
عبدالملک محمد عیسی، استاد جامعهشناسی سیاسی دانشگاه صنعا در گفتوگو با ایکنا درباره واکنش ایران به
تجاوز وحشیانه صهیونیستها براساس آموزههای قرآنی و اسلامی اعلام کرد: پاسخ ایران کاملاً با قرآن کریم که به دفاع از خود و مقابله با ظلم و استبداد دستور میدهد، سازگار است. خداوند متعال میفرماید: «وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا»: و در راه خدا با کسانی که با شما میجنگند بجنگید، و [هنگام جنگ از حدود الهی] تجاوز نکنید.(بقره/190)؛ همچنین میفرماید: «وَلَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولَئِكَ مَا عَلَيْهِمْ مِنْ سَبِيلٍ»: و کسانی که پس از ستم دیدنشان در مقام انتقام برآیند، ایرادی بر آنان نیست»(شوری/41) این امر تأکیدی بر آن است که دفاع از مظلوم در برابر ظالم، حقی است که توسط شرع اسلام تضمین شده است.
وی افزود: پاسخ ایران سنجیده و بازدارنده بود، بدون اینکه به بیباکی کشیده شود. این نشاندهنده پایبندی به آموزههای قرآنی برای عدم تجاوز بوده، این در حالی است که قرآن همزمان تسلیم یا سرسپردگی را نیز رد میکند. این پاسخ بر اساس اصول اسلامی است که بیعدالتی را نمیپذیرد و از عزت و کرامت خود دست نمیکشد، بلکه با استقامت، آگاهی و سنجش دقیق با تجاوز مقابله میکند.
وی در این خصوص که مطابق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد و با استناد به اصل دفاع از خود، مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی، حق مشروع ایران است، اظهار کرد: ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد به صراحت حق دفاع از خود را در صورت تجاوز مسلحانه تا زمان اتخاذ تدابیر لازم توسط شورای امنیت، برای کشورها قائل است. رژیم صهیونیستی - همانطور که رسانههای آن اذعان دارند - مستقیماً به حاکمیت یک کشور عضو سازمان ملل متحد، یعنی جمهوری اسلامی ایران، حمله کرده است. بنابراین، واکنش ایران نه تنها در چارچوب یک حق اخلاقی و دینی است، بلکه طبق چارچوبهای بینالمللی کاملاً قانونی است. نادیده گرفتن این حق یا کماهمیت جلوه دادن مشروعیت آن، یک دوگانگی حقوقی و سیاسی است که برخی از کشورهای غربی هنگام صحبت در مورد رژیم صهیونیستی به آن عادت کردهاند و این مسئله اعتبار کل نظام بینالمللی را تضعیف میکند.
استاد دانشگاه صنعا درباره وظیفه آزادگان جهان و کشورهای اسلامی در مقابله با جنایات وحشیانه رژیم اشغالگر صهیونیستی در حمله به ایران گفت: این وظیفه محدود به محکومیت لفظی نیست، بلکه مستلزم یک موضع عملی جامع است:
اول: تحریم سیاسی و اقتصادی رژیم اشغالگر.
دوم: حمایت مالی و معنوی از نیروهای مقاومت، زیرا آنها خط مقدم دفاع از عزت و کرامت امت هستند.
سوم: بسیج افکار عمومی جهان از طریق رسانهها و تریبونهای قانونی و حقوق بشری برای افشای جنایات رژیم اشغالگر.
چهارم: متحد کردن مواضع مردم و نخبگان سیاسی و مذهبی در برابر همه اشکال عادیسازی و همدستی با رژیم صهیونیستی.
کسی که در برابر بیعدالتی سکوت میکند، شریک آن است و موضع واقعی انسانی مستلزم ایستادن در کنار مظلوم است، نه در کنار قاتل به بهانههای واهی.
وی با اشاره به عبور رژیم صهیونیستی از خط قرمز جدید در قوانین بینالمللی و حمله به تأسیسات هستهای ایران، درباره نقش نهادهای بینالمللی مربوطه در این زمینه بیان کرد: حمله به
تأسیسات هستهای تهدیدی برای صلح و امنیت بینالمللی است و نقض آشکار کنوانسیون وین و سایر معاهداتی است که هدف قرار دادن
تأسیسات هستهای فردو را که برای اهداف پزشکی و صلحآمیز استفاده میشود اقدام مجرمانه میداند. بنابراین، آژانس بینالمللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل موظفند صریح و روشن این حمله را محکوم کرده و یک تحقیق بینالمللی مستقل و شفاف را آغاز کنند. همچنین این رژیم متجاوز را به دلیل تهدید صلح منطقهای و جهانی، براساس بند 7 منشور سازمان ملل متحد به پاسخگویی مجبور سازند.
وی افزود: انفعال در این مرحله به عنوان همدستی در جرم تلقی میشود و اعتماد کشورهای مستقل را به نهادهای بینالمللی تضعیف میکند.
محمد عیسی درباره تأثیر محکومیت جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی توسط نهادهای اسلامی از جمله سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب تأکید کرد: صِرف محکوم کردن کافی نیست. بلکه متأسفانه، این کار در بسیاری اوقات به وسیلهای برای فرار از وظایف واقعی تبدیل شده است.
وی ادامه داد: اثربخشی این محکومیتها به سه معیار بستگی دارد، میزان وضوح و شدت در گفتمان رسمی سیاسی، همراه کردن محکومیت با اقدامات عملی: مانند تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی در مجامع بینالمللی، اعمال تحریمهای اقتصادی یا حمایت از مقاومت فلسطین و استقلال از قدرت تصمیمگیری شیطان بزرگ، آمریکاییها و غرب، که اغلب بر جنایات این رژیم اشغالگر سرپوش میگذارند.
وی تأکید کرد: در غیر این صورت، این محکومیتها صرفاً تلاشی برای پاشیدن خاکستر در چشم دیگران میشود، بدون اینکه بر رفتار اشغالگران تأثیری داشته باشد یا مانع جنایات آنها شود.
استاد دانشگاه صنعا در پایان تصریح کرد: پاسخ ایران صفحه جدیدی را در معادله بازدارندگی منطقهای میگشاید و باید نه تنها به عنوان یک حق مشروع، بلکه به عنوان یک نقطه مهم در تاریخ جدید امت اسلامی از آن یاد شود و این، فرموده خداوند متعال را به ما یادآوری میکند: «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ»: و اگر مؤمنيد، سستى مكنيد و غمگين مشويد، كه شما برتريد. (آل عمران/139).
گفتوگو از جواد پارسامهر
ترجمه از فرشته صدیقی
انتهای پیام