اعلام بسیج عمومی در لیبی برای مقابله با نیروهای حفتر
کد خبر: 3801377
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
آخرین اخبار از تحولات لیبی؛

اعلام بسیج عمومی در لیبی برای مقابله با نیروهای حفتر

گروه بین‌الملل ـ اعلام بسیج عمومی برای مقابله با نیروهای حفتر، تشدید درگیری‌ها در اطراف طرابلس و تأکید «غسان سلامه»، نماینده سازمان ملل در امور لیبی، درباره برپایی کنفرانس ملی طبق برنامه از پیش تعیین شده از آخرین تحولات لیبی است.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری المیادین؛ درگیری‌های شدید در اطراف شهر طرابلس، پایتخت لیبی، همچنان ادامه دارد و نیروهای دولت وفاق ملی وارد منطقه «تاجوراء» در شرق طرابلس شده‌اند.
 
در همین راستا، فایز السراج، نخست‌وزیر دولت وفاق ملی، برای مقابله با نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر اعلام بسیج عمومی کرده است.
 
وی گفت: تمامی مسئولان  این بحران را محاکمه می‌کنیم و کودتای حفتر عزممان را بیشتر کرده است.

رئیس شورای ریاستی لیبی در ادامه با اشاره به اينكه ىولتش همواره برای تقویت آشتی میان تمام طرف‌های لیبیایی تلاش کرده است، گفت: از تحرکات نظامی و اظهارات عجیب حفتر غافلگیر شده‌ایم.
 
کنفرانس ملی

پایگاه خبری «رویترز العربیة» نیز در این زمینه نوشت: «غسان سلامه»، نماینده سازمان ملل در لیبی، تأکید کرد که کنفرانس ملی این کشور طبق برنامه از پیش تعیین شده برگزار خواهد شد.
اعلام بسیج عمومی برای مقابله با نیروهای حفتر / تأکید سازمان ملل بر برپایی کنفرامس ملی
غسان سلامة، نماینده سازمان ملل در امور لیبی
وی گفت: درگیری‌های اخیر در طرابلس باعث نخواهد شد که برگزاری کنفرانس ملی لیبی که با هدف پایان دادن به درگیری‌های هشت ساله برنامه‌ریزی شده، به تعویق بیفتد.

براساس گزارش اسپوتنیک، هایکو ماس، وزیرخارجه آلمان، نیز در این باره گفت: وزرای خارجه گروه هفت در مورد اعمال فشار بر عاملان نزاع خشونت‌بار علیه نظام در لیبی به‌ ویژه در مورد اعمال فشار بر خلیفه حفتر، فرمانده نظامی این کشور، به منظور جلوگیری از تشدید اوضاع نظامی به توافق رسیدند.
اعلام بسیج عمومی برای مقابله با نیروهای حفتر / تأکید سازمان ملل بر برپایی کنفرامس ملی
گفت‌وگوی وزیر خارجه آلمان با خبرنگاران

وی افزود: بر لزوم این امر توافق کردیم که باید از هرگونه احتمال‌های موجود برای اعمال فشار بر مسئولان در لیبی به‌ ویژه بر خلیفه حفتر استفاده کنیم تا مانع هرگونه تشدید نظامی بیشتر شویم. 
 
منطقه پرواز ممنوع

از سوی دیگر، گروه شبه‌نظامیان موسوم به ارتش ملی لیبی تحت امر ژنرال «خلیفه حفتر»، غرب لیبی را منطقه نظامی و پرواز ممنوع اعلام کرد و با وجود مخالفت‌های بین‌المللی به پیشروی خود به سمت مرکز طرابلس، پایتخت لیبی، ادامه می‌دهند.
اعلام بسیج عمومی برای مقابله با نیروهای حفتر / تأکید سازمان ملل بر برپایی کنفرامس ملی
سرتیپ محمد المنفور، فرمانده اتاق عملیات نیروی هوایی وابسته به ارتش لیبی، غرب طرابلس را منطقه نظامی و پرواز ممنوع اعلام و تأکید کرد: هر گونه هواپیمای جنگی دشمن را هدف قرار داده و هر فرودگاهی را که هواپیمای جنگی از آن به پرواز درآید بمباران خواهند کرد.

پیشروی نیروهای حفتر به سمت مرکز طرابلس در حالی است که سازمان ملل، اتحادیه اروپا و کشورهای همسایه لیبی خواستار خویشتنداری گروه‌های درگیر در این کشور شده‌اند.

کمک‌های مالی و تسلیحاتی
     
همچنین، یک سرهنگ وابسته به دولت وفاق ملی از کمک‌های مالی و تسلیحاتی عربستان سعودی، امارات و مصر به نیروهای گروه شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» خبر داد.
 
سرهنگ «محمد القنیدی»، مسئول دستگاه اطلاعات نظامی نیروهای «البنیان المرصوص» وابسته به دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج»، می‌گوید که امارات، عربستان سعودی و مصر از پیشروی نیروهای حفتر به سمت طرابلس حمایت می‌کنند.
اعلام بسیج عمومی برای مقابله با نیروهای حفتر / تأکید سازمان ملل بر برپایی کنفرامس ملی
ژنرال خلیفه حفتر
این سرهنگ لیبی همچنین تصریح کرد که ریاض به حفتر برای پیشروی به سمت طرابلس چراغ سبز اعطا کرده و از او برای سیطره بر این منطقه حمایت مالی به عمل می‌آورد.

القنیدی در ادامه اشاره کرد که امارات و مصر نیز حفتر را به سلاح و تجهیزات سنگین مجهز می‌کند و اطلاعات موثقی درباره وجود سلاح‌های اماراتی و مصری در میان نیروهای حفتر داریم و گذشته از آن حفتر از شبه‌نظامیان چاد و معارضان سودانی نیز کمک گرفته است.
 
یادآور می‌شود در حال حاضر، دو دولت در لیبی با هم در مناقشه هستند که یکی دولت وفاق ملی به ریاست «فائز السراج»، نخست‌وزیر لیبی، است که در پایان سال ۲۰۱۵ براساس توافقنامه‌ای زیر نظر سازمان ملل متحد تشکیل شد و مقر آن طرابلس، پایتخت این کشور، است و دیگری رقیب او، ژنرال خلیفه حفتر، در شرق مستقر است و کنترل ارتش ملی لیبی را در دست دارد.

خلیفه حفتر ژنرال پیشین ارتش لیبی روز پنجشنبه در یک فایل صوتی به نیروهای خود فرمان حمله به طرابلس را صادر کرد و از ساکنان پایتخت خواست مقابل این نیروها مقاومت نکنند.
 
انتهای پیام
captcha