فاطمه دعائی، رئیس هیئت مدیره کانون همیاری و توسعه مهدهای کودک کشور در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) این تصور که بین نوع نگهداری و تربیت در مهدکودکها و خانوادهها تناقض وجود دارد را رد کرد و گفت: این نظر در خصوص مهدهای کودکی که دارای مجوز رسمی از سازمان بهزیستی هستند تطبیق نمیکند.
کار آموزش و نگهداری کودکان زیر 6 سال را فضاهایی غیرقانونی انجام میدهند
وی با ابراز تأسف از اینکه کار آموزش و نگهداری کودکان زیر شش سال را فضاهایی که مجوز قانونی ندارند هم انجام میدهند، گفت: بر اساس مصوبه رسمی دهه 60 مجلس شورای اسلامی تنها مرجع صدور جواز و نظارت کارشناسی بر مهدهای کودک کشور سازمان بهزیستی است.
دعائی به راهاندازی محلهایی برای نگهداری کودکان زیر شش سال تحت عنوان پیش دبستانی توسط آموزش و پرورش و یا سایر عناوین مانند خانه مهر، خانه قرآن، مسجد مهد، خانهکودک و ... که مجوز خود را از سایر نهادها و سازمانها دریافت میکنند نیز اشاره و اظهار کرد: این نهادها از افراد دارای تخصص بهره نگرفته و دستورالعمل راهاندازی مهدکودکهای خصوصی را اجرا نمیکنند.
وجود متولیان متعدد برای نگهداری از کودکان زیر سن دبستان
وی از به وجود آمدن متولیان متعدد برای نگهداری از کودکان زیر سن دبستان به شدت انتقاد و عنوان کرد: وقتی به این صورت بینظمی صورت گرفته و قرار باشد یک کار را بیش از یک متولی انجام دهد خواهناخواه تخلف هم بروز کرده و فضاهایی ایجاد میشود که از هیچ جا مجوز ندارند.
رئیس هیئت مدیره کانون همیاری و توسعه مهدهای کودک کشور تصریح کرد: کار تربیت باید توسط فردی که دارای تخصص تربیتی است اتفاق بیفتد بر همین اساس مهدهای کودک با بقیه فضاهایی که کار نگهداری قبل از دبستان کودکان را انجام میدهند اما، عنوان مهدکودک ندارند فرق دارند.
وی در تشریح موارد این تفاوت گفت: مدیران مهدهای کودک حداقل تحصیلات لیسانس دارند و تمامی مدیران و مربیان دورههای بازآموزی مقدماتی و تکمیلی را گذراندهاند، همچنین مهدهای کودک مرتب مورد بازدید کارشناسی و بهداشتی قرار گرفته و از فیلترهای قانونی خاص عبور کردهاند. اما کدام فضای آموزشی قبل از دبستان آموزش و پرورش مورد بازدید مراکز بهداشت قرار میگیرد؟ این فضاها برای دبستان آمادهسازی شدهاند و فضای آموزشی کلاسیک خاص آموزش و پرورش مناسب برای بچههای زیر شش نیست.
مصوبهای که دفاع حقوقی، علمی و ملی ندارد
دعائی به مصوبه آزمایشی که در مرداد 87 به مدت پنج سال به آموزش و پرورش اجازه صدور مجوز برای ایجاد مراکز نگهداری گروه سنی کودکان چهار و پنج ساله را داد نیز اشاره و سؤال کرد: تصویب این مصوبه از چه دفاع حقوقی، علمی، ملی و میهنی برخوردار است و در این پنج سال کدام کارنامه موفق ارائه شده است؟
وی ادامه داد: از دید تخصصی یکی از کارکردهای مهدهای کودک این است که مادران جوان کم تجربه فرزندان خود را در فضایی قرار میدهند که افراد باسواد و باتجربه قرار دارند و با شرکت در جلسات والدین و مربیان مسائل کودک خود را مطرح و هماهنگ با هم کودکان را تربیت میکنند. حتی اگر والدین دارای تخصص آموزش قبل از دبستان هم باشند بازهم نمیتوانند فضای مهد را در خانه ایجاد کنند.
محل نگهداری کودک زیر 6 سال باید با عنوان مهدکودک باشد نه هیچ اسم دیگری
رئیس هیئت مدیره کانون همیاری و توسعه مهدهای کودک کشور با تأکید بر اینکه در مهدهای کودک هر گروه سنی در یک فضا نگهداری میشوند و مثل برخی از مکانها نیستند که گروههای مختلف سنی را در یک محل مشترک و با یک مربی نگهدارند، سؤال کرد: کدام فضاهای دبستان دارای دفاع کارشناسی از نظر ایمنسازی و استانداردهای بینالمللی برای آموزش قبل از دبستان است؟ حتی بهترین مدارس غیر انتفائی ما نیز چنین امکاناتی ندارند در حالی که 17 هزار مهدکودک در ایران داریم که نزدیک به استانداردهای بینالمللی یونسکو بوده قبل از راهاندازی از نظر ایمنی، تجهیزات، ارتفاع و ... بررسی شدهاند.
وی از والدین خواست در هنگام ثبتنام کودک خود دقت کنند فرزندشان را به کجا میسپارند و افزود: محل نگهداری از کودک زیر شش سال باید تحت عنوان مهدکودک باشد نه هیچ اسم دیگری.
آموزش فقط غیرمستقیم
دعائی در ادامه صحبتهای خود به بیان مسائل آموزشی و تربیتی کودکان زیر شش سال پرداخت و اظهار کرد: آموزش برای گروه سنی زیر سن دبستان به صورت غیر مستقیم اتفاق میافتد یعنی کودک در لحظاتی که در فضای مهد یا خانه و ... قرار دارد آموزش میبیند، ولی هیچ وقت به وی گفته نمیشود اکنون میخواهیم مفاهیم ریاضی و یا سایر مباحث را به تو یاد دهیم بلکه در حین بازی و قالب بازیاین آموزشها رائه میشود.
وی با تأکید بر اینکه کودک در تمام طول 24 ساعت روزانه در حال آموزش دیدن است، گفت: ما حتی به نیروهای دیگری که مستقیماً کار آموزش را در مهدها انجام نمیدهند مثل آشپز، خدمات و ... یادآوری میکنیم که بچهها ناظر کارهای شما هستند و از شما یاد میگیرند بنابراین در رفتارتان دقت کنید. والدین و بقیه کسانی که در ساعات روز با کودک در ارتباط هستند نیز باید این مسئله را بدانند که همه مربی هستند.
گذاشتن ساعت درس برای کودک اشتباه است
رئیس هیئت مدیره کانون همیاری و توسعه مهدهای کودک کشور افزود: گذاشتن ساعت درس برای کودک اشتباه است، زنگ شروع درس و پایان درس برای کودک پیشدبستانی نداریم، چرا که این کودکان در تمام لحظات در حال یاد گرفتن هستند.
وی تصریح کرد: والدین حتماً باید در جلسات فصلی و سالیانه مهدهای کودک شرکت کنند تا اگر مشکل خاصی در رابطه با کودک وجود دارد به دلیل اشراف مربیان مهد به کودکان و تجربیات آنها به کمک جلسات مشاروه والدین و مربیان مشکلات کودکان رفع شود.
دعائی به ساعات حضور کودکان در منزل نیز اشاره و اذعان کرد: والدینی که از مهدهای کودک استفاده میکنند در زمان حضور فرزندان در خانه به دلیل اشتغال به کار خانه اجازه استفاده نامحدود از بازیهای رایانهای را به کودکان میدهند در حالی که کودک باید زندگی عادی خود را داشته باشد؛ تبلتها و بازیهای کامپیوتری خشونت را به کودک یاد میدهند، همچنین کودکان با روابطی آشنا میشوند که بهتر است کودک در سن مناسب و خاص خود متوجه آنها شود.
هیچ انسانی فقط با موعظه تربیت نمیشود
وی با تأکید سؤال کرد: چگونه میتوان کنترل کرد که کودک ببیند و یاد نگیرد. هیچ انسانی فقط با موعظه تربیت نمیشود اگر والدین میخواهند فرزندان خوبی داشته باشند باید مراقب رفتار خودشان باشند.
یک انتقاد!
رئیس هیئت مدیره کانون همیاری و توسعه مهدهای کودک کشور با ابراز تأسف از اینکه در برخی از سایتها اشاره میشود که در مهدهای کودک به جای آموزههای دینی و قرآنی، آموزش رقص وجود دارد، گفت: در چنین گزارشهایی عکسهای بچهها با لباس ژیمناستیک را ملاک بحث قرار میدهند در حالیکه یکسانسازی محتوای آموزشی توسط سازمان بهزیستی انجام گرفته و در سال 92 از طرف ستاد اقامه نماز کشور از حیث طراحی هوشمندانه بستههای آموزشی تربیت دینی در مهدهای کودک و توانمندسازی مربیان، سازمان برتر و شایسته تقدیر شناخته شدهایم.