کد خبر: 1367384
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۸
اندیشمند مسیحی در گفت‌وگو با ایکنا:

تکفیری‌ها دفاع از باطل را جهاد علیه متجاوز به خاک کشور اسلامی می‌پندارند

گروه بین‌الملل: گروه‌های تکفیری که سعی دارند از راه‌های مختلف، بر حقانیت ادله باطلشان تاکید کنند، به‌نوعی از «جهاد» در عراق، لبنان و سوریه سخن می‌گویند که گویی دشمن وارد خاک یک کشور اسلامی شده است و آنان وظیفه دفاع از مسلمانان را بر عهده گرفته‌اند!


«بدیع ابوجوده»، اندیشمند مسیحی مقیم لبنان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان این مطلب گفت: واژه جهاد و مجاهد اگرچه طی سال‌های اخیر مفهومی کاملا افراطی در رسانه‌های جهان یافته است؛ ولی همه می‌دانند که اصل این عبارت با چیزی که امروز به نام جهاد مطرح می‌شود تفاوت بسیار زیادی دارد. جهاد در عربی یعنی تلاش زیاد و در مفهوم دینی یعنی مبارزه در راه دین؛ این مفاهیم در همه ادیان وجود دارند و پیروان برای دفاع از دین خود، وارد جنگ با دشمنان می‌شوند که همان مفهوم جهاد را می‌رساند.



گروه‌های تکفیری؛ خطری جدی برای پیروان اسلام و مسیحیت



وی اضافه کرد: مسئله‌ای که این روزها ذهن جهانیان را به خود مشغول کرده است، تشکیل گروه‌های تکفیری در برخی کشورهای خارومیانه است که خطری جدی برای پیروان اسلام و مسیحیت به‌شمار می‌روند. این گروه‌های به‌ظاهر اسلامی، با نقض آشکارترین حقوق انسانی، به کشتار برادران دینی خود در عراق، لبنان و سوریه اقدام می‌کنند و نام این عمل را نیز «جهاد» می‌گذارند؛ درحالی‌که جهاد یعنی مبارزه با دشمنی که به خاک یک کشور تجاوز کرده است.



ابوجوده با طرح این سؤال که "کدام شهروند عراقی و لبنانی به خاک این «تکفیری‌ها» تجاوز کرده‌اند که این‌گونه مورد هجوم قرار گرفته و کشته می‌شوند"، عنوان کرد: شاید بهترین و کوتاه‌ترین پاسخ این باشد که تکفیری‌ها، اعتقادات باطل خود را جزء «خاک کشورهای اسلامی» می‌پندارند و برای همین جهاد برای حفظ این تفکرات افراطی را ثواب می‌دانند!



وی افزود: در حال حاضر گروه‌های مختلفی در جهان اسلام به‌وجود آمده‌اند که مدعی جهاد هستند و برای اثبات جهادگری خود، حتی به برادران مسلمان خود نیز رحم نمی‌کنند؛ گروه‌های تکفیری و وابستگان به القاعده، مشخص نیست چه برداشتی از اسلام و مسلمانی دارند که کشتن برادر دینی خود را جهاد می‌پندارند و با افتخار و به بدترین شکل ممکن، در عراق، لبنان و سوریه به قتل و جنایت می‌پردازند؛ این افراد اگر یک‌بار هم قرآن را می‌خواندند، با آیه‌ای مواجه می‌شدند که کشتن یک انسان بی‌گناه را معادل کشتن همه انسان‌ها قلمداد کرده است.



این اندیشمند مسیحی با بیان این‌که تکفیری‌ها، سعی می‌کنند به کشتارهای خود وجهه «مقدس» بدهند، تصریح کرد: حتی اگر به فرض بپذیریم که تکفیری‌ها برای هدفی مقدس، به انجام چنین اقداماتی می‌پردازند، بازهم نمی‌توانیم کشتار غیرنظامیان و بمب‌گذاری‌ها در اماکن عمومی را توجیه کنیم و بازهم برمی‌گردیم به همان آیه قرآن؛ چگونه می‌توان ادعای جهاد داشت ولی کشتن انسان‌های بی‌گناه را برای هدفی به‌ظاهر مقدس و دینی، نادیده گرفت.



اشتباه تکفیری‌ها در برداشت از "انجام صحیح تعالیم دینی"



وی دلیل تشکیل گروه‌های انحرافی در جوامع مختلف را برداشت‌های غلط از تعالیم دینی دانست و گفت: وظیفه هر فرد معتقد به تعالیم ادیان الهی این است که به آیات و دستورات بیان‌شده در آن دین توجه کنند و علاوه بر انجام صحیح آن‌ها، دیگر برادران دینی خود را نیز به عمل به این دستورات دعوت کنند. در این مرحله باید به واژه «انجام صحیح» توجه کنیم؛ چراکه برداشت‌های مختلفی از تعالیم اسلامی وجود دارد که افراد یا گروه‌های مختلف، گاهی به دلیل وابستگی به یک تفکر خاص، «انجام صحیح» را با «افراطگرایی و تندروی» اشتباه می‌گیرند و در این‌جاست که گروه‌های تکفیری و جنگ‌طلب به‌وجود می‌آیند.



به گفته ابوجوده، هر انسان معتقد به خداوند، بر این باور است که حیات توسط پروردگار متعال به انسان اعطا شده است؛ حال چگونه می‌توان این حیات را به بهانه وجود اختلاف دینی، فکری و قومی از دیگر انسان‌ها گرفت؟! هر کسی که شکرگزار نعمات الهی باشد بی‌شک نعمت زندگی را بیش از هر نعمت دیگری دوست دارد؛ کسی که تکفیر می‌کند، حمله انتحاری انجام می‌دهد و یا افراد بی‌گناه را فقط به دلیل انتساب به یک تفکر متفاوت، سزاوار مرگ می‌داند، هیچ بهره‌ای از اعتقاد به پروردگار نبرده است.



این اندیشمند مسیحی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت کنونی لبنان و نحوه تعامل پیروان ادیان مختلف، بیان کرد: مردم لبنان اعم از مسلمانان اهل سنت و شیعه و یا پیروان مذاهب مختلف مسیحی، به‌خوبی و با مسالمت در کنار هم زندگی می‌کنند و اگر امروز شاهد وجود برخی تنش‌ها و ناآرامی‌ها هستیم، این‌ها نتیجه ورود گروه‌های تکفیری به لبنان است. زمانی‌که یک اشتراک بزرگ و برتر به نام «اعتقاد به الله» در میان یک ملت وجود دارد، چگونه می‌توان انتظاری جز زندگی آرام و صلح‌آمیز داشت.



وحدت با احترام به اعتقادات دینی یکدیگر محقق می‌شود



وی در پایان بر ضرورت وحدت میان شهروندان تاکید و عنوان کرد: اجماع نظر و وحدت در هر موضوعی قدرت عمل را بالا می‌برد و باعث رشد افرادی می‌شود که در این تصمیم‌گیری نقش دارند. وحدت زمانی محقق می‌شود که گروه‌های مختلف ضمن حفظ اعتقادات خود، به اعتقادات دیگران نیز احترام بگذارند و سعی کنند تا در جامعه‌ای که زندگی می‌کنند، فقط به اشتراکات توجه کنند و لااقل، اختلافات را به سطح جامعه نکشانند؛ مشکل پیروان اغلب ادیان در جهان امروز این است که سعی می‌کنند بر دیگر گروه‌های دینی مسلط شوند و عقاید خود را به آنان تحمیل کنند؛ درحالی‌که چنین عملکردی در نهایت به تکفیر و طرد دیگران منجر می‌شود و نوعی گسست در روابط بین مردم به‌وجود می‌آورد.

captcha