مسئولان دغدغه‌های فرهنگی را نیاز درجه دو مردم می‌پندارند
کد خبر: 1337026
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۷
پوران درخشنده:

مسئولان دغدغه‌های فرهنگی را نیاز درجه دو مردم می‌پندارند

گروه هنر: درخشنده گفت: با تصمیماتی که مسئولان می‌گیرند در‌می‌یابیم که آنها به موضوعات فرهنگی به عنوان نیاز درجه دو مردم نگاه می‌کنند و کاهش بودجه اقدامی در جهت افول سینماست.


پوران درخشنده، کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه کاهش بودجه امور سینمایی برای وی قابل درک نیست، اظهار کرد: من نمی‌توانم درک کنم دلیل کاهش بودجه در سینما چیست، آیا برای این تصمیم کار کارشناسی صورت گرفته است؟! آیا کسانی که چنین تصمیمی را گرفته‌اند به اهمیت سینما و تاثیرگذاری آن واقفند که چنین تصمیماتی می‌گیرند؟ واقعا تمامی اینها برای من سوال است که تواقع دارم به آنها پاسخ داده شود.



وی افزود: بودجه سینما به خودی خود کم است و ما در بسیاری از بخش‌ها با محدودیت و کمبود مواجه هستیم، پس چگونه مسئولان سینمایی اندیشیده‌اند که باید آنچه که برای سینما به صورت محدود در نظر گرفته شده، کاسته شود؟



کارگردان فیلم «هیس...» ادامه داد: ما  در بخش بین الملل با محدودیت‌های بسیاری مواجه هستیم، بنابراین توقع داشتم که بر بودجه سینما افزوده شود، اما زمانی که از کاهش آن خبردار شدم نمی‌توانستم خود را قانع کنم که دلیل آن چیست، زیرا هر دلیلی که می‌خواستم برای این تصمیم عجیب بیاورم باز هم مرا قانع نمی‌کرد.



وی با بیان اینکه مسئولان هنوز نیازهای فرهنگی مردم را جدی نمی‌گیرند گفت: خیلی دوست دارم که این جمله را عینا از زبان من بنویسید که مسئولان هنوز به نیازهای فرهنگی مردم به عنوان نیاز درجه دو می نگرند، چون اگر چنین نبود اینگونه تصمیمات هم گرفته نمی‌شد.



درخشنده در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برخی‌ها این تصور را دارند که این تصمیم در راستای مبارزه با برخی از ریخت و پاش‌های بی‌مورد است، در صورتی که این توجیه به هیچ وجه منطقی نیست و نمی توان با اتکا به آن چنین تصمیم گیری کرد، بلکه باید جلوی اسراف‌ها گرفته شود نه اینکه بخواهند با کاهش بودجه جلوی اسراف را بگیرند.



این فیلمساز با بیان اینکه این تصمیم چشم پوشی از تلاش دیگران است، گفت: تمام تلاش سازمان سینمایی در دوره گذشته این بوده که بودجه‌ای مجزا از وزارت ارشاد برای سینما در نظر گرفته شود، اما متاسفانه این تلاش‌ها با تصمیم نادرست مدیران فعلی 30 الی 40 درصدش کاسته شده است.



وی متذکر شد: سوال دیگر من این است که در بحث سخت افزاری آیا ما به استانداردهای لازم رسیده‌ایم که هم اکنون برای امور سینمایی کاهش بودجه در نظر می‌گیریم؟ آیا جدا از سالن‌های سینمایی ما که اغلب فرسوده هستند وسایل تولید فیلم‌های ما با استانداردهای روز همخوانی دارند که ما برای آن تقاضای کاهش بودجه می‌کنیم!



کاهش بودجه اقدامی در جهت افول سینما



وی در پایان خاطرنشان کرد: من در انتهای سخنان خود به روشنی اعلام می‌کنم که کاهش بودجه سینما اقدامی در جهت رشد سینما نیست، بلکه رفتاری است که افول سینما را در پی خواهد داشت.

captcha