مرکز امام علی(ع) وین؛ یکی از مجامع مذهبی فعال در اتریش
کد خبر: 1396254
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸
نگاهی به مراکز اسلامی خارج از کشور/4

مرکز امام علی(ع) وین؛ یکی از مجامع مذهبی فعال در اتریش

:مرکز امام علی(ع) وین با انجام مراسم دینی و فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغ و نشر معارف اسلامی یکی از مجامع مذهبی فعال دراتریش به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه اروپا، تا سال 1371 شمسی، ایرانیان مقیم وین مکانی برای انجام مراسم عبادی و فرهنگی خود نداشتند؛ در این سال در وین مکانی از سوی جمهوری اسلامی ایران خریداری شد که با نام مرکز فرهنگی اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد.

با استقرار حجت‌الاسلام والمسلمین معزی به عنوان ریاست مرکز اسلامی وین در مهرماه سال 1379 برابر با اکتبـــــر2000 فعالیت‌های اسلامی این مرکز گستـــــرش یافت و در خردادماه 1380، ژوئن 2001، اساسنامه مرکز اسلامی به ثبت رسمی رسید و به نام مرکز اسلامی امام علی (ع) وین تغییر نام یافت.

هم اکنون مرکز اسلامی امام علی(ع) با انجام مراسم دینی و فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغ و نشر معارف اسلامی یکی از مجامع مذهبی فعال در اتریش به‌شمار می‌رود؛ این مرکز به منظور یاری رساندن و کمک کردن به مسلمانان مقیم اتریش به ویژه هموطنان ایرانی در انجام وظایف و فعالیت‌های دینی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی و ایجاد فضایی مناسب برای برگزاری مراسم دینی و شعائر اسلامی، اهدافی را دنبال می‌کند.

تبلیغ و نشر معارف اسلامی، گسترش و تعمیق آموزه‌های دینی و فرهنگی جهت حفظ و تقویت هویت اسلامی، پدید آوردن زمینه انسجام میان مسلمانان مقیم اتریش با توجه به چند فرهنگی بودن آنان، ایجاد روحیه مشارکت هر چه بیشتر میان مسلمانان برای فعالیت‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی و سرانجام کوشش برای معرفی هرچه بهتراسلام به غیر مسلمانان از اهداف این مرکز اسلامی است.

مرکز اسلامی امام علی(ع) در راستای تحقق اهداف یاد شده، برنامه‌های متعدد و متنوعی را برگزار می‌کند؛ برنامه‌های مرکز در سه گروه برنامه‌های دینی، فرهنگی و ورزشی قابل دسته‌بندی است.

در زمینه فعالیت‌های دینی، برنامه‌هایی همچون اقامه نماز جماعت روزانه، قرائت دعا و نیایش، مراسم جشن و سوگواری ائمه(ع)، آموزش و تلاوت قرآن، جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ دینی و احکام برگزار می‌شود.

در زمینه فعالیت‌های فرهنگی، نیزبرنامه‌هایی همچون برگزاری نشست‌ها و کنفرانس‌های علمی، فرهنگی و دینی، انتشار کتاب و جزوه، آموزش زبان‌های فارسی و آلمانی و تعلیمات دینی، آموزش‌های حرفه‌ای از جمله کامپیوتر و خیاطی و خدمات کتابخانه‌ای مد نظر است.

 در زمینه ورزشی نیز برنامه‌های بدنسازی، تکواندو و شنا اجرا می‌شود.

با توجه به امکانات و سالن‌های موجود مرکز، علاوه بر خدمات اجرای عقد ازدواج، طلاق، مشاوره خانوادگی و اجتماعی، امکان برگزاری مراسم جشن ازدواج، مراسم ختم و سوگواری فراهم است.

یادآور می‌شود، اتریش، با مساحت 83875 کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر 8078000 تن در مرکز اروپا واقع شده است؛ اتریش به جهت آن که در مرکز اروپا قرارگرفته و مرز بین اروپای شرقی و غربی و محل تلاقی فرهنگ‌ها و راه‌های تجاری اروپا محسوب می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

پایتخت اتریش، وین و زبان رسمی آن آلمانی است. در اتریش ادیان مسیحیت (کاتولیک و پروتستان و ارتودوکس) اسلام و یهودیت به رسمیت شناخته شده‌ است.

 در حال حاضر بیش از 350000 مسلمان در اتریش زندگی می‌کنند که دارای ملیت‌های  ترک، عرب، ایرانی، افغانی، بوسنیایی، اتریشی و مسلمانانی از دیگر ملیت‌ها هستند.

در سراسر اتریش حدود 200 نمازخانه، مسجد و مجتمع اسلامی وجود دارد که  بیش از 85 نمازخانه و مسجد آن در وین قرار دارد.

captcha