کد خبر: 1345304
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۰
حجت‌الاسلام موسوی تأکید کرد:

تبعیت از اهل بیت(ع) در سبک عزاداری اربعین حسینی

گروه اندیشه: اربعین دیرینه و پیشینه‌ای دارد که به خاندان پیامبر(ص) برمی‌گردد؛ شکل عزادری‌ها باید همان شکلی باشد که خاندان نبوت(ص) بعد از شهادت امام حسین(ع) انجام می‌دادند.


حجت‌اسلام والمسلمین سیدمحمدعلی موسوی، پژوهش‌گر و استاد حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره عزاداری‌های اربعین گفت:  دین از محوری‌ترین مسائل در ایجاد وحدت ملی است و از این میان، مودت و محبت نسبت به خاندان پیامبر(ص) از نکات کلیدی این محور وحدت‌بخشی است. بر اساس روایات، مهرورزی به پیامبر(ص) و خاندانش واجب است و فریقین بر این مسئله توافق دارند و این یک نکته اجماعی است.



وی ادامه داد: جدای از تلقی ویژه ما شیعیان نسبت به امام حسین(ع)، در هر دو فرقه شیعه و سنی در این‌که ایشان نوه پیامبر(ص) بودند، به گردن همه مسلمانان حق دارند و این‌که آن‌ها خاندانی بودند که گاهی با صلح‌شان و گاهی با جنگ‌شان، بیشترین خدمت را به اسلام کرده‌اند، اتفاق نظر است.



عزاداری امام حسین(ع) و ایجاد وحدت ملی



وی با اشاره به این‌که امام حسین با خون خود اسلام را حفظ کرد و این ریختن خون برای به دست آوردن قدرت و یا آشوب‌گری نبود، تصریح کرد: بر اساس این اشتراکی که بین همه مسلمانان دنیا وجود دارد، عزاداری امام حسین(ع) می‌تواند به عنوان یکی از مؤلفه‌های وحدت ملی باشد. اما برخی از شیعیان با عزاداری‌های نامتعارف مانند قمه زدن و.. باعث دور شدن مذاهب و فرق دیگر از این مراسم می‌شوند.



این محق و پژوهش‌گر مسائل دینی افزود: عزاداری‌ها نامتعارف باعث می‌شود تا از تشیع تلقی خرافی بشود؛ به این ترتیب که بیننده تشیع را فاقد درون‌مایه عقلی پندارد و مردم را نسبت به خود مذهب بدبین می‌کند. نکته دوم این‌که خود شیعیان را انسان‌های غیر عقلانی معرفی می‌کند؛ عزاداری‌های نامتعارف سبب می‌شود که وحدت ملی شکننده شود.



ریشه تاریخی اربعین در خاندان پیامبر(ص)



وی با بیان این‌که عزاداری باید به صورت عقلانی و عاطفی، همان‌طور که دستور آن از طرف ائمه(ع) به ما رسیده‌ است، برگزار شود، گفت: اربعین در سنت اسلامی، یک عرف اجتماعی بوده‌ است. چنین رسم بوده که در چهلمین روز بعد از فوت یا شهادت شخصی که در بین جامعه، قوم و خانواده‌ای عزیز بود، افراد جمع می‌شدند و تعزیه و سوگواری برپا می‌کردند.



وی خاطرنشان کرد: افزون بر این‌که این سنت در جامعه وجود داشته و پیامبر اکرم(ص) هم ما را از این بابت نهی نکرده است، درباره امام حسین(ع) چنین آمده که اهل بیت پیغمبر(ص) برای ایشان عزاداری کرده‌اند. بنده در کتاب «قافله نور» اثبات کردم که خاندان پیغمبر(ص) در اولین اربعین آمده‌اند و در سوگ سالار شهیدان عزاداری کرده‌اند و با تمسک به خاندان پیامبر(ص)، برای ما شیعیان هم لازم است که هرساله عزاداری را هر ساله در اربعین امام(ع) انجام دهیم.



حجت‌الاسلام موسوی بیان کرد: شکل عزادری‌ها باید همان شکلی باشد که در خاندان نبوت(ص) بعد از شهادت امام حسین(ع) انجام می‌دادند. اربعین دیرینه و پیشینه‌ای دارد که به خاندان پیامبر(ص) برمی‌گردد. وقتی حضرت زینب(س) بر سر مزار امام حسین(ع) حاضر شدند، خود را با تیغ نزدند و کارها غیر عقلانی و غیرانسانی که باعث هتک حرمت شود، انجام ندادند. در آن مراسم امام سجاد(ع) سخن گفتند، دیگران گریه کردند و سلام بر امام حسین(ع) فرستادند.

captcha