انقلابی معتدل، اهل تعقل و اجتهاد است
کد خبر: 1367370
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۸
علیرضا صدرا:

انقلابی معتدل، اهل تعقل و اجتهاد است

گروه سیاسی: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران یادآور شد: تندروی‌ها محصول ظاهرگرایی است، اما آن‌ها که اهل تعقل و تعمق هستند، معمولاً اعتدال‌گرا هستند، لذا یک انقلابی معتدل، اساساً اهل تعقل و اجتهاد است، در حالی که ظاهرگرایان یا متحجر هستند یا متهتک.


علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) با اشاره به دوگونگی پدیده‌ها به صورت حقیقی و غیر حقیقی گفت: پدیده‌ها به دو صورت اعتدلی یا افراطی و تفریطی بروز می‌یابند.



وی سازش‌گری و شورش‌گری را به عنوان نمونه‌های این افراط و تفریط برشمرد و خاطرنشان کرد: منظور از «الضَّالِّینَ» که در قرآن ذکر شده، کسانی هستند که در احقاق حق تعلل کرده و با این ادعا که اهل «تسالم» هستند، به ورطه تفریط افتاده و با دشمن، سازش می‌کنند و تن به ذلت می‌دهند.



صدرا در ادامه نقل تبیین‌های قرآن از خارج شوندگان از دایره اعتدال گفت: قرآن مجید می‌گوید این‌ها تعدی کرده و با خروج از مسیر اعتدال و میانه به تندروی، خون‌ریزی، طغیان و شورش‌گری وارد می‌شوند.



وی با اشاره به اینکه افراط و تفریط در همه مکاتب و مدنیت‌ها وجود دارد، تصریح کرد: از ابتدای تاریخ اسلام با این جریانات، مواجه بوده‌ایم و در مقابل جریان اصیل و عدالت‌گرای امامت، مرجئه و خوارج شکل گرفته بودند که یکی تهتک و دیگری تحجر داشت.



عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با یادآوری اینکه افراطی‌گری در اسلام، مختص وهابی‌ها نیست، گفت: در میان شیعه هم جریانات افراطی داشته‌ایم؛ دو جریان «منافقین» و «قاعدین» که امام خمینی(ره) در جریان نهضت و نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی با آن ها مواجه بوده‌اند.



وی اعمال تندروانه و تروریستی منافقین را در سال‌های اول انقلاب یادآور شد و افزود: معمولاً آن‌ها که یک روز، تندروی می‌کنند، یک روز هم با ذلت، سازش می‌کنند که منافقین هم به همین سرنوشت دچار شده‌اند.



صدرا گفت: این تندروی‌ها محصول ظاهرگرایی است، اما آن‌ها که اهل تعقل و تعمق هستند، معمولاً اهل اعتدال هستند، لذا یک انقلابی معتدل، اساساً اهل تعقل و اجتهاد است، در حالی که ظاهرگرایان یا اهل تحجر هستند یا تهتک.



وی از سکولارها و لیبرال‌های اسلامی به عنوان نمونه‌ای از ظاهرگرایان سازش‌کار که تن به پذیرش سلطه مکاتب دیگر داده‌اند، نام برد و در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در هر صورت شورش‌گران و سازش‌گران به تعبیر قرآن ضاله هستند هر دو از مسیر اعتدال، خارج شده‌اند.



عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تفکیک قائل شدن میان صداقت سیاسی با سادگی سیاسی گفت: دلسوزی و صداقت به تنهایی کافی نیست، چرا که فرد دلسوز و صادق که در عین حال ساده هم باشد، به علت ظاهرگرا و اهل تصلب بودن و تحجر بودن و دوری از تعقل و تعمق، معمولاً عامل و عمله شیطان‌ها می‌شوند.



وی به نمونه وهابیت اشاره کرد و یادآور شد: بر فرض پذیرش صداقت بدنه وهابیون می‌بینیم که سادگی و ظاهرگرایی آن‌ها سبب شده است که شیاطین اعم از استبدادهای داخلی مثل ملوک عربستان و قطر و استکبار جهانی آن‌ها را ملعبه دست خود قرار دهند.



صدرا پنهان شدن استبداد و استکبار پشت سر وهابیون و تکفیری‌ها را یادآور شد و گفت: این بخشی از راهبرد کلی کشف، شناسایی، تقویت جریانات مستعد و حتی ایجاد آن‌ها در جهت تضمین و بقای منافع بلندمدت ارتجاع و استکبار است.

captcha