کد خبر: 1385138
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸
کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم:

پیامبر(ص) در پرتو یکتاپرستی پیروان خود را از ذلت و بندگی غیر خدا آزاد کرد

خبرنگاران افتخاری: حجت‌الاسلام لطفیان عنوان کرد: پیامبر(ص) در پرتو یکتاپرستی پیروان خود را از ذلت و بندگی غیر خدا آزاد کرد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم در کارگاه آموزشی «محیط اجتماعی و عزت نفس جامعه از دیدگاه رساله حقوق امام سجاد(ع)» با اشاره به حق‌الناس و حق رعیت و مردم و زیردست در کتاب مقدس و نورانی رساله حقوق امام سجاد(ع) و اهمیت محیط اجتماعی و عزت نفس جامعه هدف، گفت: احترام به شرافت و شخصیت افراد در محیط اجتماعی از علائم بارز رشد عمومی و یکی از ارکان اساسی سعادت و خوشبختی اجتماع است و بی‌احترامی شخصیت و هتک حرمت افراد جامعه نشانه انحطاط و عقب‌ماندگی عمومی و مایه سیه روزی و بدبختی اجتماع است و در آن جامعه از احساسات طبیعی از قبیل احترام به والدین، محبت به زن و فرزند، معنایی ندارد.

وی ادامه داد: در آئین مقدس اسلام و قرآن تمام افراد از هر طبقه اجتماعی به قدری عزت و شرفش محترم است که به موجب روایات اهانت به هر یک از آنان مساوی با اهانت و مخالفت و محاربه با خدا شناخته می‌شود. در مکتب تربیتی قرآن تمام افراد مکلف، حیثیت و عزت خود را محترم می‌شمارند و هیچ مسلمانی حق ندارد موجبات پستی و اهانت خود را فراهم آورد.

مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم بیان کرد: پیامبر اعظم(ص) در پرتو یکتاپرستی پیروان خود را از ذلت و بندگی غیر خدا آزاد کرد. در حکومت ایشان نه کسی حق داشت موجبات خواری و ذلت و بندگی غیر خدا را فراهم آورد و نه می‌توانست دیگران را مورد تحقیر و اهانت خود قرار دهد. اولیای گرامی اسلام و علما در راه حفظ عزت نفس و شرافت پیروان خود توصیه می‌کردند با کسانی که نسبت به شما از نظر مالی و اجتماعی در سطح بالاتری قرار دارند رفاقت نکنید تا در معرض خواری و ذلت قرار نگیرید.

وی افزود: از دیدگاه قرآن احترام به عزت و اجتناب از خواری و ذلت یک اصل شناخته شده است کسی که جنبه معنوی در نهادش پرورش یافته و انسان واقعی شده است هرگز اسیر لذایذ مادی و ارضای غرایز حیوانی نیست او بیشتر به لذایذ روحانی توجه دارد و از لذایذ مادی تا حدی استفاده می‌کند که مرضی خدا باشد و به جنبه‌های معنوی آسیبی نرساند.

حجت‌الاسلام لطفیان بیان کرد: در فرهنگ قرآنی لذت بشر فقط منحصر به لذایذ مادی و ارضای غرایز حیوانی نیست بلکه رسیدن به اهداف تمایلات عالی انسان برای افراد با ایمان و انسان‌های واقعی نیز لذت‌بخش و مایه کامیابی و مسرت است. کسی که می‌خواهد عدالت را بین مردم گسترش دهد باید از استقامت و ثبات برخوردار باشد و ناملایمات را تحمل کند؛ اما سخن از حق مردم بر حاکم اعم از وزیر، استاندار، فرماندار، بخشدار و ... مدیر، رئیس، وزیر و وکیل همه بدانند این ریاست و نیرومندی قدرت او و ضعف مردم ودیعه الهی است و شخص حاکم در قدرت و توانایی مستقل نیست.

وی عنوان کرد: اگر ناسپاسی شود قهر خداوند به صورت خشم مشتعل مردم او را از اوج عظمت به ذلت و خواری می‌افکند پس بدان این ابزار حاکمیت امانت است و تو از جانب خداوند مأمور سامان دادن به زندگی مردم هستی.‌‌ واجب است که عدل و دادگری را در میان توده مردم پیشه خودسازی عدل یعنی هر چیز را در حد توان در جایگاه خودش قرار دادن یعنی سپردن مسئولیت‌های بزرگی به دست مردان شایسته و کارآمد یعنی شکوفا ساختن استعدادها یعنی جلوگیری از هدر رفتن بیهوده نیروها و بالاخره یعنی حق هرکس را محترم شمردن که اگر چنین نباشی روش ظالمانه و زورگویی باعث فساد دین و دنیایی دولت و ملت خواهد شد.

کارشناس مرکز تربیت مربی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: ای حاکم فرماندار، استاندار، وزیر، وکیل و ... واجب است که در میان زیردستان برایشان مثل پدری دلسوز و مهربان باشی نادانی‌شان را بر آنها ببخشی و در کیفر خطای‌شان شتاب نورزی و خداوند متعال را در مقابل قدرت و توانی که درباره سرنوشت مردم به تو بخشیده است شکر کنی.

وی افزود: داستان حضرت عیسی(ع) و شستن پای حواریون به ما می‌آموزد انسان در مقابل مردم با تواضع رشد می‌کند نه با تکبر. براساس آیه 18 سوره لقمان برای معاشرت با مردم باید روابط صمیمی و نزدیکی با آنها داشته باشیم. غرور و بی‌اعتنایی به مردم خصوصاً با داشتن ویژگی شغلی یا مالی باعث دوری مردم از تو و دوری تو از خدا خواهد شد.

لطفیان با اشاره به اینکه رساله حقوق و صحیفه سجادیه چراغی است که فقط عارفان و عاشقان پروانه‌وار در اطرافش پرواز می‌کنند و در شعله عشقش می‌سوزند، گفت: امام علی(ع) به فرزندش محمد حنیفه فرمود «شش خصلت از مردانگی است؛ مردانگی در وطن شامل تلاوت قرآن، آباد کردن مساجد، حاضر شدن در نمازهای جماعت و همنشینی با اهل علم برای رضای خدا و مردانگی در سفر، بخشیدن توشه اعم از خوراک و پوشاک در حد توان به همسفر و رفیقان، کم کردن زاویه اختلاف با آنها و خو‌ش‌خلقی، نرمش و انعطاف‌پذیری و شوخ طبعی بدون اینکه گناهی مرتکب شود.

بزرگترین کبرها نیز خود بزرگ‌بینی در برابر خداوند است

حجت‌الاسلام لطفیان در ادامه از ویژگی‌های نیروی انسانی کارآمد و مؤثر مهدی‌یاور و مهدی‌باور نمازگزار را چنین برشمرد؛ پیگیری امور محوله تا حصول نتیجه، انجام کار با سرعت و دقت، انجام به موقع امور و تعهدات، پشتکار و جدیت در کار، حضور به موقع در محل کار، رعایت سلسله موارد اداری، تشخیص نیازهای محل کار و ارائه راه‌ حل‌های مطلوب، خودجوش و نوآور، انعطاف‌پذیری، داشتن انگیزه برای کار صادقانه، پیشقدم بودن در اجرای فعالیت‌های شغلی، پذیرش راهنمایی منطقی دیگران، قابل اعتماد بودن، تسلط در کار و انجام کار بدون نظارت و تذکر مافوق، احساس مسئولیت داشتن، مراقبت از وسایل و تجهیزات بیت‌المال، تلاش جهت افزایش و کسب معلومات و مهارت‌های شغلی.

وی ادامه داد: براساس آیه 34 سوره بقره چنانچه قلب اگر معیوب باشد و آفت خودبینی و خودخواهی در آن متمکن شود، کبر در آن حاصل می‌شود و استکبار، نافرمانی، سرکشی، فخرفروشی و تکاثر حاصل از کبر است. کبر، تکبر و استکبار از نظر مفهوم لغوی هم خانواده و به هم نزدیکند که همه اینها ریشه در قلب معیوب دارد. کبر در انسان به واسطه خودشگفتی و اعجاب از خویش حاصل می‌شود که در این حالت خاص انسان خود را از دیگران برتر می‌بیند.

کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم یادآور شد: بزرگترین کبرها نیز خود بزرگ‌بینی در برابر خداوند است که نتیجه امتناع از قبول حق است و برتری ناحق و نابجا که در این صورت به جای شایستگان بایستگان قدرت را در دست می‌گیرند؛ البته براساس آیه 23 سوره حشر متکبر از صفات پسندیده خداوند متعال است در هر حالتی بر صفات نیکوی غیر از او برتری دارد.

یادآور می‌شود، کارگاه آموزشی «محیط اجتماعی و عزت نفس جامعه از دیدگاه رساله حقوق امام سجاد(ع)» در مجتمع فرهنگی ـ آموزشی مهدی یاوران جمکران با حضور جمعی از جوانان عضو طرح یاوران نماز برگزار شد.

captcha