به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، اولین جلسه شورای علمی مشورتی در مرکز گردشگری علمی فرهنگی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با حضور محمود علیگو، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، رضا فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان، جواد براتی، رئیس پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، سعید داغستانی معاون دفتر مطالعات، آموزش و برنامهریزی گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جمال رحیمیان، رئیس سازمان جهاددانشگاهی تهران، لیلا سنگی، عضو هیئت علمی سازمان جهاددانشگاهی تهران، صدرا عمویی، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علم و فرهنگ و جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاهها در سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی برگزار شد.
فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان ایران درباره فعالیتهای مرکز گردشگری گفت: این مرکز اولین مرکزی است که در حوزه گردشگری به صورت دانشجویی در کشور شکل گرفته و فعالیت خود را انجام میدهد و هم اکنون نیز یکی از معدود مراکز رسمی گردشگری میباشد که در سطح دانشگاههای کشور در حال فعالیت است.
وی افزود: ایده اصلی راهاندازی و تشکیل مرکز گردشگری، طرح ارزشمند «ایران، مرز پر گهر» بود که با هدف بازدید نظاممند دانشجویان از دستاوردهای علمی و صنعتی انقلاب اسلامی در جهاددانشگاهی تهران برگزار شد و دو دهه به صورت مستمر در حال برگزاری است و در واقع سابقه برگزاری این طرح در سالهایی است که جهاددانشگاهی پیشرو فعالیتهای فرهنگی متعددی بوده است.
رئیس سازمان دانشجویان ایران در ادامه با اشاره به اهمیت تشکیل شواری علمی و مشورتی مرکز گردشگری گفت: این مرکز در طول ۲۰ سال فعالیت، فراز و فرودهایی را پشت سر گذاشته است که به همت معاونت فرهنگی و همکاران مرکز همچنان فعال است و آنچه منجر به تشکیل این شورا شد، احساس نیاز به بازنگری و بازطراحی برنامهها در دوره جدید است که خوشبختانه در فضای جدید با ریاست جدید جهاددانشگاهی این زمینه میسر خواهد شد تا مرکز بتواند برنامههای آینده را از لحاظ کیفی و کمی با آسیب شناسی سالهای گذشته آغاز کند.
زینب یوسفی، مدیر اداره راهبری رویدادهای مرکز گردشگری خلاصهای از فعالیتهای مرکز گردشگری از ابتدا تاکنون را در قالب پاورپوینتی ارائه داد و پس از آن به بررسی آسیبها، فرصتها و محدودیتهای صنعت گردشگری پرداخت.
در ادامه اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاهها در حوزه گردشگری به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند که اهم موارد به این شرح است؛ برنامهریزی سفر به مراکز جمعیتی دورتر از مناطق زندگی و تعریف آن در سبد سفر خانوارها، خلاقیت در برگزاری سفرها با عناوین تعطیلات تابستانه و زمستانه و استفاده از بستههای سفر مصوب دولت، دورههای آموزشی خاص و کوتاه مدت در حوزه گردشگری و زیر مجموعههای مرتبط با آن، تعریف کارگاه و نمایشگاه، تمرکز به انتفاعی بودن و کسب درآمد، تعریف مسئولیتهای اجتماعی جدید با هدف ارتقای سرمایه اجتماعی کشور با محوریت بازدید دانشجویان از مراکز بهزیستی یا خانههای سالمندان، بازدید دانشجویان کشورهای منطقه دارای امنیت از دانشگاهها و آثار تاریخی همدیگر، آشناسازی دانشجویان با ظرفیتهای گردشگری کشور در سازمانها و ارگانهای مختلف همچون جهاددانشگاهی، وزارت میراث فرهنگی و سایر دانشگاهها، ایجاد کرسیهای آزاداندیشی و نشستهای نقد و بررسی در موضوعات و عناوین مختلف با حوزه گردشگری و بررسی چالشهای آن به صورت جدی، تعریف بودجه خاص برای طرح شاخص «ایران، مرز پرگهر»، برگزاری دورههای آموزشی غیرمستقیم کوتاه مدت مانند تولید محتوای کاربردی مختصر، تعریف اردوهای مختلف با تجربه زیسته دانشجویان در مقاصد مورد بازدید مانند برداشت چای از مزارع کشت چای، تعریف بستههای اردویی استاد محور ویژه در رشتههای تخصصی و صنعتی، بازدید از مقاصد علمی صنعتی با استفاده از هوش مصنوعی مانند بازدید از کارخانجات، بازدید برای رشتههای علوم انسانی مانند بازدید از مجلس شورای اسلامی، هدایت دانشجویان نسل جوان به هویت ملی و تقویت روحیه انسجام ملی و ساختن دانشجویانی دغدغهمند، راهاندازی مجدد فصلنامههای علمی پژوهشی با توجه به نیاز مخاطبان، تمرکز بر روی برنامهها به صورت کیفی و ارتباط مستمر با انجمنها و کانونهای گردشگری، استفاده از ظرفیت دانشجویان در تولید محتوا، ترویج سفرنامهنویسی و سیاحتنامهنویسی، بازدید از مناطق جنگی به ویژه مناطق آسیب دیده جنگ ۱۲ روزه و ....
در پایان علیگو، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با تأکید بر اهمیت احیای مفاهیم هویتی در برنامههای گردشگری گفت: اردوها فقط محل گذر نیستند، بلکه محلی برای تعالی، شبکه سازی و توانمندسازی و مشارکت دانشجویان است.
وی ادامه داد: احیای برنامههای بزرگی مانند همایش خلیج فارس منجر به شناخت الگوهای شناختی هویتی میشود. رابطه با تهران به عنوان خط مقدم نیز باید عناصر هویتی آن مانند اماکنی همچون خیابان سی تیر و... به عنوان مفاهیم هویتی احیا شود و اعضای کانونها و انجمنهای دانشجویی در این زمینه میتوانند کمک کننده باشند.
معاون فرهنگی همچنین با اشاره به تنوع موضوعی فعالیتهای مرکز گردشگری گفت: باید روش اجرا را تغییر دهیم و مدلهای بازیواره را در جهتدهی اجرای اردوهای گردشگری زیارت به کار بگیریم و آنها را به صورت رویدادمحور ساماندهی کنیم.
علیگو همچنین موضوع سفرنامهنویسی رو موضوعی مهم برشمرد و گفت: با توجه به ظرفیت مرکز و علاقمندی مجموعههای دیگر میتوان این موضوع را بررسی کرد. در زمان گذشته، سفرنامهنویسی به دلیل نبود فضای مجازی بسیار رواج داشت، اما در این دوره باید هویتی جدید برای سفرنامهنویسی با عناوین مختلف درام، علمی، طنز و ... طراحی کنیم.
وی با بیان اینکه اردوها به عنوان مکانی امن برای گفتمانهای بین دانشجویی هستند، گفت: باید از این ظرفیت و به ویژه اردوهای آموزشی استفاده کرد و این فضا را برای ارتباطات دانشجویی پررنگتر کرد.
علیگو در پایان خواستار برگزاری جلسه مشترک بین معاونت فرهنگی و سایر بخشهای مختلف گردشگری در جهاددانشگاهی شد.
انتهای پیام