درنگی در آیه مباهله / تداوم اوصاف پیامبر(ص) در نفس رسول
کد خبر: 3916481
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱

درنگی در آیه مباهله / تداوم اوصاف پیامبر(ص) در نفس رسول

آیت‌الله محمدجعفر طبسی با بیان اینکه هدف از آوردن اهل‌بیت(ع) در مباهله نه تنها برای اثبات راستی گفتار پیامبر(ص)، بلکه برای اثبات برتری اهل بیت(ع) بود، اظهار کرد: همان‌طور که در رسول خدا(ص) عصمت وجود دارد، علی(ع) نیز این صفت را دارد، همچنین همان طور که رسول خدا(ص) بر تمامی مخلوقات و انبیاء الهی برتری دارد، نفس آن حضرت(ص)، یعنی امام علی(ع) نیز برترین همه مخلوقات بعد از پیامبر(ص) است.

ارسال/ درنگی در آیه مباهله به گزارش ایکنا، آیت‌الله محمدجعفر طبسی در مطلب کوتاهی که به شکل اختصاصی در اختیار ایکنا قرار داده، به تشریح دلالت آیه شریفه 61 نساء بر عظمت جایگاه امیرمؤمنان(ع) پرداخته است. متن این یادداشت به شکل زیر است؛
 
مباهله به معنای یکدیگر را نفرین کردن است و ابتهل فی‌الدعاء یعنی با حالت تضرّع دعا کرد. آیه مباهله از آیاتی است که به امامت حضرت علی(ع) مربوط بوده و بیانگر برتری اهل بیت پیامبر(ص) بر دیگران است. 
 
آیه شریفه 61 نساء «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ»؛ پیامبر(ص) را خطاب قرار می‌دهد که مسیحیان را برای مباهله دعوت کند تا گمان باطلشان را درمورد خداوند متعال از بین ببرد. این آیه در شأن اهل بیت پیامبر(ص) یعنی: امام علی(ع)، حضرت زهرا(س) و حسنین(ع) نازل شده است. 
 
هدف از آوردن اهل‌بیت(ع) در مباهله نه تنها برای اثبات راستی گفتار پیامبر(ص)، بلکه برای اثبات برتری اهل‌بیت(ع) و بیان حقانیت ایشان(ع) بر دیگران بوده است. زمخشری(م۵۳۸ق) می‌گوید: آیه دالّ بر برتری اصحاب کساء است و قوی‌تر از آن دلیلی وجود ندارد و در این آیه برهان واضح بر صحت نبوّت نبیّ اکرم(ص) بیان شده است(کشاف،ج۱،ص۱۶۸). ابن‌طلحه‌شافعی(م۶۵۲ق) می‌گوید: منظور از «انفسنا» در این آیه علی(ع) است. یعنی نفس علی(ع) همان صفات کمالیه پیامبر(ص) را دارد جز ویژگی نبوّت.(مطالب‌السوول،ص۱۰۵) 
 
نتیجه آنکه همان‌طور که در رسول‌خدا(ص) عصمت وجود دارد، علی(ع) نیز این صفت را دارد. همچنین از جمله صفات ثابت رسول خدا(ص) برتری ایشان بر تمامی مخلوقات و انبیاء الهی است. پس نفس آن حضرت(ص) یعنی امام علی(ع) نیز برترین همه مخلوقات بعد از پیامبر(ص) است. 
انتهای پیام
captcha