کد خبر: 1384696
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۰
قاسم زارع:

«تکرار» مهم‌ترین آسیب‌ ژانر دفاع مقدس است

گروه هنر: یک بازیگر فیلم‌های دفاع مقدسی درباره چرایی افول این ژانر گفت: تکرار در گویش یک بیان خاص سبب شده که سینمای دفاع مقدس دیگر آن رونق گذشته را نداشته باشد، بدین معناکه دیگر نباید انتظار داشته باشیم سینما تنها در قالب‌های رایج سال‌های قبل به موضوع جنگ بپردازد.

قاسم زارع، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره کم کاری خود در عرصه بازیگری اظهار کرد: حدودا دو سالی است که از سوی سینما پیشنهاد جدی برای بازی ندارم. در تلویزیون هم عمده نقش‌هایی که به من پیشنهاد می‌شود تکراری و سطحی است. برای همین ترجیح می‌دهم بیکار بمانم، البته در زمان حال مشغول تمرین یک کار تئاتر هستم که به زودی روی صحنه می‌رود.

این بازیگر سینمای دفاع مقدس درباره چرایی افول این ژانر گفت: از نگاه من تکرار در گویش یک بیان خاص سبب شده که سینمای دفاع مقدس دیگر آن رونق گذشته را نداشته باشد، بدین معناکه دیگر نباید انتظار داشته باشیم که سینما تنها در قالب‌های رایج سال‌های قبل به موضوع جنگ بپردازد، بلکه باید موضوعاتی مورد توجه قرار گیرد که تا به حال کمتر درباره آن سخن رانده شده است، والا تماشاگر به اندازه کافی از دیدن صحنه‌های جنگ و دفاع مقدس سیراب شده است.

تکرارگویی در سینمای جنگ

بازیگر فیلم «اخراجی‌ها» تاکید کرد: تکرارگویی در سینمای جنگ در شرایطی است که بسیاری از ناگفته هست که به واسطه جنگ به وجود آمده و کسی درباره آن سخن نرانده، بنابراین نیاز است که درباره این موضوعات سخن گفته شود، اتفاقی که اگر روی دهد مطمئن باشید با استقبال مخاطبان نیز مواجه خواهد شد. برای نمونه می‌توانم به فیلم موفق «فرزند خاک» اشاره کنم که در آن موضوعاتی بیان شد که تا به حال درباره آن سخن گفته نشده بود.

زارع در پاسخ به این سوال که اگر بخواهیم به صورت مستقیم درباره جنگ سخن گویم، نباید منتظر فیلم‌هایی نظیر «چ» باشیم که در آن به زندگی سرداران جنگ پرداخته شده است، توضیح داد: من به عنوان کسی که در سه فیلم با ابراهیم حاتمی‌کیا همکاری داشته باشم باید بگویم که این فیلمساز به دلیل آشناییش با جنگ اگر به صورت مستقیم هم به موضوع مورد نظر بپردازد هم می‌تواند به نکاتی توجه کند که تا به حال گفته نشده است، همانند آن چه که در «چ» روی داده است. با این توضیح فیلم‌هایی همانند «چ» را که زندگی بزرگان دفاع مقدس بیان می‌کند باید از توضیح فوق جدا دانست.

پرهیز از مستقیم‌گویی در سینمای دفاع مقدس

وی متذکر شد: سوال دیگر من این است که اگر می‌خواهیم به صورت مستقیم به جنگ بپردازیم، چرا درباره اتفاقاتی سخن نمی‌گویم که در آن شوکت و عظمت ملت ایران ترسیم شده است که آزادی خرمشهر یکی از آنهاست. این کارها اگر به صورت فاخر مورد توجه قرار گیرد، شاهکارهایی در سینما خلق می‌شود که هم برای زمان حال و هم برای آیندگان دارای جذابیت خواهد بود. مطلب دیگری که باید به آن توجه داشت این مهم است که گروهی که برای کارهای دفاع مقدسی انتخاب می‌شود باید دغدغه‌مند و دلبسته این حوزه باشند، والا به صرف حرفه‌ای‌گری نمی‌توان به این حوزه پرداخت.

وی در پایان اظهار کرد: سینمای جهان بعد از گذشت بیش از 60 سال هنوز هم درباره جنگ فیلم می‌سازد و هنوز هم آن آثار با استقبال مخاطبان مواجه می‌شود، آن گاه چرا ما خودمان بر این باور دامن بزنیم که فیلمسازی در این حوزه تکرار است. عرصه‌ای که افتخارات این کشور در آن نهفته و خون جوانان این کشور در آن ریخته شده است.

captcha