به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، ارمغان وزارت آموزش و پرورش در دولت پیشین تعطیل کردن روز پنج شنبه برای دانشآموزان بود، تعطیلی که با هدف حضور بیشتر دانشآموزان در کنار خانواده به منظور بهبود سبک زندگی خانوادگی دنبال میشد؛ این طرح از مهر سال 90 در سراسر کشور اجرا شد و در آن سال، دبستانها در روزهای پنجشنبه تعطیل شد.
اینکه تا چه حد حضور دانشآموزان طی روزهای پنج شنبه در خانواده میتواند در ایجاد انس و الفت در میان اعضای خانواده و بهبود سبک زندگی مثمرثمر باشد گویا از سوی فانی، وزیر آموزش و پرورش جای شک و شبهه داشته است؛ بنابراین وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که در سال تحصیلی 93 - 94 تعطیلی پنجشنبهها لغو میشود و به جای آن یک روز در هفته دانشآموزان بدون کیف و کتاب به مدرسه میروند و به فعالیتهای فرهنگی، پرورشی، هنری و ورزشی میپردازند.
بنابراین گزارش، این طرح که در مرحله اول ویژه مدارس مقطع ابتدایی و دوره اول متوسطه اجرایی میشود موافقان و مخالفان مختلفی دارد.
تعطیلی روز پنج شنبه ممکن است فقط ساعات بیکاری فرزندان در خانواده را بیافزاید
حجتالاسلام والمسلمین مجتبی ملکی، مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش وپرورش معتقد است که تعطیلی روز پنج شنبه ممکن است فقط ساعات بیکاری فرزندان در خانواده را بیافزاید در صورتی که دانشآموزان در برهههای حساس زندگی هستند که نیاز به آموزشهای مداوم غیر درسی نیز دارند.
وی تعطیلی را در مقوله تعلیم و تربیت بیمعنا دانست و گفت: مدرسه باید محیطی برای آموختن باشد نه اینکه صرفا به حفظ کردن محدود شود. دانشآموزان ما امروز با وظایف خود در نقشهای مختلف دختر یا پسر بودن آشنا نشدهاند و این باید یکی از آموزشهای جدی باشد که در این طرح دنبال میشود. سبک زندگی اسلامی ــ ایرانی حلقه گمشده زندگی دانشآموزان است که باید در این طرح جایگاه خود را بیابد.
ارائه آموزشهای فرهنگی و تربیتی به یک روز خلاصه نشود
محمد بنیادی، مدیرکل پیشین قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش با اجرای این طرح با شعار یک روز بدون کیف و کتاب و به صورت یک روزه مخالف بود و گفت: ارائه آموزشهای فرهنگی، پرورشی و هنری نباید محدود به یک روز خاص شود، این امر از چنان اهمیتی برخوردار است که باید به صورت مداوم و مستمر در طول هفته و در خلال برنامههای آموزشی دانشآموزان دنبال شود.
وی شعار یک روز بدون کیف و کتاب را مغایر با اهداف آموزش و پرورش دانست و گفت: این امر نباید جنبه شعاری به خود گیرد بلکه باید در قالب سرفصلهای مشخص دنبال شود. حجم وسیع دانشآموزان در مدرسه یک نظم جدی در ارائه آموزشها را میطلبد تا دانشآموزان در مدرسه رها نباشند و زمان بی فایده سپری نشود. حضور دانشآموزان در مدرسه برای دریافت مهارتهای فرهنگی و پرورشی باید قاعدهمند باشد. اگر سرفصل آموزشهای فرهنگی، پرورشی وهنری مشخص نشود بیکاری دانشآموز در مدرسه و متعاقبا مشکلاتی را به همره خواهد داشت.
مدیرکل پیشین قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش آموزش مهارتهای زندگی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی را از جمله مهمترین محورهایی دانست که باید در قالب این طرح به دانشآموزان انتقال داده شود و گفت: این برنامهها باید با جذابیت بالا برای دانشآموزان اجرا شود تا سبب ماندگاری در ذهن ایشان شود.
جذابیت شرط اول در ارائه آموزشهای غیردرسی
در مقابل امانی، معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش شهر تهران از طرح یک روز بدون کیف و کتاب استقبال کرد و گفت: علاوه بر پنجشنبهها باید از زمان بعدازظهرها نیز برای ارائه آموزشهای فرهنگی، هنری، پرورشی و ورزشی به دانشآموزان استفاده کرد، اما پیش شرط موفقیت در این زمینه اجرای برنامههای جذاب و گیرا و متناسب با شرایط سنی برای دانشآموزان است.
عاقلزاده، معاون ادارهکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش نیز که کار در دولت پیشین را نیز تجربه کرده، معتقد است تعیین تکلیف تعطیل بودن یا نبودن روز پنج شنبه یک کار میدانی وسیع میطلبد تا نظرات فرهنگیان و خانواده ه دانشآموزان احصا شود.
وی با اشاره به اینکه تعطیل شدن روز پنجشنبه و اضافه شدن یک ساعت به زمان درسی دانشآموزان در سایر روزهای هفته سبب خستگی آنان میشود، گفت: تعطیلی پنجشنبه و جمعه به دنبال هم تا حدودی فرایند یادگیری و یادآوری دانشآموزان را دچار مشکل میکند.
آموزشهای فرهنگی و پرورشی ابزار جدید نیاز دارند
وی یک روز بدون کیف و کتاب را امری مفید برای دانشآموزان ارزیابی و عنوان کرد: امروز وقت آن رسیده است که فارغ از عملکردهای قدیمی از ابزار و روشهای نوین برای آموزش به کودکان استفاده کنیم. استفاده از ابزارهایی همچون اردو و برنامههای عملی به ویژه در بخش آموزشهای فرهنگی و تربیتی از اهمیت دو چندان برخوردار است.