مسجد از جمله ماذنه را به شهرکنشینان یهودی و ۳۷ درصد باقی مانده را به مسلمانان اختصاص داده است. امروزه حدود ۴۰۰ شهرکنشین در شهر قدیمی الخلیل تحت حفاظت ۱۵۰۰ سرباز اسرائیلی زندگی میکنند.
انتهای پیام