به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در این نشست مشترک ضمن گفتوگو و تبادل نظر پیرامون اهداف و وظایف مشترک دو وزارتخانه در قانون برنامه پنجم توسعه و مواد مرتبط با بخش سلامت، راهکارهای عملی برای تحقق پوشش همگانی و فراگیر سلامت و کاهش هزینههای درمانی از جیب مردم تصمیمگیری شد.
براساس این گزارش در این نشست، وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به پیگیری جدی تامین منابع مورد نیاز بخش سلامت، ایجاد رضایت کافی در مردم از نحوه ارائه خدمات سلامت و افزایش کیفیت خدمات تاکید کردند.
در این جلسه مقرر شد، به منظور تحقق راهکارهای عملی کاهش هزینههای درمانی مردم، کارگروههایی جداگانه شامل کارگروه دارو، کارگروه تعرفه و کارگروه فنآوری اطلاعات و سامانه خدمات سلامت و بیمهها تشکیل شود و پس از بررسی کارشناسی موضوعات در این کارگروهها و بررسی جامع مسائل، گزارشهای نهایی به وزرا اعلام شود و در جلسات بعدی مورد پیگیری قرار گیرد.
تحقق مطالبات مردمی؛ اصلیترین هدف دولت
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست هدف اصلی همه مسئولان دولت از جمله دو وزارتخانه را تحقق مطالب مردم عنوان کرد و ضمن تاکید بر سرعت انجام امور گفت: وظیفه ما این است که مصمم و مقتدر در جهت تحقق اهداف نظام سلامت و ایجاد رضایتمندی در مردم حرکت کنیم.
سیدحسن هاشمی با اشاره به همدلی و همگرایی ایجاد شده بین همه مسئولان نظام در اولویت دادن به مقوله سلامت جامعه گفت: همه ما برای کمک به مردم هم عقیده هستیم و باید نتیجه تصمیم گیریهای این گونه جلسات به طور مستقیم به زندگی مردم تاثیر گذارد و مردم طعم شیرین تغییرات را بچشند.
اعلام تعرفههای بخش خصوصی و دولتی در نیمه اول بهمنماه
وزیر بهداشت ضمن تاکید بر ایجاد سه کارگروه مشترک "دارو"، "تعرفه" و "فن آوری اطلاعات و سامانه خدمات سلامت" به منظور تحقق پوشش همگانی سلامت و کاهش هزینههای درمانی مردم، بر تصمیمگیری و اعلام هرچه سریعتر رقم واقعی تعرفهها در کارگروه "تعرفه" تاکید و خاطرنشان کرد: کارگروه تعرفهها حداکثر تا نیمه اول بهمنماه موظف است تا رقم واقعی تعرفهها را در بخشهای دولتی و خصوصی اعلام کند.
هاشمی همچنین بررسی کتاب تعیین ارزش نسبی خدمات سال 89 را مورد اشاره قرار داد و از مسئولان نظام پزشکی و بیمهها خواست تا با بررسی مجدد این کتاب نسبت به برآورد دقیق ارزش نسبی خدمات اقدام کنند.
وزیر بهداشت همچنین با اشاره به اهمیت کارگروه دارو گفت: دارو موضوع مهمی است که به طور مستمر و همیشگی باید مورد توجه قرار گیرد و بنابراین، این کارگروه باید تداوم داشته و همیشگی باشد.
هاشمی همچنین در خصوص کارگروه فناوری اطلاعات و سامانه خدمات سلامت و بیمهها گفت: در حال حاضر زیرساختهای این سامانه در سازمانهای مرتبط فراهم شده است و بهتر است از داشتههای موجود در این حوزه و نیز تجارب سازمانهای بیمه گر و دیگر ارگانهای مرتبط استفاده شود و زارت بهداشت نقش ناظر و ارزیابی کننده بر این سامانه را داشته باشد.
واقعیشدن تعرفهها، رضایتمندی مردم و ارائه دهندگان خدمت را در پی دارد
براساس این گزارش، مشاور عالی وزیر بهداشت در این نشست اظهارکرد: اگر تعرفهها به صورت واقعی تعریف شوند، از نظر اقتصادی و رفاهی، رضایت مردم و ارائه دهندگان خدمت را به حداکثر میرسانند و در غیر این صورت یکی از این دو گروه آسیب میبینند.
داوود دانش جعفری گفت: اگر تعرفهها کمتر از قیمت متعادل باشد از نظر اقتصادی قیمت خدمت در بازار افزایش مییابد و کاهش میزان خدمت توسط عرضه کننده افزایش تقاضای خدمت توسط مصرف کننده را به دنبال دارد و اگر تعرفهها بیشتر از قیمت متعادل باشد، عکس این موضوع خواهد بود. بنابراین پایین یا بالا بودن تعرفهها از قیمت واقعی خود، هر دو به ضرر جامعه، مصرفکننده و عرضهکننده خدمات است و باید قیمت خدمات را متعادل و درست تعریف کنیم.
تعیین واقعی تعرفهها و سامان دادن بیمهها؛ دو اصل مهم در رضایتمندی مردم
براساس این گزارش ایرج فاضل، نماینده وزیر بهداشت در شورای عالی نظام پزشکی، تعیین واقعی تعرفهها و سامان دادن عملکرد بیمهها را بزرگترین خدمت به مردم عنوان کرد و گفت: با تعیین نرخ واقعی تعرفههای عمومی و خصوصی رضایت مردم جلب خواهد شد.
کاهش هزینهها، افزایش کیفیت و دسترسی آسان به خدمات درمانی؛ مهمترین انتظار مردم
آقاجانی، معاون درمان، نیز در این نشست گفت: مردم از خدمات درمانی 3 انتظار کلی دارند که کاهش هزینههای درمانی مردم، افزایش کیفیت خدمات دریافت شده و دسترسی آسان به خدمات درمانی یک انتظار مردم از وزارت بهداشت است.
وی واقعیشدن تعرفهها در بخش دولتی و خصوصی را شاه بیت سه انتظار مردم دانست و گفت: با مشخص شدن قیمت واقعی تعرفهها بسیاری از مشکلات مردم نیز حل خواهد شد.
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در سه ماه گذشته در خصوص ویزیت پزشکان دولتی و خصوصی و هتلینگ اقداماتی صورت گرفته است و ویزیت پزشکان عمومی بر اساس دهک 9 جامعه و ویزیت پزشکان متخصص نیز بر اساس درآمد دهک 10 جامعه تعرفهبندی شده است.
انجام 90 درصد خدمات درمانی به مردم در بیمارستان دولتی
رضا ملکزاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، نیز در این نشست با بیان اینکه 90 درصد خدمات درمانی به مردم در بیمارستانهای دولتی انجام میشود، گفت: درصورتیکه تعرفهها به صورت واقعی دیده شوند، میزان رضایتمندی مردم از نحوه ارائه خدمات در بیمارستانهای دولتی افزایش مییابد.
ملکزاده مهمترین راهکار برونرفت نظام سلامت از چالشهای فعلی را واقعیشدن تعرفهها عنوان کرد و گفت: برای رضایتمندی مردم از حوزه درمان، نیازمند تغییرات اساسی هستیم و این تغییرات در قالب واقعیشدن تعرفهها محقق میشود.
کاهش پرداخت هزینههای دارویی مردم از 50 به 40 درصد
رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو نیز گفت: با همکاری بیمهها توانستیم بازار دارویی کشور را از هزار و 500 میلیارد تومان در سال 91 به هشت هزار و 500 میلیارد تومان در سال 92 بالا ببریم و در نتیجه پرداخت هزینه دارویی از جیب مردم از حدود 50 درصد در سال 91 به حدود 40 درصد در سال 92 کاهش یافت.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: اگر بتوانیم در سال آینده هزار و 250 میلیارد تومان در حوزه دارویی هزینه کنیم، دیگر هیچ بیماری دچار مشکل جدی در پرداخت هزینههای دارویی نخواهد شد.
رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه بر ضرورت کنترل بر نسخ دارویی تاکید کرد و آمادگی سازمان غذا دارو را برای راهاندازی سامانه الکترونیکی نسخ دارویی با همکاری سازمانهای بیمه گر اعلام کرد.
وی در ادامه افزود: در صورت همکاری سازماهای بیمهگر با وزارت بهداشت نسخهنویسی الکترونیکی تا سال آینده اجرایی خواهد شد. برنامه سازمان غذا و دارو یکسانسازی و کاهش قیمت داروهاست.
لزوم دسترسی پوشش همگانی سلامت به مردم
بر اساس این گزارش، علیرضا دلاوری، مشاور وزیر و رییس دبیرخانه سیاستگذاری سلامت وزارت بهداشت، نیز گفت: هدف مشترک و اصلی بیمهها و وزارت بهداشت پوشش همگانی سلامت است که با همکاری و هماهنگی سازمانهای بیمه و وزارت بهداشت میتوانیم پوشش همگانی سلامت را برای مردم فراهم آوریم.