روستاآزاد اظهار کرد: در مواقعی که تلنگری در کشور مانند جنگ 12 روزه و شورشهای 1401 ایجاد شده است، اهمیت تبلیغ افزایش یافته و بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، ولی این اهمیت و توجه وارد ساختار و تدابیر کلان حوزوی نشده است.
معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه افزود: مجموعه دانشگاهها، پژوهشگاهها و مراکز علمی و فر هنگی حوزوی به لحاظ تولید محتوا و تهیه روشهای مخاطبه با مردم محصولات خوبی ایجاد کردهاند و اگر به این ظرفیتها توجه مستمر شود، زمینه برای اولویت تبلیغ در حوزه فراهم خواهد شد.
همچنین معصومه شریفی، معاون فرهنگی جامعهالزهرا(س) در سخنانی با بیان اینکه اگر در دو سال اخیر مروری بر فرمایش رهبر انقلاب در مورد تبلیغ داشته باشیم، خواهیم دید ایشان بر لزوم تأثیرگذاری امر تبلیغ بر مردم تأکید داشتهاند، گفت: ایشان در جمع مبلغان فرمودند که تبلیغ باید اولویت اول حوزه باشد و ما هم در این راستا نگاهی تحولی به این مقوله در حوزه خواهران داشتهایم.
شریفی بیان کرد: جامعهالزهراء(س) از دستاوردهای انقلاب اسلامی است و به تعبیر حضرت آقا یک پدیده بینظیر است زیرا هزاران طلبه را برای فعالیت در عرصه بینالمللی تربیت کرده است. ایشان اخیراً در پیام به صدمین سال بازتأسیس حوزه هم پیامی راهگشا برای حوزه داشتند از جمله اینکه ایشان بر تمدنسازی و بلاغ مبین تأکید فرمودند.
معاون فرهنگی جامعهالزهرا(س) با بیان اینکه ما در جنگ تمدنی بین غرب و اسلام قرار داریم، گفت: تفاوت زیادی بین دو تمدن غربی و اسلامی وجود دارد و رسالت ما این است که در جنگ ترکیبی و تمامعیار دشمنان به تبیین تمدن اسلامی بپردازیم.
وی افزود: در جنگ اخیر هم اسرائیل جنایتکار به نیابت از استکبار و استعمار به تجاوز دست زد؛ تلاش این رژیم جنایتکار هم با محوریت دو موضوع یعنی جلوگیری از تداوم تحقیر این قوم تحقیرشده و احیای سرزمین از دست رفته خیالی صورت میگیرد لذا سرزمین موعود و قوم برگزیده را مطرح میکنند.
شریفی با تأکید بر اینکه در تفکر صهیونی، هر انسانی غیر از خودشان را انساننما میدانند، تصریح کرد: تفکر صهیونی همه را برده و در خدمت صهیونیست میدانند؛ جامعه الزهرا همه تلاش خود را در عرصه طراحی عملیات میدان و رسانه و فضای مجازی به کار برده است تا بتواند نقش بلاغ مبین و جهاد تبیین را با نگاه ملی و بینالمللی محقق کند.
شریفی اظهار کرد: برنامههای ما به بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت تقسیم شده است و رویکرد ما تربیت مبلغ و کنشگر و استادان متناسب با نگاه بلند تربیتی و تبلیغی به خصوص با محوریت زن و خانواده است تا کرامت زن و جایگاه واقعی او در اجتماع و خانواده در قالب الگوی سوم خانواده به درستی تبیین شود.
همچنین حجتالاسلام و المسلمین رضا عزتزمانی، معاون فرهنگی ـ تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی در این نشست با بیان اینکه محتوای انقلاب اسلامی فراتر از ایران جای خود را باز کرده است، گفت: اساس اسلام بر تبیین و جهاد تبیین است و سازمان تبلیغات اسلامی هم مستقیماً مأموریت تبیین محتوای انقلاب را بر عهده دارد.
عزتزمانی افزود: حوزه تبلیغ طلبگی مرسوم بخشی از 40 مأموریت سازمان تبلیغات اسلامی است و کارهایی که در عرصه رسانه صورت گرفته یا در رویدادهایی چون زندگی با آیهها، جشن فرشتهها و برنامه محفل و ...، از مأموریتهای این سازمان بوده است.
وی با بیان اینکه درک درست جامعه از هویت خود، مهمترین عرصه تبلیغ است، افزود: گاهی گفته میشود مردم ایران جداشده از اسلام و دین و ملیت هستند ولی ما معتقدیم که مردم به شدت به این چارچوبها وابسته هستند و از آن دفاع میکنند و در جنگ 12 روزه دیدیم.
عزتزمانی اظهار کرد: حضور سه میلیونی مردم در تهران و حضور 15 میلیون مردم در عید غدیر امسال نشان از یک حقیقت دینی و شجاعت ملت ایران است.
معاون فرهنگی ـ تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: بنای ما بر تعامل و هماهنگی با دفتر تبلیغات و حوزه علمیه است؛ خطاب اصلی رهبری هم در بحث تبلیغ، کانونهای عظیم تبلیغ بود و ما در سازمان درصدد ساماندهی میدان تبلیغ بودیم زیرا کارهای ستادی و حتی اعزام و تربیت مبلغ بر دوش حوزه علمیه است.
وی با بیان اینکه زندگی با آیهها یک کار مشترک و بزرگترین پویش کنشگری عمومی مردم در عرصه قرآنی بود، گفت: سامانه مدرسه شمع از سوی سازمان راهاندازی شده است تا استاد به کمک شاگردان و مبلغانی که به او متصل میشوند، محتوا و روش را در اختیار آنان قرار دهد که هم اکنون ۱۳۰ هزار نفر ثبت نام در آن وجود دارد.
عزتزمانی از افزایش قابل توجه مبلغات خبر داد و افزود: در این دو سال بیش از حدود ۴۰ درصد مبلغان و شاید نزدیک ۱۳۰ هزار نفر از جمعیت مبلغان را بانوان تشکیل میدهند.
همچنین حجتالاسلام و المسلمین آرش رجبی، معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه توجه به امر تبلیغ، دفعی نیست بلکه تدریجی است که رهبر معظم انقلاب هم بر آن تأکید فرموده بودند، گفت: در نظام آموزشی، پژوهشی و تربیتی ما باید این مسئله لحاظ شود؛ یعنی نحوه آموزش و پژوهش ما به سمتی باشد که تبلیغ در آن محوریت قرار بگیرد لذا یکسری رشتههای متناسب با امر تبلیغ از جمله دو گرایش در سطح دو در تبلیغ ایجاد شد.
معاون فرهنگی ـ تبلیغی حوزه خواهران با بیان اینکه رشته خطابه و تبلیغ کودک و نوجوان از جمله رشتههایی است که ایجاد شده است، اضافه کرد: معاونت فرهنگی ـ تبلیغی حوزه خواهران، عهدهدار تربیت و تبلیغ بوده است. در حوزه فرهنگ و تبلیغ، در ابتدای فرمایش رهبری، تبلیغ در دو محور یعنی مطالعات فرهنگی و تبلیغی و طراحی نظام فرهنگ و تبلیغ کار خود را شروع کرد.
رجبی با بیان اینکه به آسیبشناسی و نیازسنجی در 28 استان پرداختیم، افزود: در عرصه تجربهنگاری، رصد فرهنگی هم نتایج خوبی ایجاد شده است. در حوزه علمیات فرهنگی هم بر شبکهسازی و راهبری فرهنگی ـ تبلیغی و ایجاد قرارگاههای فرهنگی متمرکز هستیم.
معاون فرهنگی حوزه خواهران با بیان اینکه حوزه خواهران مأموریت اعزام مبلغ را ندارد، اضافه کرد: مدرسه ما غیر از کارکردهای آموزشی پژوهشی، کارکرد تبلیغی ـ فرهنگی نسبت به پیرامون خود دارد لذا در مدارس ما 250 قرارگاه فرهنگی شکل گرفت و بیش از هزار تشکل هم در ذیل آن فعالیت دارند که کانونهای قرآن و عترت از جمله این تشکلها هستند.
انتهای پیام