می‌روم تا سالن مسابقات قرآن مالزی را بلرزانم
کد خبر: 3597316
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
ساده و صمیمی با نماینده ایران در مسابقات قرآن مالزی؛

می‌روم تا سالن مسابقات قرآن مالزی را بلرزانم

گروه فعالیت‌های قرآنی: حامد علیزاده، نماینده ایران در پنجاه‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی است، قاری جوانی که وقتی اهدافش را از حضور در مسابقات پیش‌رو تشریح می‌کرد، گفت: «می‌روم تا سالن مسابقات مالزی را بلرزانم».

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در حاشیه یکی از محافل قرآنی شهر مشهد زمان مناسبی فراهم شد تا پیش از عزیمت نماینده ایران در رشته تلاوت به پنجاه‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی با وی به گفت‌وگو بنشینیم. حامد علیزاده 26 سال دارد، متولد شهرستان تربت‌جام و ساکن مشهد است؛ قاری جوانی که آرامش او در هنگام قرائت، دوستان قرآنی‌اش را متعجب می‌کند.
قبل از اینکه مصاحبه را آغاز کنیم، از او می‌خواهیم از امیدش به مسابقات مالزی برایمان بگوید، حامد علیزاده با چهره‌ای خندان بیان می‌کند: من به امام رضا(ع) عرض کردم، تنها نماینده شیعه حاضر در مسابقات مالزی هستم و از شما می‌خواهم که به من کمک کنید، زمانی که تلاوت می‌کنم، بگویند اینگونه که قاری شیعه ایرانی تلاوت می‌کند، لایق مقام اولی است.
وی ادامه می‌دهد: با کمک خدا و طلب یاری از حضرت رضا(ع) می‌روم تا پرچم ایران در مسابقات مالزی بالا باشد و به همه گفته‌ام می‌روم تا سالن مسابقات قرآن مالزی را بلرزانم.
سخن حامد علیزاده به اینجا که می‌رسد، خنده مجالی برای ادامه نمی‌دهد؛ او که همیشه با لبی خندان بر کرسی تلاوت می‌نشیند، می‌خواهد با همان آرامش همیشگی و توسل به ائمه(ع) این بار در سالن مسابقات قرآن مالزی پرچم ایران را بالا ببرد.
لبخند هنگام قرائت؛ ثمره تمرین و توکل
علیزاده به نوع نشستن خود بر کرسی تلاوت اشاره کرده و می‌گوید: دوستان به من می‌گویند «چرا هنگام تلاوت لبخند می‌زنی و انگار اضطرابی نداری زیرا هر کس پشت کرسی تلاوت حاضر می‌شود، فشار زیادی را تحمل می‌کند و استرس زیادی بر او حاکم است»؛ من به دوستان می‌گویم که تلاش خود را کرده و در حد توان تمرین دارم و با این حالت به قرائت قرآن می‌پردازم و با توکل بر خدا، بقیه کارها را به حضرت رضا(ع) واگذار می‌کنم و امیدوارم ایشان نیز همچون همیشه مددرسان من در کسب رتبه اول مسابقات مالزی باشند.
می‌روم تا سالن مسابقات مالزی را بلرزانم
از او می‌خواهیم تا خود را بیشتر معرفی کند و از مسیر حرکت خود در زمینه قرائت بگوید، علیزاده ادامه می‌دهد: کارشناسی الهیات خود را با گرایش فلسفه و کلام از دانشگاه حکیم سبزواری شهر سبزوار گرفتم و برای فعالیت شغلی و همچنین پیشرفت بیشتر در زمینه قرائت قرآن به مشهد آمدم.
علیزاده اضافه کرد: پدرم، استاد من در زمینه تلاوت قرآن بوده‌اند، ایشان از اساتید قرآن شهر تربت‌جام هستند و سال 71 ـ 1370 رتبه اول اذان و قرائت فرهنگیان کشور را به دست آوردند؛ برای داشتن پدری قرآنی خدا را شاکر هستم زیرا قرائت قرآن را با حمایت‌های ایشان آغاز کردم و با کمک اساتید قرآن مثل مرحوم محمدکاظم حسن‌زاده و استاد پناهی، ادامه مسیر قرائت را طی کردم.
کسب رتبه‌های قرآنی در دوران دانش‌آموزی و دانشجویی
وی می‌افزاید: تا نوجوانی به تقلید از عبدالباسط مشغول بودم و رتبه اول اذان دانش‌آموزی کشور را به دست آوردم، پس از آن برای تحصیل در دانشگاه به سبزوار رفتم که این شهر نیز از شهرهای قرآنی خراسان است، در آن جا جلسات قرآنی را شرکت می‌کردم و مکرر تلاوت قرآن داشتم و هر روز حدود 20 صفحه از قرآن را تلاوت می‌کردم.
علیزاده به تشریح فعالیت‌ خود در دوران دانشجویی پرداخته و می‌گوید: طی حدود پنج سال فرصت خوبی بود تا در سبزوار پیشرفت صوتی داشته باشم، همان زمان مسابقات دانشجویان اول شدم، از سال 89 در مسابقات اوقاف حاضر بودم که پس از دو سال به فینال راه پیدا کرده و راهی مسابقات کشوری شدم، در مسابقات کشوری نیز حاضر شدم، سال 91 در مسابقات کشوری ساری ششم شدم، سال 93 در مسابقات مدهامتان کشور اول شدم.
وی ابراز کرد: سال 94 و 95 به مقام اول استان خراسان رضوی در مسابقات اوقاف دست یافتم و دوباره در مسابقات کشوری شرکت کردم و به یاری خدا در سال 95 مقدماتی کشوری را دوم، نیمه نهایی را اول و در فینال به رتبه سوم رسیدم، در دوره ارزیابی نیز پس از سعید پرویزی رتبه دوم را کسب کرده و نماینده ایران در مسابقات مالزی شدم.
هدیه رهبر انقلاب، همراه من در معتبرترین مسابقات قرآن جهان
علیزاده اضافه می‌کند: مسابقات مالزی، معتبرترین مسابقات قرآن در سطح جهان است، 25 اردیبهشت‌ماه مصادف با 18 شعبان قرعه‌کشی مسابقات مالزی برگزار می‌شود، امیدوارم با دعای همه عزیزان بتوانم رتبه اول را برای ایران به دست آوردم و در دیدار ابتدای ماه مبارک رمضان با رهبر معظم انقلاب این موفقیت را به ایشان تقدیم کنم و پاسخ هدیه ایشان که انگشتری ارزشمند برای من است را داده باشم.
می‌روم تا سالن مسابقات مالزی را بلرزانم
وی به برنامه آمادگی خود جهت شرکت در مسابقات اشاره کرده و اظهار می‌کند: از چهار ماه پیش که دوره ارزیابی تمام شده، با توجه به معیارهای ارزیابی مسابقات یک برنامه تعریف کرده‌ام و به صورت ماهانه معیارهای مسابقات را با در نظر داشتن سطح تمرین به پیش بردم؛ به لطف خدا به آنچه خواستم رسیدم باید طی روزهای آینده، آمادگی خود را به لحاظ روحی حفظ کنم و در مسابقات با تلاوت‌ شاخصی ظاهر شوم.
وی که در محافل قرآنی متعدد شهر مشهد و سایر شهرستان‌ها شرکت می‌کند در پاسخ به این سؤال که قرائت مکرر در محافل قرآنی مشکلی در روند آمادگی شما ایجاد نمی‌کند؟ لبخند همیشگی خود را با پاسخش همراه کرد و گفت: شرکت در محافل قرآنی به ثبات سطح آمادگی و ارزیابی زودهنگام تلاوت من کمک می‌کند و باعث می‌شود تا سنجشی مداوم از تلاوت خود داشته باشم. 
از اساتیدم تشکر می‌کنم
نماینده ایران در مسابقات مالزی به تجلیل از اساتید خود پرداخته و بیان می‌کند: در زمینه تجوید استاد پناهی مرا یاری کردند و در بخش صوت و لحن از راهنمایی استاد سیدمجتبی سادات‌فاطمی و استاد روغنی بهره برده‌ام، در زمینه وقف و ابتدا نیز از استاد سیدجواد سادات‌فاطمی راهنمایی گرفتم، در مدت اخیر برای آماده‌سازی جهت شرکت در مسابقات مالزی با استاد شاه‌میوه که راهنمای من در مسابقات مالزی هستند، گفت‌وگو دارم، ایشان اشراف کامل به تلاوت بنده و شرایط مسابقات مالزی دارند که جا دارد من اینجا از همه اساتید خود تشکر کنم.
هنر صوت و لحن در مسابقات مالزی حرف اول را می‌زند
وی در ادامه به تفاوت‌هایی که میان مسابقات مالزی و مسابقات ایران وجود دارد، اشاره می‌کند و می‌گوید: در ایران تجوید اهمیت بیشتری دارد و نمره بیشتری به بخش تجوید داده می‌شود ولی آنچه در مالزی از تجربه دوستان و راهنمایی اساتید به من رسیده این است که هنر صوت و لحن قاری حرف اول را می‌زند و قراء ایرانی که صوت و لحن بهتری داشتند، معمولاً رتبه اول و دوم مالزی را به دست آوردند و اگر این معیار مدنظر آن‌ها رعایت شود، کسب رتبه اول برای قاری ایرانی میسر است اما این مسئله به خوبی در ایران رعایت نمی‌شود.
علیزاده عنوان می‌کند: مسابقات مالزی یک مرحله دارد و یک قرعه 10 دقیقه‌ای در اختیار هر قاری قرار می‌گیرد، این قرعه بر اساس قرعه‌کشی در روز تلاوت مشخص می‌شود و در مراسم افتتاحیه نیز روز تلاوت را قرعه‌کشی می‌کنند؛ صبح روز تلاوت قرعه را به قاری داده و قاری تا شب فرصت دارد که تلاوت خود را آماده کند. 
می‌روم تا سالن مسابقات مالزی را بلرزانم
موضوع‌بندی آیات ویژگی مسابقات مالزی که در ایران نیست
وی، دیدگاه خود از مسابقات مالزی را اینگونه عنوان می‌کند: موضوع‌بندی و قرائت قرآن بر اساس آن موضوع واحد و تکمیل قرائت در همین چارچوب، چیزی است که مدنظر مسئولان برگزاری مسابقات مالزی قرار دارد و من این نکته را از بررسی دوره‌های گذشته دریافت کردم، این فاکتور به اصل تلاوت مصری نزدیک است. همچنین سرعت در اجرای قرعه مسابقات مالزی که معمول آن حدود 17 دقیقه است، باعث می‌شود تا قاری موفقیت مناسبی را کسب کند، متأسفانه بحث موضوع تلاوت در مسابقات ایران مورد توجه نیست و فقط مقدار آیات مشخص می‌شود و از قاری می‌خواهند تا آیات خواسته‌شده را تلاوت کنند.
علیزاده در پایان به آیه 216 سوره بقره که اراده خدا بر اعمال ما را حکایت می‌کند، اشاره کرده و می‌گوید: این آیه سرلوحه کار من بوده و باعث می‌شود تا آرامش پیدا کنم، با این نگاه که من تلاش خود را کردم و با همین توکل بر خدا به ادامه مسیر و شرکت در مسابقات مالزی مشغول خواهم شد.
یا امام رضا! از کرم شما به دور است، قاری حرمتان رتبه نیاورد
وی در پایان از آخرین گفت‌وگوهای صمیمی خود با امام رئوف برایمان گفت و ادامه داد: زمانی که در حرم رضوی حاضر می‌شدم تا تلاوت اذان‌گاهی را اجرا کنم به حضرت رضا(ع) عرض کردم« یا امام رضا(ع)! خوب نیست وقتی قاری و مؤذن حرم شما در یک میدان بین‌المللی حاضر می‌شود همه بگویند او مقام و رتبه‌ای ندارد و این از کرم شما به دور است» و امیدوارم با یاری امام مهربانم دست پر از سفر مالزی برگردم.
حامد علیزاده، نماینده ایران در پنجاه‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در رشته قرائت، شامگاه 21 اردیبهشت‌ماه تهران را به مقصد کوالالامپور به همراه استاد راهنمای خود غلامرضا شاه‌میوه ترک کرد. برای این قاری مشهدی در مسابقات بین‌المللی مالزی آرزوی موفقیت داریم.
امیرحسین محبتی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
sana
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳۹۶/۰۳/۰۵ - ۱۰:۰۷
0
0
اینکه برای مقام اولی آوردن به روشی سنی ها تلاوتشون و خاتمه دادن صحت داره؟
captcha