به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش امروز، 26 بهمنماه، در نشستی خبری به تشریح برنامههای ادارات کل زیر مجموعه این معاونت پرداخت و سپس پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.
وی از جمله برنامههای دفتر تربیت بدنی و سلامت را عملیاتی کردن سند تحول در حوزههای تحت پوشش این معاونت، توسعه مشارکت آحاد جامعه، فرهنگیان، دانشآموزان و اولیا در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش، بهسازی نیروی انسانی به ویژه معلمان و ... برشمرد.
تدوین سند جامع سلامت و ایمنی
وی با اشاره به اینکه در تمام دفاتر، اتاق فکر تشکیل شده است، از تدوین سند جامع سلامت و ایمنی خبر داد و گفت: در دفتر مراقبت از آسیبهای اجتماعی، که استراتژی موجود پیشگیری اولیه و افزایش مهارت دانشآموزان است رفتارهای پرخطر، عوامل مخاطرهآمیز و آسیبها رصد میشود.
وی با بیان اینکه معاونت تربیت بدنی و سلامت فقط پاسخگوی سلامت زیستی و بدنی دانشآموزان نیست، گفت: تربیت بدنی میتواند در حوزههای اخلاقی و اجتماعی تأثیرگذار باشد و در کنار توانمندیهای جسمی و مهارتی، مسئولیت پذیری، همکاری و مهارتهای اجتماعی را آموزش دهد و این امری است که ما آن را دنبال میکنیم.
وی بیاخلاقیهایی که در حاشیه مسابقات ورزشی صورت میگیرد را محدود و جزئی ارزیابی و عنوان کرد: تبلیغاتی که در این زمینه صوت میگیرد، سبب بزرگ جلوه داده شدن این امر میشود وگرنه آنچه در کف مدارس و در فعالیتهای ورزشی دانشآموزان صورت میگیرد با این حاشیهها فاصله دارد.
حمیدی با اشاره به برپایی دورههای آموزشی اخلاقمداری برای معلمان ورزشی گفت: دانشآموزان در حیاط مدرسه وفاق و سازگاری را در کنار فعالیتهای ورزشی فرا میگیرند.
نگوییم دانشآموز معتاد!
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری که پیرامون اعتیاد دانشآموزان مطرح شد، گفت: شایسته است از واژه دانشآموزان معتاد استفاده نکینم چرا که مدرسه مکانی برای تعلیم و تربیت است و نوجوانان از خانوادهها و محلات پرخطر به سمت این آسیب کشیده میشوند. راهبرد ما پیشگیری است اما در حال تدوین پروتکل مواد مخدر هستیم و این امر یک تقسیم کار ملی میطلبد. نوجوان معتاد مشغول به تحصیل در مدرسه اخراج نمیشود، ارجاع میشود.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ویژه دانشآموزان گفت: من از وزیر آموزش و پرورش برای پر رنگ کردن این امر در مدارس میثاق گرفتهام. در حال حاضر باید با استفاده از آموزش معلمان، مدیران و ایجاد شوراها توانمندی اولیا مدرسه را در حوزه پیشگیری از آسیبها تقویت کنیم.
کمبود مربی بهداشت در مدارس
وی در بخش دیگری ازسخنان خود به کمبود مربی بهداشت در مدارس اشاره و عنوان کرد: در دانشگاه فرهنگیان باید رشته بهداشت مدارس راهاندازی شود تا فارغ التحصیلان مستقیما جذب آموزش و پرورش شوند. همچنین از معلمان مازاد رشتههای مرتبط نیز استفاده و دولت و مجلس برای ارائه مجوز استخدام همکاری کنند.
توجه به موضوع ایدز در مدارس نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در نشست بود. حمیدی با اشاره به اینکه یکی از عوامل بازدارنده برای آگاهیدهی در این زمینه به دانشآموزان مسئله قبحزدایی است، گفت: سعی میکنیم آموزشهای مرتبط را با استفاده از مفاد کتب درسی و ارائه بروشورها و همچنین برپایی دورههای هشت ساعته برای معلمان پیگیری کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به کمبود فضاهای ورزشی دانشآموزی اشاره و عنوان کرد: 90 هزار مدرسه در کشور داریم که برای این تعداد فقط دو هزار و 956 هزار فضای ورزشی برون مدرسهای تدارک دیده شده است. البته 798 پروژه نا تمام نیز در دست اجرا است.
رفع تبعیض توزیع امکانات ورزشی بین دختران و پسران
وی از سیاستهای این معاونت را رفع تبعیض بین دختران و پسران دانست و گفت: سعی میکنیم امکانات ورزشی برای دختران و پسران به طور عادلانه توزیع شود.