استقلال قوا سرمایه اصلی حیات دموکراسی و مردم‌سالاری است
کد خبر: 1352196
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۰
علی لاریجانی:

استقلال قوا سرمایه اصلی حیات دموکراسی و مردم‌سالاری است

گروه سیاسی: رئیس مجلس امروز در نطق خود با بیان اینکه استقلال قوا سرمایه اصلی حیات دموکراسی و مردم‌سالاری است، گفت: چنانچه از هر حقی زیادتر از حد معمول استفاده شود به ضد خود بدل می‌شود.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز چهارشنبه، 18 دی‌ماه در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی پس از انتخابات ریاست جمهوری با تحلیل دقیق شرایط  کشور، همکاری صادقانه با دولت را مبنای کار خود قرار داد.



وی با بیان اینکه همکاری سه قوه می‌تواند در حل مشکلات اقتصادی کشور مؤثر باشد، گفت: این تعامل می‌تواند هم فضای تحرک را برای کارآفرینان اقتصادی فراهم آورد و هم در موضوع مذاکرات هسته‌ای، قدرت بیشتری برای هیئت مذاکره‌کننده تدارک ببیند؛ به همین منظور مجلس در نخستین گام به وزرای دولت رأی اعتماد قابل توجهی داد.



منتخب مردم قم در مجلس با تأکید بر اینکه نمایندگان بسیاری از سلیقه‌ها را نادیده گرفتند، خاطرنشان کرد: مجلس صرفاً به دلیل همکاری با دولت جدید و ایجاد امید در بهبود شرایط کشور، به 15 نفر از اعضای کابینه رأی اعتماد داد و اینکه سه وزیر نتوانستند رأی اعتماد مجلس را اخذ کنند، امر غیر معمولی نبود.



وی ادامه داد: روشن است که وجه دیگر وظیفه نمایندگی نظارت بر کار وزرا و هیئت وزیران است و یکی از صور نظارت، طرح سؤال است؛ اینگونه نظارت‌ها همیشه از کجی‌ها جلوگیری کرده و مانع از انباشتگی اشکالات می‌شود و نباید انتظار داشت که مجلس نقش مستقل خود را از دست بدهد.



لاریجانی با بیان اینکه استقلال قوا سرمایه اصلی حیات دموکراسی و مردم‌سالاری است، گفت: چنانچه از هر حقی زیادتر از حد معمول استفاده شود به ضد خود بدل می‌شود که قطعاً نمایندگان مجلس به این امر توجه کافی خواهند داشت، اما باید توجه داشت که بخش مهمی از انتقادپذیری و اصلاح‌گری در درون سیستم حکومتی از طریق سؤال نمایندگان محقق می‌شود.



رئیس‌ مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به نطق یکی از نمایندگان مجلس و طرح انتقاداتی از قوه قضاییه اشاره کرد و افزود: فارغ از محتوای مباحث مطروحه که قابل نقادی است، این حد از اظهار نظر از جانب نمایندگان وجهی برای اعلام جرم توسط دادستانی ندارد و اگر تصور توهین از عبارات برداشت شده، باید از مسیر قانونی آن اقدام شود.



لاریجانی ضمن انتقاد از نطق این نماینده مجلس تصریح کرد: ساحتی که در قانون اساسی برای صیانت از آزادی بیان، مخصوصاً برای نمایندگان قائل شده است، اقتضا دارد دادستان از تفسیر محدود قانون پرهیز کند که قطعاً مقصودم «توسع بلاوجه در تفسیر قانون» نیست، بلکه مرّ قانون با نگاه خوشبینانه به آزادی بیان است و این رویکرد برای وجهه نظام و آینده آن قطعاً بهتر و نافع‌تر است.

captcha