احمد ثانی حارث، استاد و مدرس حوزه علمیه نیجریه در گفتوگو با ایکنا به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، مناقب و فضیلتهای آن بانوی بزرگوار در قرآن کریم و احادیث پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) را تبیین کرد.
وی گفت: حضرت زهرا(س) مناقب و فضیلتهای زیادی در قرآن و احادیث پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) دارد و اگر به قرآن نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که بطن برخی آیات به آن حضرت اشاره دارد و یا ایشان دلیل و شأن نزول آن آیه بوده و سبب شده است آیات قرآن درباره شخص ایشان نازل شود.
این استاد نیجریهای با تبیین آیات نازلشده درباره دخت نبی مکرم اسلام(ص) گفت: آیه تطهیر «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا»(آیه 33 احزاب) یکی از این آیات است که در آن خداوند اهل بیت(ع) را که شامل رسول خدا(ص)، امام علی(ع)، حضرت زهرا(س)، امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) هستند، مخاطب قرار داده است.
وی تأکید کرد نکته جالب توجه در این آیه این است که خداوند متعال نفرموده است که میخواهد «از شما: منکم» گناه و پلیدی را دور کند؛ بلکه فرمود «عنکم: درباره شما» و این بدین معناست که معصيت در اهل بیت(ع) وجود ندارد؛ بلکه خداوند سبحان، آن را از ایشان دور کرده و هرگز گناه و معصیت به سمت اهل بیت(ع) نمیآید و به آنان نزدیک نمیشود و این بر عصمت حضرت زهرا(س) دلالت دارد.
استاد حوزه علمیه نیجریه ادامه داد: دومین آیه قرآن که مصداق آن میتواند حضرت زهرا(س) باشد، «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى: بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نيستم مگر دوستى درباره خويشاوندان»(آیه 23 شوری) است که رسول خدا(ص) پس از تمام رنجها و رسالتی که آن را ابلاغ کرد و مشقتی که متحمل شد، فرمود که او پاداش نمیخواهد و تنها «المودة ذی القربی: دوستی درباره خویشاوندان» که مصداق آن حضرت زهرا(س) میتواند باشد، میخواهد و حضرت زهرا(س) نزدیکترین شخص به رسول الله(ص) است و شخصی نزدیکتر از ایشان به پیامبر(ص) وجود ندارد.
احمد ثانی حارث بیان کرد: سومین آیه «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ: پس هر كه در اين [باره] پس از دانشى كه تو را [حاصل] آمده با تو محاجه كند بگو بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم سپس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم»(آیه 61 آل عمران) که درباره مباهله نازل شده است، به این مسئله اشاره دارد که از رسول خدا(ص) درخواست شد که شخصی را مثال بزند که مانندی در جهان ندارد و ایشان از حضرت زهرا(س) نام بردند؛ اگر زنی با فضیلتتر از آن حضرت وجود داشت، حتماً رسول خدا(ص) او را مثال میزد.
این استاد و مدرس حوزه علمیه نیجریه درباره جایگاه حضرت زهرا(س) در نزد پیامبر(ص) گفت: شواهدی که در این باره وجود دارد و در کتب سیره نیز به آن اشاره شده، بیانگر این مسئله است که پیامبر(ص) هرگاه به خانه داخل یا از آن خارج میشدند، سر حضرت زهرا(س) را میبوسیدند و زمانی که دخت پیامبر(ص) وارد اتاق میشدند، رسول خدا(ص) به احترامش از جایش بلند میشد و دستش را میبوسید. پیامبر(ص) همچنین فرمود «حضرت زهرا(س) پاره تن من و قلب من در میان بدن من است».

وی با اشاره به نقش حضرت زهرا(س) در فعالیتهای اجتماعی و سیاسی افزود: حضرت فاطمه(س) علاوه بر نقش مادری، همسری و دختری، نقشهایی نیز در رابطه با جامعه داشت و میدانیم که ایشان از خاندان نبوت بودند و این خاندان به اهتمام به مسائل مردم و جامعه شهرت داشتند.
این استاد نیجریهای تصریح کرد: حضرت زهرا(س) فعالیتهای اجتماعی نیز داشتند و شواهد زیادی برای این موضوع وجود دارد، از جمله اینکه وقتی زنان به ایشان مراجعه میکردند، او به آنها آموزش میداد.
وی ادامه داد: علاوه بر سخنرانیهای سیاسی و جهادی که در حوزه حضور اجتماعی حضرت فاطمه زهرا(س) قرار میگیرد، اگر به سخنرانی ایشان در مسجد النبی(ص) و دفاع ایشان از ولایت و امام علی(ع) که یک مسئله اجتماعی است، نگاهی بیندازیم، شواهد بیشتری از فعالیتهای اجتماعی ایشان را نیز خواهیم یافت.
احمد ثانی حارث با تأکید بر ضرورت الگوبرداری بانوان از حضرت زهرا(س) گفت: همه باید زندگی آن حضرت را بررسی کنند و آن را الگو و سرمشق خود قرار دهند، مشکل جهان امروز این است که هیچ الگویی وجود ندارد؛ بلکه علما و رسانهها برای مردم الگویی اشتباه یا منفی را معرفی میکنند، در حالی که حضرت فاطمه(س) الگویی برای مردان و زنان است.
وی اظهار کرد: رسانههای غربی، وجهه و تصویر اسلام را تخریب میکنند و همچنین با القای بیارزش بودن چهرههای اسلامی یا با تحمیل مسائلی به نام آزادی، سعی در کنترل ذهنها دارند.
این استاد نیجریهای به ضرورت معرفی ابعاد زندگی حضرت زهرا(س) با زبان هنر اشاره و بیان کرد: هنر در زمان ما برای ترویج فرهنگ غرب مورد استفاده قرار میگیرد؛ در حالی که باید وسیلهای برای تبلیغ و ترویج دین باشد. سرود ایرانی «سلام فرمانده» درباره امام مهدی(عج) به طور گسترده در سراسر جهان پخش و به زبانهای مختلف ترجمه شده است. این امر تأثیر زیادی بر جامعه گذاشته و گواه روشنی بر تأثیر هنر بر جامعه است.
وی با تأکید بر اینکه استفاده از هنر برای معرفی زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) تأثیر زیادی بر ذهن جوانان، کودکان و سایر گروههای جامعه خواهد گذاشت، گفت: تدریس و آموزش ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه زهرا(س) در دانشگاهها ضروری و وسیلهای برای ترویج پیام ایشان است و حضرت فاطمه(س) از همه جهات، از جمله ابعاد معنوی و اخلاقی، دارای شخصیتی کامل بودند.
احمد ثانی حارث همچنین گفت: حضرت فاطمه(س) کمال ظاهری و باطنی را با هم داشت، چنانکه در روایات نیز تأکید شده است؛ او بهترین زن در دنیا و آخرت است.
وی در پایان بیان کرد: من به خودم و همه توصیه میکنم که سیره و زندگینامه حضرت فاطمه(س) را مطالعه و تمام جزئیات زندگی ایشان را به دقت بررسی کنیم تا ایشان الگو و سرمشقی برای ما باشند. زندگی و شخصیت والای آن حضرت بهویژه در مورد رابطه با پدر و همسرشان برای همه درسها و حکمتهایی دارد.
گفتوگو از جواد پارسامهر
انتهای پیام