به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، دومین همایش «علی(ع) پژوهان» امروز، دوشنبه 22 اردیبهشت 93، با حضور و سخنرانی، حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی، حسینظریفمنش، مدیرعامل بنیاد بینالمللی غدیر، بروجردی، معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و محمد مجتهدی، موسس و رئیس کتابخانه تخصصی امیرالمومنین علی(ع) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
حضرت علی(ع)؛ مبدا ورود به دایره معرفت
براساس این گزارش در ابتدای این نشست، بروجردی اظهار کرد: نکته مهم در میلاد حضرت علی(ع) این است که همه ما متعنم از وجود گرامی ایشان هستیم و همه بشریت مدیون ذات اقدس رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) هستند و وجود حضرت علی(ع) را باید سرآغاز برکت برای همه انسانها دانست.
وی ادامه داد: چیزی که در این دنیا بسیار اهمیت دارد معرفت، اندیشه، خرد، تعقل و ذات مقدسی است که همه کائنات به وجودش مینازند. لذا پیامبر اسلام(ص) درباره حضرت علی(ع) میفرمایند: «أنَا مَدینَةُ العِلمِ وعَلِی بابُها، فَمَن أرادَ البابَ فَلیأتِ عَلِیا؛ من شهر دانشم و علی، دروازه آن است. آن که میخواهد از دروازه [ شهر] وارد شود، نزد علی برود». و با این سخن اثبات میکنند که حضرت علی(ع) مبدا ورود به دایره معرفت است.
وی افزود: آنچه برای افراد اهل اندیشه میتواند سرآغازی برای کسب حقیقت راز جهان هستی باشد جزء در وجود پیامبر اسلام(ص) و ائمه روشن نمیشود و این بزرگترین افتخار بر تارک شیعه و انسانیت است.
ضرورت انجام پژوهشهای کاربردی در حوزه غدیر
حجتالاسلام والمسلمین قرائتی، سخنران بعدی این همایش بود که در سخنان خود اظهار کرد: به نظر بنده باید جایی برای بررسی پژوهشها تاسیس شود که خاصیت این پژوهشها چیست؟ چون بیشتری پژوهشها در نجف درباره کتاب طهارت صورت گرفت، اما کوچههای نجف کثیفترین کوچهها هستند. برای اینکه به اهمیت دانشمند پی ببریم، باید بعد از مرگ وی در جامعه، شکافی ایجاد شود. اکنون پرسش این است که اگر پژوهشهای کنونی که صورت میگیرد انجام نمیشد، چه اتفاقی میافتد؟
وی در ادامه به بیان نکاتی درباره حضرت علی(ع) و واقعه غدیر پرداخت و اظهار کرد: در قرآن در قصه طالوت و جالوت آمده است که بین حق و باطل درگیری شد و داود، جالوت را کشت؛ پس خداوند به او ملک، حکمت و علم عطا کرد و ما از همین موضوع برای اثبات امامت حضرت علی(ع) استفاده میکنیم و میگوئیم در این جنگ که داود، جالوت را کشت خداوند به او این موارد را عطا کرد. پس در جنگ خندق هم علی ابن ابی طالب(ع) که عمروبن عبدود را کشت، پس باید حکومت حق او باشد و این یک قانون هدفمند است که اگر کسی رهبر کفر را بکشد، خداوند این موارد را به او اعطا میکند.
وی در پایان عنوان کرد: اگر کسی به پژوهشگری گفت که من غدیر خم را قبول ندارم، چون مگر ممکن است این همه جمعیتی که در آنجا حضور داشتند و پیامبر اسلام(ص) حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین خود انتخاب کند، اما همه آنها این نکته را فراموش کنند؟. این را عدهای به جوانان شیعه میگویند و آنان را متزلزل میکنند، اما شما در این تاریکخانه مشغول پژوهش هستید. هنگامیکه ما توانستیم به چنین پرسشهایی پاسخ دهیم، آنگاه میتوانیم بگوئیم که دست به پژوهش زدهایم.
جهان تشنه آشنایی با غدیر است
حسین ظریفمنش، مدیرعامل بنیاد بینالمللی غدیر، سخنران بعدی این همایش بود که اظهار کرد: بر اساس آموزههای علوی، دکترین ما برای مبارزه با دشمنان اسلام، باید به صورت آفندی باشد اما متاسفانه در بسیاری از زمینهها به صورت پدافندی عمل میکنیم. ما باید پرچم عدالت و آزادی را در جهان در دست بگیریم. امروزه بحث مبارزه با اسلام ناب، فقط در عرصه فرهنگ نیست؛ بلکه یک تهاجم همه جانبه است و موارد این امر از جمله شیعههراسی، عرفانهای نوظهور و کتب و فیلمهایی که در این باره تهیه میشود حیرتآور است.
وی افزود: الان سعودیها برای ایجاد رخنه در کتاب «الغدیر» یک بنیاد به ظاهر علمی با هزینههای بسیار ایجاد کردهاند. امروزه یک فرصت بینظیر تاریخی در اختیار ما قرار دارد و اندیشمندان حوزه غدیر، نقشآفرینان این عرصه هستند و ما در سه عرصه حکومتی، اجتماعی و فردی، نیازمند این افراد برای پژوهش درباره حضرت علی(ع) هستیم.
مدیرعامل بنیاد بینالمللی غدیر تاکید کرد: کارهای توصیفی و پاسخ به شبهات، خوب است اما بازآفرینی مفاهیم معرفتی در قالبهای علمی جذاب و قادر به ارائه در سطح جهانی هم بسیار مهم است. ما نیازمند تحول در فناوری و بازآفرینی موارد لازم در حوزه غدیر در قالب مفاهیم مورد استفاده هستیم چون امروزه تشنگی فراوانی در بین جهانیان نسبت به غدیر وجود دارد.
یاد آور میشود در پایان این همایش از جمعی از علی(ع) پژوهان برجسته کشور تقدیر به عمل آمد.