نامه رهبری دعوت به دوری از پیش‌داوری درباره اسلام است/ سازمان‌های مردم‌نهاد فعال شوند
کد خبر: 2857364
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵
سردار جوانی:

نامه رهبری دعوت به دوری از پیش‌داوری درباره اسلام است/ سازمان‌های مردم‌نهاد فعال شوند

گروه سیاسی: مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی گفت: قطعا هر جوانی در غرب این نامه را مطالعه کند تحت تأثیر قرار می‌گیرد زیرا این نامه تنها یک دعوت و فراخوان برای مطالعه و دوری از پیش‌داوری در مورد اسلام است.

سردار یدالله جوانی، مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره ابعاد و ویژگی‌های نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و امریکای شمالی گفت: نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی از جمله نامه‌های تاریخی است که به مرور زمان آثار، پیامدها و نتایج آن آشکار خواهد شد و به فراموشی سپرده نخواهد شد.

روحیه حقیقت‌جویی و حق‌طلبی؛ عامل مخاطب قرار گرفتن جوانان

وی افزود: قطعا به دنبال این نامه مجموعه‌های گوناگونی به مطالعه و بررسی آن خواهند پرداخت و هم اکنون نیز ما شاهد این هستیم هم در داخل کشور، هم در اروپا و هم در آمریکا گروه‌ها و مجموعه‌هایی برای بررسی عمیق این نامه فعال شده‌اند.

جوانی درباره نکات مهم محتوایی و رسالت این نامه گفت: اولین نکته این است که نامه خطاب به جوانان در اروپا و امریکای شمالی است و دلیل آن طبق آنچه در نامه آمده است روحیه حقیقت‌جویی و فطرت پاک جوانان است که سبب می‌شود سؤال کنند چرا امروزه غرب اینگونه به اسلام‌ستیزی روی آورده و آن را در دستور کار خود قرار داده است؟

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه اظهار کرد: در واقع رهبر معظم انقلاب سؤالی را در این راستا مطرح می‌کنند تا خود جوانان غربی به دنبال پاسخ این سؤال باشند که انگیزه‌های اسلام‌ستیزی در غرب چیست و چرا کانون‌های قدرت و ثروت در غرب تلاش می‌کنند چهره زشتی از اسلام نشان دهند.

نامه رهبر انقلاب دعوت به شناخت اسلام است نه القاء عقیده خاص

وی تأکید کرد: نکته مهم در پی طرح این مسئله این است که مقام معظم رهبری از جوانان غربی درخواست کردند که بهتر است بی‌واسطه اسلام را مورد مطالعه قرار دهید و از اسلامی که برای وحشت شما معرفی می‌شود به سمت مطالعه و تحقیق اسلام از منابع دست اول از جمله قرآن حرکت کنید.

جوانی عنوان کرد: همچنین با توجه به تلاش‌هایی که غرب در سال‌های اخیر برای مخدوش کردن چهره پیامبر اسلام(ص) انجام داده است، رهبر معظم انقلاب از این جوانان خواستند مستقیما زندگی پیامبر اسلام(ص) را مطالعه کنند نه اینکه نبی مکرم اسلام(ص) را از قاب دوربین‌ها، فیلم‌ها و کاریکاتورها بشناسند و قضاوت کنند.

وی ادامه داد: به عبارتی مقام معظم رهبری از جوانان غربی می‌خواهند در مورد اسلام، آن هم از طریق رسانه‌های غربی،  قضاوت و پیش‌داوری نکنند و مستقیما از طریق قرآن و زندگی پیامبر(ص) اسلام را مطالعه کنند و بشناسند.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه ابراز کرد: مسئله دیگر اینکه رهبر معظم انقلاب در این نامه تصریح می‌کنند که ما به دنبال این نیستیم یک نوع نگاه و برداشت از اسلام را به شما القاء کنیم و بگوییم اسلام این است بلکه شما را دعوت به شناخت از اسلام از منابع صحیح آن می‌کنیم که این مسئله نشان‌ می‌دهد این نامه حکیمانه، هوشمندانه و مدبرانه نگاشته شده است.

وی اضافه کرد: قطعا هر جوانی در غرب این نامه را مطالعه کند تحت تأثیر قرار می‌گیرد چون این نامه به دنبال القاء و تحمیل هیچ عقیده‌ای نبوده است و تنها یک دعوت و فراخوان برای مطالعه و دوری از پیش‌داوری در مورد اسلام است.

اکراه رسانه‌های غربی از انعکاس نامه، نشان‌دهنده قدرت اثرگذاری آن است

جوانی تصریح کرد: به همین دلیل بسیاری از رسانه‌های غربی به سمت پوشش و انعکاس این نامه نرفتند تا به گوش جوانان غربی برسد. همین اکراه و امتناع برخی رسانه‌های غربی نشان‌دهنده نگرانی آنان از میزان تأثیرگذاری این نامه است. مقام معظم رهبری پیامبرگونه دیپلماسی نوینی را در پیش گرفتند و بی‌واسطه با ملت‌ها خصوصا در مغرب زمین و به ویژه جوانان سخن گفتند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه رسانه‌‌های صهیونیستی و استکباری سعی می‌کنند حتی همین نامه را تحریف کنند و به اطلاع جوانان نرسانند به نظر می‌رسد مجموعه کسانی که در عرصه رسانه و هنر چه در داخل کشور، چه در جهان اسلام و چه در غرب فعالیت می‌کنند و علاقمندند نقشی در هدایت انسان‌ها ایفا کنند می‌توانند در این زمینه فعال شوند.

ضرورت استفاده از ابزار هنر برای انتقال پیام‌های قرآن و زندگی پیامبر(ص)

جوانی افزود: در نامه رهبر معظم انقلاب فرازها و کلیدواژه‌هایی وجود دارد که هر یک را می‌توان با ابزار هنری مانند شعر، موسیقی، فیلم و ... منعکس کرد و این پیام را منتقل کرد. وظیفه ما صرفا انتشار پیام رهبر انقلاب نیست و ما باید پیام‌های قرآن در موضوعات مختلف را در قالب کلیپ، موسیقی، شعر با زبان‌های مختلف در دنیا منتشر کنیم و زندگی پیامبر(ص) را به استناد منابع معتبر با اینگونه ابزارها پیش روی جوانان غربی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه قطعا حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌های جهان اسلام، رسانه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی رسالت سنگینی در این زمینه دارند، گفت: به دنبال این نامه به مرور زمان موجی شکل می‌گیرد و علاقه و انگیزه‌ برای شناخت و مطالعه اسلام افزایش خواهد یافت. حال اگر جوانی که در آمریکا، ایتالیا، آلمان، فرانسه، بلژیک و ... زندگی می‌کند بخواهد قرآن را مطالعه کند بالاخره باید منابعی وجود داشته باشد که به آن زبان مهم‌ترین پیام‌های قرآن را در اختیارش قرار بگیرد.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه عنوان کرد: این نامه از جلوه‌های بارز دعوت به حق است که وظیفه هر مسلمانی است وبه نظر می‌رسد مقام معظم رهبری راه جدیدی را برای دعوت به حق باز کردند. امروزه نظام اسلامی چون قدرتمند است باید جهانیان را دعوت به حق کند که این امر با زمان‌شناسی و ادبیات خاصی از سوی رهبر معظم انقلاب صورت گرفته است. این حرکت، وظیفه دیگران را سنگین‌تر می‌کند تا در این مسیر کمک کنند که آثار و برکات این دعوت به نحو مؤثری در گذر زمان ظاهر شود.

تشکیل یک مرکزیت و اتاق فکردر جهت عملیاتی کردن محتوای نامه

جوانی درباره اقدامات لازم برای عملیاتی‌سازی فرازهای مهم این نامه گفت: در ضرورت انجام اقدامات عملیاتی برای افزایش تاثیرگذاری این نامه بحثی وجود ندارد و طبیعی است در شرایطی که غرب اسلام‌هراسی را به صورت هدفمند از طریق گروه‌های سلفی و تکفیری با جنایات‌شان و فیلم‌ها و کاریکاتورهای موهن انجام می‌دهد، انسان‌های متعهد وظیفه سنگینی برای مقابله با این گونه اقدامات دارند.

وی ادامه داد: اما اینکه این حرکت چگونه انجام شود و اینکه دولتی یا مردمی باشد جای بحث است. من معتقدم هر کسی که می‌تواند باید از یک نقطه شروع کند. علی القاعده چون یک کار و پروژه سنگین در مقیاس جهانی است ما باید اتاق‌های فکری را تشکیل دهیم و مجموعه‌هایی را کنار هم قراردهیم تا هم‌افزا شوند و لازم است مرکزیتی شکل بگیرد تا این ظرفیت‌های پراکنده را هماهنگ و هم‌افزا کند و به تناسب نیازها وارد عمل شود.

جوانی اظهار کرد: به عنوان نمونه ما اگر بتوانیم در مقابل تلاش‌های غرب در مخدوش کردن چهره اسلام، به بهترین وجه با استفاده از ادبیات و هنر، پیام اسلام را در مورد زن و حقوق زنان، صلح، آزادی و امنیت به گوش جهانیان برسانیم و نگاه اسلام به این گونه موضوعات اساسی و بنیادی که امریکا و غرب با شعارهای واهی خود را پرچمدار اصلی آنها می‌دانند، منتشر کنیم قطعا فطرت‌های پاک انسان‌ها آن را می‌پذیرند.

فعال شدن سازمان‌های مردم‌نهاد برای نقش‌آفرینی در این عرصه 

وی تأکید کرد: البته هر چقدر این حرکت، مردمی باشد و گروه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در این حرکت سهیم شوند و نقش‌آفرینی کنند قطعا آثار بیشتری خواهد داشت.

جوانی با بیان اینکه یکی از نهادهای مهم نقش‌افرین در این زمینه حوزه علمیه قم است، گفت: حوزه علمیه قم با اینکه از حمایت نظام اسلامی برخوردار است اما دولتی نیست و کاملا مستقل است و رسالتش نیز اساسا تبلیغ دین اسلام است. به عقیده من این یک فرصت تاریخی است که نامه رهبر معظم انقلاب در اختیار نهادها و مجموعه‌هایی مانند حوزه‌های علمیه، مدارس دینی و دانشگاه‌ها گذاشته است تا در این عرصه فعال شوند.

وی درباره نقش رسانه‌ها در افزایش تأثیر محتوای این نامه گفت: رسانه‌ها می‌توانند با اطلاع‌رسانی خوب خود این ایده‌ها را مطرح کنند و مطالبه‌هایی را از این مجموعه‌ها و نهادها شکل بدهند تا این ایده‌ها و مطالبه‌ها این نهادها را حرکت دهد که در نهایت بتوان این ظرفیت‌ها را دریک هسته مرکزی مجتمع کرد و در راستای عملیاتی کردن این پیام در مغرب زمین به کار گرفت.

مطالب مرتبط
captcha