کد خبر: 4314265
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۴ - ۱۸:۵۴
علی فرهادی تببین کرد

از غربالگری سلامت دانش‌آموزان تا بازنگری کتب درسی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: غربالگری سلامت از سن ۴ سالگی آغاز شده و حدود ۳ میلیون کودک مورد ارزیابی سلامت قرار گرفته‌اند، همچنین در راستای تحول درسی، محتوای کتاب‌ها در حال بازنگری هستند.

ارسالی***** گزارش جامع آموزش و پرورش؛ از غربالگری سلامت تا تحول درسیبه گزارش خبرنگار ایکنا، علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری سخنگوی وزارت آموزش و پرورش که یکشنبه ۱۱ آبان ماه با حضور و صادق حسین‌زاده ملکی، معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش در دبیرستان هاجر برگزار شد، با اشاره به سلامت و پشتیبانی از دانش‌آموزان، گفت: غربالگری سلامت از سن ۴ سالگی آغاز شده و حدود ۳ میلیون کودک مورد ارزیابی سلامت قرار گرفته‌اند. از این تعداد، حدود ۱۱ هزار نفر دارای نیاز‌های ویژه شناسایی شده‌اند که هشت هزار و ۳۶۷ نفر با تشخیص کمبود توان ذهن، هزار و پنج نفر در طیف اوتیسم (با تأکید بر اهمیت تشخیص به موقع)، ۸۸۴ نفر دارای آسیب‌های جسمی-حرکتی، ۴۱۲ نفر دارای آسیب شنوایی (با اولویت مداخله قبل از ۱۲ سالگی) و ۲۶۳ نفر دارای آسیب بینایی هستند. این کودکان بلافاصله پس از شناسایی، تحت حمایت و خدمات لازم برای بهبود شرایط یا هدایت به مدارس ویژه قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به تحول در محتوای درسی، افزود: در راستای پاسخگویی به نیاز‌های روز و تغییرات برنامه درسی ملی، بازنگری گسترده‌ای انجام شده است و از آن جمله می‌توان به تألیف ۱۵ عنوان کتاب درسی کاملاً جدید (نونگاشت) و بازنگری در ۳۵ عنوان کتاب در شاخه فنی و حرفه‌ای برای هماهنگی با فناوری‌های نوین اشاره کرد. همچنین کتاب «کار و فناوری» پایه ششم به صورت سراسری اجرا می‌شود و کتاب‌های «کار و فناوری» پایه‌های هفتم و هشتم به صورت آزمایشی در حال اجراست. همچنین کتاب «عظمت تا خدا» به صورت موازی با «پیام‌های آسمانی» در پایه‌های هفتم تا نهم به صورت آزمایشی اجرا شده است.

·وی با تأکید بر تقویت زبان فارسی، ادامه داد: کتاب «خط و تحریر» پایه چهارم به صورت آزمایشی با هدف تقویت مهارت نوشتاری اجرا می‌شود و همچنین برای اولین بار، کتب اختصاصی برای دانش‌آموزان ایرانی و فارسی‌زبان در خارج از کشور تألیف شده است.

وی با اشاره به توسعه نیروی انسانی و فضای آموزشی، بیان کرد: تعداد «معلمان» از ۶۳ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ به حدود ۸۳ هزار نفر در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته که نوید کاهش تراکم کلاس‌ها را می‌دهد. در راستای توسعه فضای آموزشی، در سال ۱۴۰۳، دو هزار و ۴۰۰ مدرسه جدید (معادل ۱۱ هزار و ۵۰۰ کلاس درس) به بهره‌برداری رسید و ۵۷ درصد از این پروژه‌ها در مناطق روستایی و با هدف تحقق عدالت آموزشی اجرا شده‌اند. همچنین ۱۴۳ پروژه ورزشی و ۴۳ پروژه پرورشی (مانند اردوگاه و کانون) افتتاح شد. تعداد هنرستان‌ها نیز از ۹ هزار و ۶۳۵ به ۱۱ هزار و ۱۷۰ مورد افزایش یافته که پاسخگوی نیاز آینده بازار کار و هدایت دانش‌آموزان به سمت مهارت‌آموزی است.

وی با تأکید بر عدالت آموزشی و سلامت دانش‌آموزان، تصریح کرد: با پیگیری دولت، توزیع شیر رایگان برای تمامی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی مدارس دولتی در سراسر کشور مصوب و در حال اجراست و اعتبار لازم پیش‌بینی و بخشنامه آن ابلاغ شده است.

وی درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان نیز گفت: سیستم بیمه تکمیلی با رویکردی رقابتی و با اختیار استان‌ها برای انتخاب بیمه‌گر (از بین ۸ شرکت معتبر) بازطراحی شد. در نهایت، اکثر استان‌ها «بیمه معلم» را انتخاب کردند. این مدل جدید منجر به ارتقای کیفیت خدمات و شفافیت بیشتر شده است.

وی در ادامه با هشدار درباره سوءاستفاده از دانش‌آموزان و امر بلاگری معلمان، تأکید کرد: هرگونه استفاده مالی از حضور دانش‌آموزان، مطلقاً تخلف محسوب می‌شود. در سال گذشته مواردی از تخلفات اداری در این زمینه مشاهده شد. باید توجه داشت که یک دانش‌آموز ممکن است توانایی لازم برای مخالفت با چنین درخواست‌هایی را نداشته باشد. بنابراین، از تمامی همکاران درخواست می‌کنم در راستای حفظ شأن دانش‌آموزان و جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده حتی با نیتی مثبت، نهایت دقت را به عمل آورند.

وی در مورد اجباری شدن دوره پیش‌دبستانی نیز اظهار کرد: در حال حاضر، هیچ طرح یا لایحه رسمی برای اجباری کردن دوره پیش‌دبستانی به مجلس ارائه نشده است و این موضوع صرفاً در حد بحث و اظهارنظر است. با اذعان به نقش اثبات‌شده دوره پیش‌دبستانی در ارتقای کیفیت یادگیری دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی، باید تصریح کرد که مطابق قانون فعلی، این دوره کاملاً غیر دولتی، اختیاری و با هزینه شخصی خانواده‌ها است.

وی ادامه داد: اجباری شدن این دوره مستلزم تصویب قانون جدید توسط مجلس شورای اسلامی است که ملزومات گسترده‌ای از جمله تأمین نیروی انسانی، فضاهای آموزشی و بودجه لازم را به همراه خواهد داشت. این امر نیازمند بررسی همه‌جانبه و در نظر گرفتن تمامی ابعاد است. در حال حاضر، این موضوع هنوز در مرحله کارشناسی و بحث قرار دارد و هیچ تصمیم رسمی در این خصوص اتخاذ نشده است.

فرهادی اجرای رتبه‌بندی معلمان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: پروژه رتبه‌بندی، اگرچه با چالش‌هایی همراه بود، اما با پیگیری‌های انجام شده، احکام حقوقی تعدیل و پرداخت‌ها انجام گرفت. از مجموع ۵۷۲ هزار اعتراض ثبت‌شده از سوی معلمان شاغل و بازنشسته، حدود ۴۲۲ هزار مورد در بازه زمانی مشخصی رسیدگی و در صورت نیاز اصلاح شد. بدهی مربوط به نیمه دوم سال ۱۴۰۰ برای بازنشستگان و همچنین بدهی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، به تکلیف دولت تبدیل و به طور کامل تسویه شده است. بدهی مربوط به نیمه دوم سال ۱۴۰۰ برای شاغلان و نیز بدهی سال ۱۴۰۳، در دستور کار و در حال پرداخت است.

وی افزود: مبلغ کل بدهی از ۱۰۸ هزار میلیارد تومان در ابتدای سال ۱۴۰۳، با کمک دولت، به حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. امیدواریم با همکاری سازمان برنامه و بودجه، بتوانیم باقیمانده مطالبات، از جمله تفاوت‌های ناشی از تغییر رتبه معلمان بازنشسته را تا پایان سال جاری تسویه کنیم.

وی با اشاره به تقویت مدارس دولتی به عنوان محور عدالت آموزشی، گفت: مدارس غیر دولتی براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی تأسیس شده‌اند و آموزش و پرورش مکلف است طبق قانون، به آن‌ها مجوز دهد و بر فعالیتشان نظارت کند. با این حال، سیاست و نگاه کلان نظام، دولت و شخص رئیس‌ جمهور، تقویت و توسعه مدارس دولتی باکیفیت به عنوان اصلی‌ترین تجلی عدالت آموزشی است. هدف نهایی این است که حضور در مدارس غیر دولتی یک «انتخاب» برای خانواده‌ها باشد، نه یک «اجبار» ناشی از نبود جایگزین دولتی باکیفیت. برای محقق شدن این هدف، راهبردهایی چون افزایش جذب و تربیت نیروی انسانی از طریق دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاه‌ها، توسعه فضاهای آموزشی با ساخت مدارس جدید (افتتاح ۱۴۰۰ مدرسه و ساخت ۷۷۰۰ مدرسه دیگر با مشارکت ۶۰ هزار نفر از خیرین) و تقویت محتوای آموزشی ارائه‌شده در این مدارس در دست اجراست.

وی درباره دلایل تنزل معدل دانش‌آموزان گفت: کاهش معدل برخی دانش‌آموزان در سال گذشته را می‌توان از دو منظر تحلیل کرد؛ برگزاری آزمون‌های نهایی و استاندارد، منجر به اندازه‌گیری دقیق‌تر میزان یادگیری و تسلط بر محتوای کتاب‌های درسی شده است. این امر را نمی‌توان «سقوط» آموزشی دانست، بلکه نشان‌دهنده «شفافیت» و «واقعی‌تر شدن» نمرات است. همچنین تغییر در رفتار و سلیقه یادگیری نسل جدید نیز می‌تواند از عوامل مؤثر باشد و راه حل اصلی برای ارتقای معدل و یادگیری، ساده کردن سؤالات نیست، بلکه تقویت کیفیت آموزش و یادگیری از طریق کاهش تراکم کلاس‌های درس، تخصیص منابع و هزینه بیشتر به آموزش و پرورش، توسعه مهارت‌های حرفه‌ای معلمان و تأمین فضاهای آموزشی کافی است.

انتهای پیام
captcha