تشکیل دبیرخانه حقوقی رسیدگی به مصدومان بمباران شیمایی
کد خبر: 1406338
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
مریم مجتهدزاده خبر داد:

تشکیل دبیرخانه حقوقی رسیدگی به مصدومان بمباران شیمایی

گروه جهاد و حماسه: رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس با اشاره به تشکیل دبیرخانه حقوقی رسیدگی به مصدومان بمباران شیمایی، توجه جدی به مسائل این قشر مظلوم و آسیب دیده را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس، مریم مجتهدزاده با اعلام خبر تشکیل دبیرخانه حقوقی رسیدگی به حقوق مصدومان بمباران شیمیایی در این سازمان اظهار کرد: نباید این ذهنیت پیش بیاید که جنگ تمام شده، زیرا تبعات ناشی از صدمات دوران دفاع مقدس به‌ویژه برای مصدومین شیمیایی و مخصوصاً زنان و کودکان همچنان باقی مانده است.
رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس افزود: مردم سردشت و افرادی که در این شهر در زمان دفاع مقدس دچار بمباران شیمیایی شده‌اند، همچنان با تبعات جنگ زندگی می‌کنند و نسل‌های آینده نیز از وضعیت وخیم و تبعات ناشی از آن در رنج خواهند بود.

به اعتقاد مجتهدزاده، مظلومیت 10 هزار شهید شیمیایی نظامی و غیرنظامی و 100 هزار مصدوم شیمیایی دوران دفاع مقدس به حدی است که استیفای حقوق قانونی این مصدومان شیمیایی وظیفه و تکلیف همگانی است.
وی افزود: دنیای غرب که عامل فروش سلاح‌های شیمیایی بوده و سازمان ملل که در برابر صدمات ناشی از استفاده جنگ‌افروزان بعثی در استفاده از این سلاح‌های شیمیایی سکوت کردند، باید پاسخگوی شهدا و جانبازان و قربانیان این حادثه اسفبار در زمینه سقط، ناهنجاری قلب و عروق،  نقص رشد و عقب ماندگی، ضایعات چشمی و مغزی، شیوع بالای عقیمی مردان و ناهنجاری‌های اندامی و بیماری‌های صعب‌العلاج دیگر باشند.
مجتهدزاده در پایان سخنان خود اظهار کرد: بر اساس مستندات قانونی به منظور استیفای حقوق قانونی مصدومین شیمیایی سردشت، نهادهای مربوط باید نسبت به رسیدگی این مسئله ملزم شوند.
حاضران در جلسه با بیان اینکه متأسفانه در عرصه بین‌المللی بیشتر به حادثه شیمیایی حلبچه پرداخته می‌شود، بر ضرورت رساندن صدای مظلومیت مردم غیرنظامی و کودکان آسیب دیده سردشت به گوش جهانیان تأکید کردند تا افکار عمومی ملت‌های آزادی‌خواه به لزوم تلاش برای پیشگیری از تولید، توسعه و به کارگیری سلاح‌های شیمیایی توسط قدرت‌های سلطه به ویژه آمریکای جهانخوار و رژیم صهیونیست غاصب ترغیب شوند.
اعضای جلسه ضمن بررسی مشکلات مرتبط با وضعیت زنان مصدوم شیمیایی، بر ضرورت برگزاری همایشی بین‌المللی به مناسبت سالروز بمباران شیمایی سردشت تأکید کردند.
همچنین در این جلسه مقرر شد به منظور شناساندن مظلومیت این قشر آسیب دیده اقدامات لازم به منظور ساخت فیلم، تألیف کتاب و ارائه برنامه‌‌های هنری(سمفونیک، تئاتر و...) با همکاری سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس و موزه صلح صورت پذیرد.

captcha