کد خبر: 4293068
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۱
حجت‌الاسلام نجف لکزایی:

پایبندی به عهد الهی اساس حکمرانی توحیدی است

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: زهیر در روز عاشورا آن صحنه‌های حماسی و جاودانه را آفرید و تا آخرین قطره خون و تا جان در بدن داشت، در دفاع از دین، حریم ولایت و اهل‌بیت(ع)، قرآن و عترت ایستادگی کرد تا به شهادت رسید، پس «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ» یعنی بعضی از مؤمنان این‌گونه‌اند که «صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ»؛ بر عهد و پیمانی که با خدا بسته‌اند، صادقانه ایستاده‌اند و تا به شهادت رسیدن پای آن مانده‌اند.

نجف لکزایی، عضو هئیت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع)

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، عضو هئیت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) امروز دوشنبه ۱۶ تیرماه در نهمین نشست از سلسله نشست‌های «حکمرانی قرآن و قیام امام حسین(ع)» که با حضور محققان و پژوهشگران این پژوهشگاه برگزار شد، با اشاره به بزرگ‌ترین چالش امت اسلامی اظهار کرد: حبیب‌بن‌مظاهر و همچنین جناب مسلم‌بن‌عقیل از چهره‌هایی بودند که در مسیر نهضت امام حسین(ع) نقشی مهم داشتند و وقتی دعوت کوفیان به امام حسین(ع) رسید که ایشان را به کوفه فرا می‌خواندند و اعلام آمادگی می‌کردند که در رکاب آن حضرت باشند و از حکومت یزید و یزیدیان فاصله بگیرند و به حکمرانی الهی بازگردند، امام حسین(ع) مسلم را به‌عنوان نماینده خود فرستادند تا اوضاع و احوال کوفه را بررسی کند و گزارش دهد.
 
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: مسلم آمد و با اتفاقاتی که افتاد، به شهادت رسید و وقتی خبر شهادت مسلم به امام رسید که در مسیر کوفه بودند، امام آیه‌ای از قرآن را تلاوت فرمودند که بعداً چندین بار همین آیه را تکرار کردند؛ از جمله در روز عاشورا که وقتی کسی به شهادت می‌رسید، امام بالای سر او حاضر می‌شد و این آیه را می‌خواندند که این آیه در سوره مبارکه احزاب، آیه بیست‌وسوم آمده است: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا».
 
وی ادامه داد: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ» یعنی بعضی از مؤمنان و نمی‌خواهد بگوید که هر کسی که مومن است، حتماً چنین ویژگی‌ای دارد ضمن اینکه مؤمنان هم درجات مختلفی دارند و بعضی‌ها در درجات اولیه ایمان هستند.
 
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی تصریح کرد: زهیر آمده بود مراسم حج خود را به‌جا آورد و به عراق برگردد اما سعی می‌کرد فاصله خود را با امام در حد یک یا دو منزل حفظ کند تا با امام روبه‌رو نشود، اما نشد؛ در یکی از منازل همان‌جایی که امام فرود آمده بود، زهیر هم فرود آمد و کسی آمد در چادر زهیر و گفت: «زهیر! حسین‌بن‌علی می‌خواهد تو را ببیند.» این مسئله بسیار مهم است و زهیر بی‌میلی نشان داد ولی همسرش گفت: «پسر فاطمه می‌خواهد تو را ببیند و تو نمی‌خواهی بروی؟»
 
وی اظهار کرد: در تاریخ آمده است که زهیر از شیعیان امیرالمؤمنین(ع) به آن معنا که امروز تعریف می‌کنیم، نبوده است. زهیر به تشویق همسرش به محضر امام حسین(ع) رفت و مجذوب شد ضمن اینکه در تاریخ نیامده است که امام به او چه فرمودند، اما این دیدار کوتاه بود و به سرعت برگشت و همسرش دید که منقلب شده است، حتی در برخی نقل‌ها آمده که به همسرش گفت: «می‌خواهم تو را طلاق بدهم، مهریه‌ات را بپردازم تا به راه خودت بروی.» همسرش گفت: «زهیر! من تو را فرستادم پیش پسر زهرا، حالا می‌خواهی مرا از همراهی خود محروم کنی؟» و همسرش نیز ماند.
 
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی بیان کرد: زهیر در روز عاشورا آن صحنه‌های حماسی و جاودانه را آفرید و تا آخرین قطره خون و تا جان در بدن داشت، در دفاع از دین، حریم ولایت و اهل‌بیت(ع)، قرآن و عترت ایستادگی کرد تا به شهادت رسید، پس «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ» یعنی بعضی از مؤمنان این‌گونه‌اند که «صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ»؛ بر عهد و پیمانی که با خدا بسته‌اند، صادقانه ایستاده‌اند و تا به شهادت رسیدن پای آن مانده‌اند.
 
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز کرد: «فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ» یعنی برخی از آنان این عهد را به جا آوردند و به شهادت رسیدند؛ مانند حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) در جنگ احد و همه شهدا از مصادیق این آیه‌اند، «وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ» یعنی بعضی از آنان در انتظارند و طبق این آیه شریفه، هم خود شهادت ارزش است، هم انتظار شهادت کشیدن. یعنی کسی که منتظر باشد که اگر صحنه‌ای پیش آمد، برای اعتلای توحید از جان خود بگذرد، ارزشمند است.
 
وی ادامه داد: این انتظار شهادت، خود ارزشی والا دارد و «وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا»؛ یعنی این انتظار تا پای جان است؛ کسانی که به شهادت رسیده‌اند یا منتظرند، شامل حال خود امام حسین(ع) نیز می‌شود؛ همچنین شامل امیرالمؤمنین(ع)، حبیب‌بن‌مظاهر، زهیر و همه شهدای ما در راه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز می‌شود.
 
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی گفت: برخی مفسران گفته‌اند این همان عهد «ألست» است که در سوره اعراف، آیه ۱۷۲ آمده است: «وَإِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِن بَنِی آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ قَالُوا بَلَىٰ شَهِدْنَا...»
 
وی افزود: این همان فطرت الهی ماست؛ توحید و اینکه خدا را عبادت کنیم، گوش به فرمان او باشیم و در حکمرانی قرآنی، حکمرانی الهی و حکمرانی مدنظر امام حسین (ع)، دفاع از توحید و ارزش‌های الهی و ماندن بر سر عهد با خدا یک میثاق مهم و مشترک است.
 
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد: کسانی که به قدرت می‌رسند و مناصب را در اختیار می‌گیرند، اولویت اول‌شان باید وفای به عهد با خدا باشد و عهد ما با خدا چیست؟ توحید. اینکه با خدا یک‌رنگ باشیم، دورو نباشیم؛ اگر به زبان می‌گوییم «لا اله الا الله»، در عمل هم همین را نشان دهیم و اگر میان خواست خدا و نفس یا طاغوت‌ها تزاحمی پیش آمد، جانب رضای الهی را بگیریم.
 
وی ادامه داد: ادامه این سوره همین را تأکید می‌کند: «لِیَجْزِیَ اللَّهُ الصَّادِقِینَ بِصِدْقِهِمْ وَیُعَذِّبَ الْمُنَافِقِینَ إِن شَاءَ أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ» و این آزمون برای این است که خداوند صادقان را به صداقت‌شان پاداش دهد و کسی که «لا اله الا الله» گفت، تا آخر ایستاد و در عمل نیز موحد بود. منافقان دروغ‌گو هستند؛ به زبان توحید می‌گویند، اما در عمل موحد نیستند و خداوند اگر بخواهد توبه کنند، می‌پذیرد، اگر توبه نکنند، عذاب‌شان می‌کند؛ «إِنَّ اللَّهَ کَانَ غَفُورًا رَّحِیمًا».
 
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی اذعان کرد: اینکه می‌گوییم «کاش در عاشورا بودیم»، امروز هم ممکن است؛ کسی که امروز در راه ارزش‌های الهی و وظایفش استوار باشد و به همان کاروان ملحق می‌شود. در آیه دیگری داریم: «وَمَن یَخْرُجْ مِن بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ» و کسی که از خانه‌اش بیرون می‌آید تا برای خدا تلاش کند و جانش را در این مسیر از دست دهد، پاداشش با خداست؛ چه به شهادت و چه غیر آن، البته مقام شهید جایگاه ویژه‌ای دارد؛ شهدا نزد پروردگارشان زنده و روزی‌خوارند.
انتهای پیام
captcha