ايجاد محيطی معنوی برای خلق آثار ماندگار هنری در «طرح حكمت رضوی»
کد خبر: 1226863
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۷
شاه‌آبادی عنوان كرد

ايجاد محيطی معنوی برای خلق آثار ماندگار هنری در «طرح حكمت رضوی»

معاون امور هنری وزير ارشاد از ثبت‌نام 1200 هنرمند متقاضی شركت در «طرح حكمت رضوی» خبر داد و گفت اين طرح با هدف ارتقای دانش هنری و رضوی هنرمندان و ايجاد محيطی معنوی برای خلق آثار ماندگار رضوی، در دو بخش آقايان و بانوان هنرمند برگزار می‌شود.


گروه هنر: معاون امور هنری وزير ارشاد از ثبت‌نام 1200 هنرمند متقاضی شركت در «طرح حكمت رضوی» خبر داد و گفت: اين طرح با هدف ارتقای دانش هنری و رضوی هنرمندان و ايجاد محيطی معنوی برای خلق آثار ماندگار رضوی، در دو بخش آقايان و بانوان هنرمند برگزار می‌شود.


به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) به نقل از واحد اطلاع‌رسانی بنياد بين‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، كارگروه هنری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) با حضور حميد شاه‌آبادی معاون امور هنری وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئيس كارگروه و سيد جواد جعفری دبير جشنواره امام رضا(ع) ، ظهر امروز، يكشنبه 22 ارديبهشت‌ماه، در دبيرخانه دائمی بنياد امام رضا(ع) برگزار شد.


شركت 6200 هنرمند در جشنواره دهم امام رضا(ع)


جعفری در ابتدای اين جلسه، ضمن ارائه گزارشی از فعاليت‌‌های هنری جشنواره متبوع خود گفت: در دوره دهم جشنواره امام رضا(ع) بيش از 6200 هنرمند حضور داشتند و آثار برگزيده آنان در 186 نقطه دنيا در قالب هفته‌های فرهنگ رضوی به نمايش درآمد.


وی «طرح حكمت رضوی» را شاه‌بيت اتفاقات هنری در جشنواره امام رضا(ع) دانست و افزود: دوره دوم اين طرح با پيشنهاد آقای شاه‌آبادی از ديروز در مشهد مقدس آغاز شده و يكی از اتفاقات نادر هنری است. قرار است در اين دوره 100 هنرمند شركت كنند. اميدواريم هنرمندانی كه در اين كارگاه‌ها شركت می‌كنند، تجربه خوبی را پشت سر بگذارند.


رئيس بنياد بين‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) ضمن تأكيد بر برگزاری كيفی جشنواره‌های هنری گفت: برای افزايش كيفيت جشنواره‌ها، دو نوع نظارت در نظر گرفته‌ايم؛ يك ناظر از سوی معاونت هنری وزارت ارشاد معرفی می‌شود و ناظر ديگر را نيز بنياد امام رضا(ع) تعيين می‌كند.


3 نكته قابل توجه برای خلق آثار هنری مرتبط با امام رضا(ع)


حميد شاه‌آبادی در ادامه اين جلسه كه به رياست وی برگزار شد، با اشاره به ارتباط معنوی ايرانيان با امام رضا(ع) گفت: همه مديران و هنرمندانی كه در راستای فرهنگ رضوی كار می‌كنند، برای اين است كه به زندگی خود معنا ببخشند. در واقع، امام رضا(ع) و اهل بيت عصمت و طهارت همان اهداف غايی هستند كه می‌توانيم زندگی خود را به بوته نقد آنان بسپاريم.


عضو شورای سياستگذاری جشنواره بين‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با تأكيد بر بازنگری در 10 دوره گذشته اين جشنواره افزود: عشق هنرمندان به امام رضا(ع) را بايد مقوله‌ای جدا از مباحث جشنواره‌ای دانست كه نبايد در عيار سنجش كميتی دخيل كرد.


شاه‌آبادی ادامه داد: برای خلق آثار قابل توجه درباره امام رضا(ع) نيازمند توجه به 3 نكته اساسی هستيم: اول؛ دانش هنری هنرمندان. دوم؛ دانش رضوی هنرمندان. سوم محيط و فضايی كه هنرمند در آن قرار می‌گيرد كه اين موضوع از مابقی مهم‌تر است. چرا كه هنرمند تا در محيط مطلوبی قرار نگيرد، نمی‌تواند با بهره‌مندی از دانش رضوی و هنری خود اثر ماندگاری درباره حضرت رضا(ع) خلق كند.


رئيس كارگروه هنری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) تأكيد كرد: اين كارگروه مأموريت‌‌های خود را به ارتقای دانش رضوی هنرمندان و فراهم‌آوردن محيط مناسب برای خلق آثار هنری معطف كند تا پس از 10 دوره برگزاری جشنواره، شاهد برداشتن گام جديدی باشيم.


به گفته شاه‌آبادی، «طرح حكمت رضوی» در راستای اين دو مأموريت مهم در حال اجراست. اين طرح كه با مديريت حجت‌الاسلام سيف‌جمالی در حال برگزاری است، معرفت‌افزايی معارف رضوی هنرمندان را دنبال می‌كند و هم‌اكنون يكصد هنرمند از ميان 1200 هنرمند متقاضی، در حال گذراندن آن هستند.


وی معتقد است هنرمندان با حضور در اين طرح يك‌هفته‌ای می‌‌توانند دانش رضوی خود را تكامل ببخشند. البته ادامه دادن اين طرح منوط به همراهی هنرمندان و همكاری ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌هاست.


بالاترين مقام هنری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان خواست به «طرح حكمت رضوی» به مثابه يك تور زيارتی نگاه نكنند بلكه دغدغه خلق اثر هنری ماندگار را داشته باشند.


شاه‌آبادی كميت‌نگری در اين طرح را منتفی دانست و تأكيد كرد برای انتخاب هنرمندان رضوی از ميان متقاضيان بايد عزيزانی را انتخاب كنيم كه علاوه بر تعهد و علاقه، خودشان نيز در اين فضا قرار داشته باشند و از خط‌دادن بی‌نياز باشند.


معاون امور هنری وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اختصاص 3 دوره از 10 دوره «طرح حكمت رضوی» به بانوان خاطرنشان كرد: دوره‌های بانوان و آقايان را جداگانه برگزار می‌كنيم و اميدواريم از ميان بانوان محجبه و پايبند به ارزش‌ها نيز شاهد ارائه آثار كيفی باشيم.


وی در پايان سخنان خود از حاضران تقاضا كرد جشنواره‌های استانی در خدمت جشنواره ملی باشند و از موازی‌كاری بپرهيزند تا هنرمندان سطح بالای هر استان در جشنواره سراسری شركت كنند. شاه‌آبادی اظهار اميدواری كرد در مراسم اختتاميه جشنواره‌های هنری استانی حضور يابد.


آثار منتخب جشنواره‌های هنری رضوی در قالب كتاب منتشر می‌شود


در ادامه اين جلسه، حاضران به بيان ديدگاه‌ها و ارائه گزارش پرداختند. دبير جشنواره نمايشنامه‌نويسی و بازی‌نامه‌نويسی رضوی گفت: امسال هشتمين دوره اين جشنواره را برگزار خواهيم كرد و تاكنون بانك اطلاعاتی از 400 هنرمند نمايشنامه‌نويس تهيه كرده‌ايم.


نماينده اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربايجان شرقی كه متولی برگزاری جشنواره عكس رضوی است، گفت: پيش از اينكه اعلام فراخوان كنيم، عكاسان مطرح ارسال آثار خود را آغاز كرده‌اند كه اتفاق مباركی است. وی سايت www.akserazavi.ir را پل ارتباطی ميان هنرمندان و دبيرخانه جشنواره معرفی كرد و افزود: آثار منتخب هر دوره در قالب كتاب منتشر می‌شود.


نماينده اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبيل و متولی برگزاری جشنواره مديحه‌سرايی،‌ چاوشی‌خوانی ابيتهال و تواشيح رضوی گفت: اين جشنواره امسال وارد هشتمين دوره خود شده و فراخوان آن نيز منتشر شده است. تيزر فراخوان هم از ابتدای خردادماه از شبكه استانی منتشر خواهد شد. آثار برگزيده امسال در قالب 4 آلبوم رضوی در كنار يك كتاب منتشر می‌شود.


مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان و متولی برگزاری جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در هنرهای معاصر (نگارگری و نقوش سنتی) كه پيشينه‌ای 7 ساله دارد، اظهار كرد: المان‌های اصلی معماری سنتی ما نياز به يك دوره گذار دارد كه اين امر نيازمند خلاقيت هنرمندان است. وی پيشنهاد كرد كه نمادهای شهری با موضوع امام رضا(ع) به مشهد مقدس منحصر نشود و در ميادين ديگر شهرها نيز نصب شود.


مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان هم در سخنانی كوتاه گفت: امسال ميزبانی جشنواره تئاتر كودك و نوجوان و نمايش عروسكی را در بندر لنگه برعهده داريم كه به دليل دارا بودن مخاطب خاص از حساسيت ويژه‌ای برخوردار است. سال گذشته نيز جشنواره سرود رضوی را در روستای «كَردَر» ميناب برگزار كرديم كه انقلابی فرهنگی در آن منطقه ايجاد كرد.


در ادامه اين جلسه، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از راه‌اندازی سايت ww.farsartists.com و كاهش 70 درصدی هزينه ارتباط با هنرمندان خبر داد و گفت: امسال 5 كارگروه داريم كه بزرگداشت احمد بن موسی (ع) و جشنواره هنرهای تجسمی رضوی از جمله آن‌هاست. ضمن اينكه در هفته فرهنگ رضوی نيز از حجّاران و گنبدسازان تجليل كرديم.


نماينده جشنواره بين‌المللی امام رضا(ع) در استان كرمان كه جشنواره نمايش‌های كوتاه رضوی را برگزار می‌كند، از انتشار فراخوان اين جشنواره خبر داد و افزود: كاروان نمادين فرهنگ رضوی را از سوم تا دهم خردادماه به هفت شهر جنوبی استان اعزام می‌كنيم كه اين سفرها با نقاره‌زنی همراه خواهد بود.


نماينده استان كهگيلويه و بويراحمد كه برگزاری نمايش‌های آيينی در فرهنگ رضوی را عهده‌د‌ار است، گفت: فراخوان پرده‌خوانی رضوی اعلام شده و در سايت جشنواره نيز قرار گرفته است. ضمن اينكه مراسم شيرخوارگان رضوی را برای دومين سال متوالی برگزار خواهيم كرد. استقبال از كاروان نمادين امام رضا(ع) نيز از ديگر برنامه‌های استان است.


نماينده استان خراسان جنوبی درباره جشنواره نقاشی‌خط و خط‌نگاره‌های رضوی اظهار كرد: امسال ميزبانی جشنواره را در طبس خواهيم داشت كه ميزبان مزار مطهر فرزند امام موسی‌بن جعفر(ع) است. همچنين، بانك اطلاعاتی هنرمندان را تهيه كرده‌ايم كه در حال تكميل است. ضمن اينكه در كنار برپايی نمايشگاه آثار منتخب، كارگاه‌های آموزشی را برپا خواهيم كرد.


در پايان اين جلسه، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی به ارائه گزارش درباره جشنواره متبوع خود پرداخت و گفت:‌ 9 دوره گذشته جشنواره خوشنويسی رضوی در استان يزد برگزار شد كه امسال به دليل مطالبه هنرمندان مشهدی و درخواست مكرر انجمن خوشنويسان استان خراسان رضوی، اين جشنواره در اين استان برگزار خواهد شد. همچنين برنامه‌ريزی كرده‌ايم كه نمايشگاه‌ها و نگارخانه‌‌های شهر مشهد در ايام برگزاری جشنواره به ما كمك كنند.

captcha