تلطیف فضا میان ایران و غرب، سقوط نتانیاهو را در پی دارد
کد خبر: 1314898
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵
حشمت‌الله فلاحت‌‌پیشه:

تلطیف فضا میان ایران و غرب، سقوط نتانیاهو را در پی دارد

گروه سیاسی: بنیامین نتانیاهو اکنون بر اساس شعارهای ایران‌هراسانه‌اش روی کار مانده است و اگر در جریان مذاکرات هسته‌‌ای فضا میان ایران و غرب، تلطیف شود، سقوط او حتمی است.


حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد پایان مذاکرات ژنو با اشاره به اینکه مقتضیات مربوط به منافع ملی 1+5 منجر به تأخیر در امضای بیانیه‌ نهایی شد، گفت: طرح ایران در قالب کلان، ابهامات را رفع می‌کرد و قابلیت امضا داشت، اما فرانسه و برخی دیگر از اعضای 1+5 به‌دنبال اخذ امتیاز سیاسی برای خود بودند.



وی افزود: این امر، حقانیت طرف ایرانی را برای دنیا آشکار می‌کند، زیرا آماده توافق با 1+5 بود و طرح کلی جمهوری اسلامی ایران هم مورد موافقت کلی بود، اما فرانسه، کارشکنی کرد، درست مثل چهار سال قبل، زمانی که تهران و شش کشور بر اساس مدالیته شش قسمتی به توافق رسیده بودند، فرانسوی‌ها با طرح یک سری سؤالات ادعایی، مذاکرات را با چالش مواجه کرده و مانع توافق شدند.



کارشکنی فرانسوی‌ها یادآور حمایت‌های آن‌ها از صدام در جنگ تحمیلی است



فلاحت‌پیشه در ادامه گفت: فرانسوی‌ها که متأسفانه بخش‌هایی از روابط تجاری‌اشان با ایران، هیچ توجیه اقتصادی برای ایران ندارد، ظالم‌ترین دولت‌ها علیه ایران هستند و هنوز آثار جنایات صدام با هواپیماهای فرانسوی و تسلیحات شیمیایی ساخت فرانسه در کشورمان باقی است.



وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر، حضور چین و روسیه در مذاکرات، عملاً سودی به حال ایران نداشت، زیرا سعی کردند با سکوتشان مانع تفاهم شده و توافقی میان طرفین شکل نگیرد.



طرف غربی هیچ حد یقفی برای انتظارات خود از ایران ندارد



کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه طرف غربی هیچ حد یقفی برای انتظارات خود از ایران ندارد، گفت: مثلاً موضوع آب سنگین اراک که توسط فرانسوی‌ها مطرح شده است، از ابتدا جزء ابهامات نبود، اما سعی کردند آن را هم وارد ابهامات کنند.



وی تصریح کرد: طرف غربی باید بداند که کلیت مردم ایران و افکار عمومی منصف دنیا می‌دانند که این غرب است که دارد در جریان مذاکرات، کارشکنی می‌کند و منافع دولت‌های غربی بر دغدغه جهانی مورد ادعای آن‌ها غلبه دارد، بنابراین آن‌ها باج‌ها و امتیازاتی برای خود می‌خواهند.



ایران به سمت تجاری‌سازی تولیدات هسته‌ای حرکت کند



فلاحت‌پیشه، حقانیت تیم مذاکره‌کننده ایرانی را اثبات‌‌شده خواند و گفت: مردم، حمایت کلی خود را از این تیم نشان داده‌اند و اگر مسیر توافقات به‌گونه‌ای هدایت شود که مشخص گردد طرف غربی حسن نیت ندارد، ایران باید به سمت تجاری‌سازی تولیدات هسته‌ای خود پیش رود، یعنی بخشی از هزینه‌های تحریم را از طریق فروش محصولات و دانش هسته‌ای جبران کند.



وی با اشاره به توانایی ایران برای تولید سوخت 60 درصدی هسته‌ای برای کشتی‌ها و نفتکش‌ها بیان کرد: امیدواریم طرف غربی از موضع استکباری خود عقب نشیند.



کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اسرائیل و رژیم‌های مرتجع منطقه از توافق ایران و 1+5 ناراضی‌اند، چرا که زمینه برای ایران‌هراسی را از بین می‌برد، به همین دلیل، کارشکنی می‌کنند؛ دولت بنیامین نتان‌یاهو اکنون بر اساس شعارهای ایران‌هراسانه‌اش روی کار مانده است و اگر فضا میان ایران و غرب، تلطیف شود، سقوط کابینه او حتمی است.

captcha